پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
مقدار غذایی که یک کودک باید بخورد ممکن است بسیار متفاوت از کودکی دیگر باشد. اگر کودک شما نمی تواند در یک وعده، غذای کافی بخورد نگران نباشید.

شعار سال: اگر کودک شما انرژی و رشد کافی دارد به احتمال قوی سالم است. اگر احساس می کنید کودک شما رشد کافی ندارد یا اگر احساس می کنید که ریزه خواری کودک شما رشد او را کند می کند، پیش از هر کاری میزان رشد او را با یک متخصص مطرح نمایید.

چرا کودک ما ریزه خوار است؟

بسیاری از کودکان ریزه خوار هستند. ریزه خواری یک رفتار طبیعی در بسیاری از کودکان است. ممکن است کودک شما مدتی بخواهد دائما یک غذا را مصرف نماید در حالی که مدتی بعد اصلا تمایلی به آن غذا نداشته باشد. غذاهای متنوع را به کودکتان پیشنهاد دهید ولی انتخاب را به عهده خودش بگذارید. شما ممکن است توجه به یک غذا داشته باشید در حالی که کودک شما مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذایی دیگر تامین نماید. به کودکتان اجازه دهید غذاهایی را که دوست دارد جستجو کند. کودکتان را مجبور به امتحان کردن غذای جدید نکنید. شما ممکن است لازم باشد در چند بازه زمانی یک غذا را به کودک خود پیشنهاد دهید تا آن غذا را امتحان کند.

باید در تهیه غذا برای کودکان انعطاف بیشتری داشته باشید. تا بتوانید رژیم غذایی کودک خود را متعادل کنید. برای مثال اگر شما برای شام یک خوراک حاوی گوشت درست کرده اید ولی کودک شما فقط سیب زمینی و هویج را از این خوراک مصرف می کند شما ممکن است لازم باشد مقداری از این سبزیجات را به صورت جدا از غذای اصلی بپزید تا کودک شما بتواند از آن استفاده نماید.

شما باید یک لیست از غذاهایی که کودک شما به آن ها تمایل دارد تهیه نمایید، بدین ترتیب می توانید مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم متعادل دریافت می نماید.

الگوی غذایی مناسبی برای کودکتان باشید. اگر کودک شما ببیند که شما از غذاهای متنوعی استفاده می کنید به امتحان غذاهای مختلف بیشتر ترغیب می شود.

چگونه می توان مطمئن شد که کودک ما غذای کافی دریافت می نماید؟

به کودکتان غذاهایی که طعم و شکل مناسبی دارند را پیشنهاد دهید و به مقدار غذای پیشنهادی نیز توجه کنید. یک قائده سر انگشتی مناسب برای مقدار غذای پیشنهادی این است که به ازای هر سال سن کودک یک قاشق غذاخوری از آن غذا پیشنهاد شود. اگر با مصرف این مقدار غذا کودک شما هنوز گرسنه است می توانید به میزان بیشتری به او از این غذا بدهید. کودک خود را مجبور به تمام کردن غذا نکنید. زمانی که کودک دیگر گرسنه نیست باید اجازه داد که دست از غذاخوردن بکشد.

برای غذاخوردن به کودکتان رشوه ندهید (مانند دادن دسر یا جایزه). تهدید یا تنبیه ایده های خوبی نیستند. اگر کودک شما نمی خواهد غذا بخورد، امتنا او را بپذیرید. حتی اگر نگران دریافت مناسب او هستید نباید این مسئله را کودک شما متوجه شود پس در این مواقع خود را ناراحت نشان ندهید. اگر کودک شما به دنبال جلب توجه باشد ممکن است با غذا نخوردن آن را نشان دهد و اگر به این مسئله اهمیت دهید بارها و بارها تکرار می شود.

اما درباره اسنک ها؟

کودک شما نیاز به دریافت سه وعده و دو اسنک در روز دارد. کودکان معمولا در یک وعده، غذای کافی برای سیر ماندن تا وعده بعدی را مصرف نمی نمایند. به کودکانتان میان وعده کوچک و سالم را بین وعده های غذایی شان پیشنهاد کنید. مانند یک لقمه نان و پنیر کوچک، یک کاسه ماست، سیب برش خورده به همراه توت فرنگی نصف شده، کرار غلات کامل با کره بادام زمینی.

نزدیک به وعده های غذایی به کودکتان اسنک پیشنهاد نکنید. اگر به وعده بعدی چند ساعت باقی مانده زمان مناسبی برای مصرف میان وعده است. اگر وعده بعدی یک ساعت دیگر باید مصرف شود از پیشنهاد اسنک پرهیز کنید. اگر کودک شما گرسنه به میز غذا بیاید یک وعده غذا را با احتمال بیشتری مصرف می نماید.

اگر کودک شما در یک وعده، غذای کافی دریافت نمی کند شما می توانید دو سه ساعت بعد یک اسنک مغذی به او پیشنهاد کنید. اگر کودک شما اسنک را نپذیرفت تا وعده بعدی صبر کنید. کودکان معمولا در وعده بعدی غذای کافی دریافت می نمایند.

چگونه می توان زمان مصرف غذا را ساده تر تعیین کرد؟

راهکارهای زیر را برای تعیین زمان ساده تر و لذت بردن بیشتر از وعده غذایی به کار برید:

اعلام برنامه کنید. ده تا 15 دقیقه پیش از غذا به کودکتان بگویید که نزدیک به زمان صرف غذا است. کودکان ممکن است خیلی خسته یا هیجان زده از بازی های خود باشند بنابراین در فضای مناسب فکری و جسمی برای مصرف غذا نیستند. اعلام زمان به کودک شما اجازه می دهد که مدتی بنشیند و آماده مصرف غذا شود.

در ساعات معین و ثابتی غذا را آماده کنید. کودکان با مسائل قابل پیش بینی و معمول راحت تر کنار می آیند، بنابراین زمان وعده ها را منظم کنید، سعی کنید غذا را همیشه روی یک میز و صندلی ثابت سرو کنید و سعی کنید محیط را صمیمی و گرم نمایید مثلا از مسائل جالب و سرگرم کننده ای که در طول روز اتفاق افتاده تعریف نمایید یا بگذارید کودکتان در مورد اتفاقات روزمره صحبت نماید. از بحث و درگیری زمان صرف غذا بپرهیزید.

زمان مصرف غذا باید زمانی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده باشد. به کودکتان اجازه ندهید که در این زمان با وسایل بازی کند. مطالعه کتاب یا تماشای تلویزیون نباید در زمان صرف غذا انجام شود. به کودکتان آداب درست غذا خوردن در کنار دیگران را توضیح دهید و به آن ها بگویید تا زمانی که همه غذای خود را تمام کنند نباید سفره را ترک کند.

انتظارات خود را مدیریت نمایید. انتظار استفاده از وسایل پیچیده را از کودک خود نداشته باشید. مثلا از کودک 3 ساله انتظار نداشته باشید که به خوبی از قاشق و چنگال استفاده نماید. برای بسیاری از کودکان استفاده از قاشق راحت تر از چنگال است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی پیام، تاریخ انتشار 10 اسفند 95، کد مطلب: 4447: www.payamashnaalborz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین