پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
اگر روز جمعه در شهر کاشمر گشتی بزنید شاهد برپایی سه بازار خواهید بود.

شعار سال: جمعه بازار میوه و تره بار که البته خیلی چیزهای دیگر از رخت و لباس و لوازم یدکی موتور و ماشین و موادغذایی و شیر مرغ و جان آمیزاد در آن پیدا می شود؛ جمعه بازار خودرو و جمعه بازار پرندگان که این آخری، مادر همه جمعه بازارهای کاشمر به حساب می آید.

سالیان پیش ابتدا همین علاقمندان و ارادتمندان مرغ و خروس و کبوتر در کاشمر در محلی که به نام «ته گودل» خوانده می شد و الآن بلوار ولیعصر(عج) در آن واقع شده و محل برپایی جمعه بازار میوه و تره بار است گرد هم جمع می شدند و به خرید و فروش و تعویض پرندگان مختلف می پرداختند تا اینکه به تدریج سایر صنوف و به ویژه فروشندگان میوه و تره بار هم به آن ها پیوستند و کار به جایی رسید که این مهمان های ناخوانده، جا را برای علاقمندان کبوتر و پرنده و بانیان اولیه جمعه بازار کاشمر، تنگ کرده و شهرداری و سایر نهادهای دخیل به این نتیجه رسیدند که باید مکان مستقلی برای جمعه بازار پرندگان کاشمر اختصاص دهند و آن ها را به استقلال برسانند!

دو سه سالی می شود که حاشیه کمربندی شهر برای برپایی این جمعه بازار در نظر گرفته شده بود تا اینکه از حدود یک ماه پیش جای جمعه بازار پرندگان را با جمعه بازار خودرو عوض کردند تا این بازار که به عرضه و خرید و فروش انواع پرندگان و البته بیش از همه کبوتر اختصاص دارد، در مکانی محصور پذیرای خیل عظیم علاقمندان به کبوتر و سایر پرنده ها باشد!

جمعه بازار پرندگان در کاشمر از ابتدای امر با حواشی مختلفی مواجه بوده و هست! چه آن زمان که در مکان اولیه خود برپا می شود صحبت از این بود که نباید در بازاری که میوه و تره بار و موادغذایی عرضه می شود شاهد خرید و فروش مرغ و خروس باشیم و چه بعد که در مکانی مستقل برپا شد شاهد اعتراض اهالی ساکن در آن حوالی بودیم که از بوی بد و آلودگی هوای ناشی از برپایی این بازار در روزهای جمعه گلایه مند بودند.

حالا هم که به مکانی جدید نقل مکان کرده است هر چند در مکان محصوری قرار گرفته اما همچنان علاوه بر گلایه اهالی ساکن در اطراف این جمعه بازار، شاهد برخی مشکلات و معضلات دیگر نیز هستیم.

حضور کم رنگ و شاید بتوان گفت عدم حضور نیروی انتظامی در این جمعه بازار، از جمله کمبودهای جدی است و این سؤال را به وجود می آورد که اگر خدای نخواسته، حادثه و درگیری در این مکان پرجمعیت به وجود آید چه کسی می خواهد آنجا را کنترل کند؟!

و اما مهمتر از این باید به عدم رعایت نکات و مسائل بهداشتی در جریان برپایی جمعه بازار پرندگان کاشمر اشاره کرد. ایرادی که متوجه دامپزشکی و مرکز بهداشت کاشمر است.

متأسفانه با گشت و گذاری در جمعه بازار پرندگان کاشمر متوجه می شوید که هیچ گونه نظارت و کنترلی بر پرنده هایی که در این بازار خرید و فروش می شوند نیست و با توجه به بیماری هایی که می تواند پرندگان را تهدید کند همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، باید تأکید کرد که ضعف و نبود نظارت دامپزشکی بر پرندگان عرضه شده در این بازار، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برای سلامت و بهداشت شهروندان در پی داشته باشد.

در کنار این موضوع، مسائلی دیگر هم به چشم می خورد که بیشتر متوجه مرکز بهداشت کاشمر است.

در همین جمعه بازاری که در یک زمین خاکی برپا می شود و فضای آنجا آکنده از گرد و غبار و بوی پرنده و است، برخی افراد دستفروش اقدام به عرضه موادغذایی همچون باقالی و نوشابه و آبمیوه و می کنند و متأسفانه برخی شهروندان هم که با کودکان خود به این جمعه بازار مراجعه کرده اند از همین مواد غذایی برای فرزندان خردسال خود خرید می کنند.

بماند آنکه بسیاری افراد نیز در این مکان، که یک مکان عمومی به حساب می آید، سیگار می کشند و دود مملو از سموم مختلف سیگار را در فضا منتشر می سازند.

در مجموع باید گفت که بهداشت در جمعه بازار پرندگان کاشمر ذبح شده است و مسئولان امر هم نظارتی بر این موضوع ندارند.

این در صورتی است که بنا به عقیده برخی کارشناسان و مسئولان، اصل برپایی جمعه بازار پرندگان در کاشمر ضروری نیست.

به عنوان مثال چند روز پیش در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر، رییس دامپزشکی این شهرستان بر لزوم تعطیل کردن جمعه بازار پرندگان تأکید و اذعان کرده بود که جمعه بازار باید قابل نظارت و مدیریت باشد تا امکان پیگیری موارد مشکوک وجود داشته باشد ولی هم اکنون چنین شرایطی در جمعه بازار پرندگان کاشمر فراهم نیست.

در همین جلسه فرماندار کاشمر هم از وجود چنین جمعه بازاری در کاشمر انتقاد کرده و گفته است اگر قرار باشد این مکان، تبدیل به مرکز بیماری ها شود باید تعطیل شود.

هر چند تعطیل کردن جمعه بازار پرندگان هم گزینه ای قابل بررسی است اما با توجه به قدمت آن و نیز کثرت افراد مراجعه کننده به این جمعه بازار، شاید به این زودی ها و به این سادگی ها امکان تعطیل کردن آن نباشد اما فعلاً می توان با چاره اندیشی و پیش بینی برخی تدابیر، وضعیت بهداشتی آن را بهبود بخشید.

به عنوان مثال حداقل می توان از خرید و فروش مواد غذایی در آن جلوگیری کرد.

در مجمع فراهم کردن شرایط مساعد برای حفظ سلامت، بهداشت و امنیت غذایی شهروندان، از وظایف غیر قابل انکار مسئولان شهرستان کاشمر است و لازم است نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود پیدا کرده و اجازه ندهند با برخی کوتاهی ها و سهل انگاری ها، شاهد به خطر افتادن سلامت مردم و گسترش عوامل بیماری زا باشیم.

امید آنکه اگر قرار بر تداوم فعالیت جمعه بازار پرندگان کاشمر بود، هم شهرداری مکانی را که از حداقل شرایط مانند آُسفالت بودن و نیز فاصله داشتن تا مناطق مسکونی برخوردار باشد برای این بازار اختصاص دهد و هم نهادهای بهداشتی مانند دامپزشکی و مرکز بهداشت، نظارت جدی و مؤثر خود را بر فعالیت های این جمعه بازار اعمال کنند؛ ضمن اینکه نیروی انتظامی کاشمر نیز از تأمین امنیت و کنترل این بازار پر جمعیت غافل نشود!







با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کاشمر بصیر، تاریخ 7 اسفند 95، کد مطلب: 12969: www.kashmarbasir.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین