پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
قائم مقام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و به دلیل آنکه در جامعه به فردی که به روان‌پزشک مراجعه می کند برچسب روانی زده می شود، به روانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

شعار سال: دکتر سید کاظم فرهمند به مناسبت روز جهانی بهداشت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۲۷ تأسیس شد و همه ساله شعاری را متناسب با بحران های بهداشتی روز تعیین می کند و امسال نیز با توجه به اینکه معضل افسردگی در جهان به یک بحران تبدیل شده است، شعار «بیا از افسردگی حرف بزنیم» را تعیین کرده تا جوامع بشری نسبت به این بیماری آگاه تر شوند.

وی با تأکید بر اینکه طی سالیان اخیر رشد به دلیل ارتقاء سطح بهداشت، بیماری ها از سمت بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیر واگیر حرکت کرد، افزود: بار بیماری به معنی از دست رفتن عمر یک نفر به دلیل بیماری که بدان دچار است و بار بیماری افسردگی در جوامع کنونی در حال افزایش است.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های جوامع بشری است که باعث می شود فرد به شخصیتی غیر مفید برای جامعه تبدیل شود و نسبت به نوع و میزان پیشرفت این بیماری، بار این بیماری افزایش میابد.

۲۰ درصد از مردم به اختلالات روانی همچون افسردگی دچار هستند

کاظمی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از مردم به اختلالات روانی همچون افسردگی دچار هستند، افزود: بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و به دلیل آنکه در جامعه به فردی که به روان‌پزشک مراجعه می کند برچسب روانی زده می شود، افراد به بیماری های اعصاب و روان خود توجه نمی کنند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماریشان در وضعیت حادی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: باید اهمیت بیماری افسردگی به مردم نشان داده شود و چنانچه فردی به سمت اختلال خلق حرکت می کند، باید در همان مراحل ابتدایی و پیش از تبدیل این اختلال به بیماری افسردگی جلوی آن گرفته شود.

لزوم یادگیری فرهنگ گفت و گو در میان خانواده ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه باید فرهنگ گفت و گو در میان خانواده ها نهادینه شود، یادآور شد: این امر باعث کاهش افسردگی افراد می شود و لازم است افراد قواعدی همچون قاعده گفت و گو، حق پذیری و خوب گوش دادن را بیاموزند؛ به عنوان مثال افراد باید ضمیر خطابی در سنان خود را از «تو» به «من» تغییر دهند.

کاظمی خاطرنشان کرد: عوامل فراوانی همچون مسائل اقتصادی، روحی، جسمانی و معنوی در ایجاد افسردگی در افراد تاثیر گذار هستند و در بالا بردن یا کاهش امید به زندگی مؤثر هستند.

در آستانه انتخابات به دلیل تخریب های انتخاباتی کاندیداها، افسردگی در جامعه افزایش میابد

وی با اشاره به اینکه اشتغال و حتی مسائل سیاسی در ایجاد افسردگی در جامعه، یادآور شد: در آستانه انتخابات به دلیل تخریب های انتخاباتی کاندیداها، افسردگی در جامعه افزایش میابد.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بی مهری بیمه ها در بحث درمان و پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان، گفت: طی تحقیقات انجام شده یک دلار هزینه در پیشگیری باعث می شود تا ۱۰ دلار در درمان صرفه جویی شود بنابراین لازم است تا بیمه ها در مباحثی همچون غربالگری و پیشگیری ورود پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در بحث درمان نیز بیمه ها نسبت به بیماران اعصاب و روان بی مهر هستند و برخی از داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

تمام ارگان های مربوطه باید بکوشند تا امید و نشاط در جامعه افزایش یابد

کاظمی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری بر این باورند که بحث افسردگی تنها به معاونت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باز می گردد اما تمام ارگان های مربوطه باید بکوشند تا امید و نشاط در جامعه افزایش یابد تا امید به زندگی نیز به دنبال آن افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان فعال در این عرصه معتقدند مسائل همچون اشتغال، مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و معنوی نیز در افسردگی تاثیر گذار هستند و تمام این ابعاد باید به آن پرداخت.

وی در پایان پیرامون میزان تاثیر سیگار و دخانیات در افسردگی، تصریح کرد: تحقیقاتی در این خصوص انجام شده است اما همچنان مشخص نشده است که افرادی که سیگار میکشند دچار افسردگی می شوند یا افراد افسرده سیگاری می شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نبض شهر، تاریخ 17 فروردین 96، کد مطلب:: www.nabzeshahr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین