پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
یکی از مهم‌ترین کارنامه‌های دولت یازدهم در حوزه روستاهاست. این مسأله را کارشناسان به اتفاق مورد تأکید قرار می‌دهند. خدمت‌رسانی به مناطق محروم روستایی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های 4 سال اخیر محسوب می‌شود.
شعارسال: مسأله‌ای که از آمارهای توسعه روستایی کشور نظیر گازرسانی، برق‌رسانی، آبرسانی و... کاملاً پیداست. یکی از موانع در توسعه روستایی این است که سکونتگاه‌های بالای 20 خانوار روستا تلقی می‌شوند و کمتر از آن آبادی و یا مزرعه است. بنابراین مسئولان باید در رابطه با روستاهای بالای 20 خانوار و آبادی‌های بالای 10 خانوار بدون آب و برق پاسخگو باشند.این جمله‌ای است که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در تمام سخنرانی‌های خود به آن اشاره می‌کند و معتقد است باید این تعریف مورد بازنگری قرارگیرد تا هدف ما تنها رسیدگی به 38 هزار روستای موجود نباشد.دولت روحانی هم برای اینکه خدمات و ایجاد زیرساخت برای یکایک شهروندان ایرانی محقق شود بحثی ندارد ومی گوید برای رسیدن به این مهم باید با سرعت عمل کنیم.شاید همین نوع نگاه باعث شده است تا توسعه روستایی در دولت یازدهم رنگ و بوی جدی به خود بگیرد و در برق دار شدن روستاها، تأمین آب شرب، اینترنت و... رکورددار شود.به هر ترتیب ۲۸.۶ درصد جمعیت کل کشور را جامعه روستایی و عشایری تشکیل میدهد که سیستان با ۵۱ درصد جمعیت روستایی، هرمزگان با ۵۰ درصد جمعیت روستایی و استان گلستان با ۴۹ درصد جمعیت روستایی به ترتیب نخستین تا سومین درصد این جوامع را در کشور از آن خود کردند.

* برق دار شدن روستاها

«امروز در کشور روستای بالای 10 خانوار بدون برق نداریم.»یکی از اقدام‌های بزرگی بود که کابینه دولت روحانی انجام داد.این آخرین آماری بود که وزارت نیرو از برق دار شدن روستاها داد.تا پیش از این درباره برق دار شدن روستاها حرف‌های زیادی به میان می‌آمد اما به دلیل نداشتن بودجه و معضل‌های مختلف در برق‌رسانی روستاها از این نعمت بی‌بهره بودند ولی اکنون شاید 8 یا 9 روستا باشد که هنوز نتوانستند به اختراع ادیسون دست پیدا کنند.البته وزارت نیرو قول داده است این روستاها هم از این چالش با سرعت عبور کنند.

* آبرسانی

آبرسانی به روستاها هم از دیگر موضوعات مورد تأکید دولت روحانی بود که خوشبختانه در این دولت به پنج هزار و 200 روستا آب سالم رسانده شد یعنی بیش از 4 میلیون نفر به آب سالم دست پیدا کردند.در سال 93 برای آبرسانی روستایی 300 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شد که این رقم در سال 94 به 500 میلیارد تومان و در اواخر سال 94 این رقم به 500 میلیون دلار رسید.در سال 95 رقم ردیف بودجه آب‌رسانی روستایی به 2 هزار میلیارد تومان رسید که در سال جاری بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تا پایان سال 97 آب‌رسانی تمام روستاها با برنامه‌ریزی دولت تکمیل خواهد شد. در حال حاضر طرح‌های آب‌رسانی به ۳ هزار روستای کشور با جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سوی دولت در حال پیگیری است و طبق اعلام مسئولان آبی قرار شده در سال جاری حدود ۱۶۰۰ روستا آبرسانی شود که با این حساب در این سال حدود دو میلیون نفر دیگر از جمعیت روستایی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.در سال گذشته نیز بیش از دو میلیون نفر از جمعیت روستایی از خدمات آب و فاضلاب و آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند و در سال ۹۶ نیز ضمن تأکید بر همین روند یعنی افزایش جمعیت تحت پوشش آبرسانی روستایی، قرار است که جهشی در تکمیل سامانه‌های فاضلاب به وجود آید و جمعیت تحت پوشش فاضلاب در شهرها نیز ارتقا پیدا کند.علاوه بر این شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از شبکه آب آشامیدنی سالم، پایدار و بهداشتی هم اینک حدود ۷۴ درصد تخمین زده شده اما طبق هدفگذاری وزارت نیرو تا پایان سال جاری این شاخص باید بین ۳ تا ۵ درصد افزایش یابد و میزان برخورداری به ۷۷ تا ۷۸ درصد برسد.

* گازرسانی به 9 هزار روستا

بعد از آب، گاز روستاها اهمیت مضاعفی پیدا کرد.از ابتدای گازرسانی به روستاها تا سال 92 جمعاً 14 هزار روستا گازرسانی شده بود که تنها در دولت یازدهم برای 9 هزار روستا گاز‌رسانی صورت گرفت.این در حالی است که در دولت گذشته میزان گازرسانی به روستاها در مدت 8 سال برای 12 هزار روستا بوده ست. روستاهای برخوردار از گاز در سال 85، 3هزار و 45 روستا بوده است که در پایان سال 1394، 19 هزار و 157 روستا به سیستم گازرسانی متصل شده‌اند.

* بهداشت روستاها

آمار دیگری که در این گزارش باید به آن اشاره کنیم وضعیت بهداشت و درمان روستاها است.هر فردی که در گذشته به روستایی سر زده بود می‌دانست محرومیت آنها تنها در آب، برق و گاز نیست بلکه از نظر بهداشت و داشتن دکتر مضیقه زیادی دارند لذا دولت روحانی سعی کرد این خلأ را جبران کند.در حال حاضر 995 خانه بهداشت و با 2 هزار و700 مرکز درمانی به روستائیان خدمات می‌دهند و بیش از 6 هزار مرکز نیز هم اکنون در دست ساخت است.

* آسفالت 3 هزار و 477 کیلومتر راه روستایی

در دولت یازدهم بیش از 3 هزار و 477 کیلومتر راه روستایی و بیش از هفت هزار کیلومتر آسفالت صورت گرفته است که به معنای ایجاد زیرساخت برای روستاها است. ایجاد زیرساخت‌های لازم باعث شد تا در سال گذشته 152 هزار شغل برای روستاها ایجاد شود. البته قرار است یک ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان برداشته شود تا این معضل اشتغال روستائیان تا حدودی حل شود.همچنین قرار شده صندوق کارآفرینی که ظرف سه سال گذشته 500 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار روستائیان قرار داده است توانش را افزایش دهد.لذا یکی از قدم‌ها دادن تسهیلات ارزان قیمت به روستائیان است و بانک مرکزی مکلف شده است برای همه وام‌های زیر 100 میلیون تومان که روستائیان دریافت کردند بازپرداخت بدون جریمه و دیرکرد در دستور کار خود قرار دهد.توجه نکردن به توان روستائیان باعث شده مهاجرت از روستا به شهر چندین برابر شود به طوری که امروز در حاشیه شهر مشهد دویست هزار حاشیه‌نشین داریم و از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۹۵ حدود چهار هزار روستا و آبادی خالی از سکنه شده است.

* وصل اینترنت

فراگیر شدن اینترنت هم دیگر موضوعی است که دولت روحانی با جدیت پیگیری کرد.طبق آخرین اطلاعات استخراج شده در حال حاضر 25 هزار روستا به اینترنت وصل شده و بنا است که تا پایان سال این رقم به 32 هزار روستا برسد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 6 ، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1396، شماره: 6466 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین