پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
ورود اسحاق جهانگیری به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیاری یک تاکتیک انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان توصیف می‌کنند. تاکتیکی که توانست در آخرین روز ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری به باور تحلیلگران سیاسی اندکی از بار روانی هجمه رقیبان علیه حسن روحانی نامزد اصلی این جریان کم کند. از همین رو این روزها ورود جهانگیری به عرصه انتخابات، ذهن جریان رقیب را به خود مشغول کرده است.

شعارسال: مهدی محمدی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یکی از تحلیلگران جریان اصولگرایی، نامزدی جهانگیری را دوپینگ دولت به‌دلیل عدم توانایی روحانی برای دفاع از کارنامه‌اش توصیف می‌کند. او البته تحلیل دیگری هم دارد که بر مبنای آن معتقد است «یک اعتراض پنهان در خود دولت و حتی جریان اصلاحات نسبت به کارنامه روحانی وجود دارد که این امر در کاندیداتوری نزدیکان رئیس‌جمهور متجلی است.»

او نامزدی محمد هاشمی را در این راستا ارزیابی می‌کند. این در حالی است که جریان اصلاحات به‌عنوان حامی ورود اسحاق جهانگیری به عرصه انتخابات، اعلام کرده که جهانگیری تنها کاندیدای پوششی مورد حمایت جریان اصلاحات است. روز گذشته نیز الیاس حضرتی، نماینده مجلس  تاکید کرد که «اعلام کاندیداتوری جهانگیری با درخواست خاتمی و بزرگان اصلاحات و موافقت روحانی صورت گرفته و او تنها کاندیدای پوششی مورد حمایت جریان اصلاحات است.»

او همچنین تصریح کرد که جهانگیری در نهایت با درخواست آقای روحانی به میدان آمده است. عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات هم  با بیان اینکه حضور اسحاق جهانگیری برای این انتخابات ضروری است، می‌گوید به غیر از معاون اول رئیس‌جمهور با افراد دیگری برای حضور در انتخابات صحبت شده بود که تنها جهانگیری این پیشنهاد را قبول کرد. او معتقد است «هیچ‌کس رقیب حسن روحانی نیست.» فائزه هاشمی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به تعدد کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در کنار حسن روحانی را استراتژی خوبی بیان کرد و در عین حال تاکید کرد که روحانی نامزد اصلاح‌طلبان است.

در کنار این تحلیل‌ها عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز تاکید کرد «هاشمی و جهانگیری به نیت کمک به روحانی وارد کارزار انتخابات شده‌اند.» به گفته او انتساب محمد هاشمی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بعد از فوتش و به‌دلیل محبوبیتی که در جامعه دارد می‌تواند اذهان عمومی را جذب کند.

در همین حال محمد هاشمی گفت: کاندیدای اصلی جبهه اعتدال و اصلاح‌طلبان روحانی است. البته نامزدی جهانگیری مخالفانی در درون جریان اصلاحات دارد. همچنان که عباس عبدی معتقد است نیازی به کاندیداتوری جهانگیری نبود یا صادق زیباکلام که می‌گوید: برخی موافقان ثبت‌نام اسحاق جهانگیری می‌خواستند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نریزیم. همزمان به گزارش خبرآنلاین، روسای ستادهای انتخاباتی روحانی در سراسر کشور مشخص شده‌اند. پیش از این ستاد مرکزی وی با محوریت محمد شریعتمداری انتخاب شده بود.

تحلیل اصولگرایان از نامزدی احمدی‌نژاد

از سوی دیگر آنچه این روزها معادلات اصولگرایان را به هم ریخته اعلام نامزدی محمود احمدی‌نژاد است. در واقع اصولگرایان در شرایطی که نامزدی سعید جلیلی تنها نگرانی آنها بود به یکباره با ورود احمدی‌نژاد به صحنه انتخابات غافلگیر شدند و حالا دل به ردصلاحیت احمدی‌نژاد و یار نزدیکش حمیدرضا بقایی بسته‌اند. در این بین برخی از اصولگرایان مانند ناصر ایمانی معتقدند «قطعا احمدی‌نژاد و بقایی از طرف شورای نگهبان ردصلاحیت خواهند شد.»

