پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چهار سال گذشته با اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دو مسیر پیشگیری و درمان در بحث ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی، رشد حاشیه نشینی در کشور منفی شد، گفت: نه تنها رشد حاشیه نشینی متوقف شده بلکه روند مهاجرت معکوس هم آغاز شده است.

شعار سال: محمدسعید ایزدی، مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای مهار رشد حاشیه‌نشینی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار داشت: مجموع اقدامات گسترده و کلیدی در دو حوزه پیشگیری و درمان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم با انجام مطالعات دقیق در حوزه شناسایی مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی ضمن تدقیق محدوده­‌ها، میزان جمعیت این مناطق بررسی و طبق آمار سال 95 به جمعیتی بالغ بر 11 میلیون در 110 شهر کشور رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در حال حاضر محدوده محلات اسکان غیر رسمی در 110 شهر شناسایی- برنامه­‌ریزی و مطالعه شده است، گفت: در کل کشور وسعت حاشیه نشینی چیزی حدود 61 هزار هکتار است و 11 میلیون نفر در 1100 محله در شرایط بدمسکنی و در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مراکز استان‌ها، کلان‌شهرها و شهرهای مرزی با پدیده حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه در طول دولت یازدهم با گسترده کردن دایره مطالعات درباره حاشیه نشین‌ها تمام اطلاعات کمی در این حوزه تکمیل شده است و می‌دانیم از نظر کمی (جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی، تعداد محلات و وسعت حاشیه نشینی) در چه وضعیتی قرار داریم، افزود: در حوزه سیاست گذاری برای رفع این مشکل در دو مسیر پیشگیری و درمان اقدامات راهبردی قابل توجهی انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات در حوزه پیشگیری اظهار داشت: برای اولین بار در ستاد ملی بازآفرینی شهری به ریاست معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کارگروه پیشگیری از رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شد و به شکلی منسجم و گسترده قوه قضائیه به عرصه برنامه‌های توانمندسازی و بازآفرینی شهری ورود پیدا کرد.

وی افزود: در این کارگروه با تدوین آیین نامه و دستورالعمل‌های روشن سایر دستگاه‌های کلیدی مانند سازمان ثبت اسناد و سازمان ملی زمین و مسکن ورود پیدا کردند.

ایزدی با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری در دو حوزه مبدا مهاجرت و مقصد آن انجام شد گفت: در ابتدا عوامل مهاجرت شناسایی شدند و اقداماتی جهت کاهش مهاجرت از این مناطق به اجرا رسید در مقصد مهاجرت هم که نقطه گسترش حاشیه نشینی است، اقداماتی جهت تقویت سیستم‌های مدیریت شهری و جلوگیری از تصرف‌های غیرقانونی به اجرا رسید.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری تاکید کرد: با اقدامات انجام شده آخرین گزارش عملکرد نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته در شهرهایی که به صورت پایلوت این اقدامات به اجرا رسید حتی یک پرونده تصرف و تخلف تشکیل نشده و در سایر مناطق هم روند کاهشی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیگر اقدامات حوزه پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی ایجاد کارگروه ساماندهی روستاهای واقع در حرائم کلانشهرها بوده است، اظهار داشت: یکی از مستعدترین نقاط برای رشد حاشیه نشینی و گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی روستاهای واقع در حریم‌های کلانشهرها هستند.

وی ادامه داد: 3877 روستا واقع در حریم کلانشهر شناسایی شده است که از آنجایی که این روستاها ذیل مدیریت شهری اداره نمی‌شوند، مستعدترین مناطق برای گسترش حاشیه نشینی هستند.

‌ ایزدی با تاکید بر اینکه عامل رشد جمعیت حاشیه نشینی از 6 میلیون به 11 میلیون نفر گسترش مطالعات علمی منطبق بر استانداردها در این حوزه و افزایش گستره مشمولیت افراد حاشیه نشین و بدمسکن‌ها در اجرای برنامه های وزارت راه وشهرسازی است، گفت: در طول پنج سال گذشته برخی از شهرها به دلیل شرایط خاص مانند چابهار رشد حاشیه نشینی در این مناطق به سه برابر رسیده است.

وی افزود : اما در سراسر کشور روند رشد حاشیه نشینی منفی و کند بوده و حتی در برخی از مناطق با روند مهاجرت معکوس مواجه بودیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 13 شهریور 96، کدمطلب:531907، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین