شعار سال: درونیسازی و ترویج ارزشهای اسلامی از جمله عفاف و حجاب نیازمند روندی مؤثر و تدریجی است که در ایران، آسیبهای جدی در این فرایند مشهود بوده است
پرسش اصلی این است که «براساس چه مدل نظری میتوان آسیبهای تربیت عفاف در ایران را بررسی کرد؟»
براساس نتایج تحقیق، متخصصان ضمن تأیید بررسی آسیبهای تربیت عفاف در پنج حوزه خانواده، محیطهای آموزشی، رسانهها، نهادهای حکومت و موقعیتهای مذهبی، تأثیر گویههای خانواده و محیطهای آموزشی، را بالاتر از سایر حوزهها ارزیابی کردند.
عفاف را در حجاب خلاصه نکنیم
وقتی از وضعیت عفاف اطلاع پیدا کنیم درمییابیم که این بحث گسترده در جامعه به سوی مسأله حجاب تقلیل پیدا کرده است؛ یعنی هرگاه اراده شود در زمینه عفاف فعالیت هایی صورت پذیرد، آن فعالیت در عرصه حجاب خلاصه می شود؛ در حالی که حجاب بخشی از عفاف است.
پیام اصلی عفاف، خودکنترلی است
عفاف نوعی خودکنترلی است، این موضوع یک مهارت است که در طول زمان با برنامهریزی های روشمند اتفاق می افتند؛ یعنی متولیان تربیت فرزندان اعم از والدین، مربیان و غیره باید به گونه ای برای آنها برنامه ریزی کنند که در طول چند سال خود فرزند بتواند با «خودکنترلی» در برابر خواسته های نفسانی ایستادگی کند.
در روش تربیتی «دیگر کنترلی» این روش مناسبی برای تربیت فرزندان نیست، چون این مسأله ممکن است در سنین پایین کارساز باشد، اما در سنین جوانی تأثیر معکوس خواهد داشت و این تأثیر به عکس نتیجه این است که کودک از ابتدا خودش نخواسته جلوی خود را در برابر خواسته های نفسانی بگیرد، بلکه از بیم سرزنش والدین و یا مربیان از آن کار صرف نظر کرده است.
متولیان تربیتی فرزندان باید همواره از خود بپرسند که «آیا این فرزند و یا دانش آموز خودکنترلی پیدا کرده و خودش در برابر گناه می ایستد؟» یا صرف نظر کردن او از خواسته های نفسانی معلول علتی دیگر است؛ متأسفانه بسیار کم به این مسأله توجه می شود و یا در بیشتر موارد مورد غفلت قرار می گیرد.
وقتی عفاف سخن به میان می آید، نگاه، حس خودنمایی، خودآرایی، خودکنترلی در فضای مجازی، عفت کلام، ازدواج به هنگام و مواردی از این دست نیز در بحث مطرح هستند.
ازدواجِ به هنگام فرزندان را عفیف می کند
فراهم سازی زمینه ازدواجِ به هنگام از سوی والدین برای فرزندان ضرورت دارد؛ فرزندان زمانی عفیف می شوند که به نیازهای جنسی و عاطفیشان در زمان مطلوب پاسخ داده شود تا زمینه های انحراف ایجاد نشود.
عدم شناخت و بهره برداری از تنوع روشی برای نفوذ و نهادینه کردن عفاف، جزء مؤثرترین گویه های این بخش است که در گروه های مختلف سنی تأثیر بسزایی دارد؛ متأسفانه به بحث تنوع روشی بسیار کم اهمیت داده شده است و این موضوع یعنی متولیان تربیتی از فرصت ها برای اقناع سازی مخاطب و تصمیم سازی در درون او غفلت ورزیده اند و برای آن وجهی قائل نشده اند.
رسانه، خانواده و مربیان فرصت های تربیتی قشر تأثیرپذیر جامعه از جمله کودکان و نوجوانان از دست می دهند و می خواهند در سنین جوانی که میزان نظارت قطعاً کاهش می یابد شاکله شخصیتی او را تغییر دهند که در اکثر موارد جواب نمی دهد، زیرا هویت فرد در سن جوانی شکل گرفته و به سختی عوض می شود.
امروزه دسترسی به امور شهوانی در فضای مجازی به شدت آسان شده است، اگر در کودکی مراقب فرزندان نباشیم، در زمینه عفت آنها کوتاهی کنیم و از بحث خویشتن داری و خودکنترلی غافل شویم به یقین معیار انتخاب جوانان عرصه های انحرافی خواهد بود.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جام نیوز ، تاریخ انتشار 6 آبان 96، کدمطلب:839958، www.jamnews.ir