او در این ارتباط گفت: «شورای نگهبان هزینه ردصلاحیت این گروه را خواهد پذیرفت؛ چراکه تایید صلاحیت آنها هزینه‌های بالاتر را در پی خواهد داشت؛ شورای نگهبان در این 35 سال گذشته از این‌گونه هزینه‌ها زیاد متحمل شده است و این را هم تحمل می‌کند.»

ایمانی افزود: «یکی از تحلیل‌ها این است که احمدی‌نژاد به خاطر این ثبت‌نام کرده است که شورای نگهبان را تحت‌فشار قرار دهد و صلاحیت بقایی را بگیرد و خودش را فدای بقایی کند. تحلیل دیگر این است که احمدی‌نژاد از این طریق می‌خواهد در صحنه سیاست باقی بماند ولو با رد صلاحیت. او می‌خواهد بعد از اینکه ردصلاحیت شد، با مظلوم‌نمایی پایگاه اجتماعی بیشتری به دست بیاورد و با تحمیل هزینه به شورای نگهبان و نظام خودش را به‌عنوان یک اپوزیسیون مطرح کند.» به باور او رقابت اصلی بین آقای روحانی و آقایان قالیباف و رئیسی است.

همچنین، او با بیان آنکه نامزدهایی‌ چون‌ زاکانی و حاجی‌بابایی ردصلاحیت‌ می‌شوند، گفت: اصولگرایان برای ردصلاحیت‌ احمدی‌نژاد دست به دعا شده‌اند.در واکنشی دیگر به نامزدی احمدی‌نژاد، محمدحسین صفارهرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنرانی در شهر قم تاکید کرد: «احمدی‌نژاد خود را در معرض شورای نگهبان قرار نمی‌دهد و باید خود را از این مخمصه نجات دهد؛ چراکه گزینه ردصلاحیت برای این فرد به معنای پایان کار اوست، اما اگر به این مرحله نرسد در آینده فرصت تغییر و بازگشت وجود خواهد داشت.»در این بین به گزارش خبرآنلاین، روزنامه جوان در یادداشتی با برشمردن ویژگی‌های روانی و شخصیتی برخی کاندیداها و بی‌آنکه نامی از احمدی‌نژاد ببرد، خصوصیات او را برای ردصلاحیت کافی دانست.

درخواست توکلی برای ردصلاحیت

صریح‌ترین واکنش به نامزدی احمدی‌نژاد را احمد توکلی، نماینده سابق مجلس داشت. او روز گذشته با ارسال نامه سرگشاده‌ای به اعضای شورای نگهبان، با اشاره به مواردی از تجربه کشورداری و مدیریتی محمود احمدی‌نژاد، او را فاقد صلاحیت‌های مصرح در قانون برای تصدی ریاست‌جمهوری دانست و خواستار ردصلاحیت وی شد. در همین خصوص مسعود پزشکیان، نائب‌رئیس مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد و بقایی گفت که بنابر صحبت‌هایی که خودشان داشتند، بعید می‌دانم که اساسا بتوانند تا پایان راه ادامه دهند.

اختلافات جمنا

از سوی دیگر اختلافات درونی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) این روزها بیش از گذشته موجب نگرانی اصولگرایان شده است. همچنان‌که  محمدحسین صفار هرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی «اختلافات» در جبهه مردمی نیروهای انقلاب پرده برداشت. صفار هرندی گفت: «اینکه چهره‌های انقلابی در مجمع مشخصی جمع شوند آسان نبوده و نیست به همین علت در آن آفات و اختلافاتی مشاهده می‌شود، اما این تجربه طرف مقابل را نگران کرده است؛ چراکه این جبهه اکنون به پنج چهره شاخص رسیده است؛ درحالی‌که چهره‌های دیگر این جبهه نیز هر کدام برای خود یک رئیس‌جمهور هستند اما به صلاح جبهه انقلاب کناره‌گیری کردند.»

مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جمنا از برگزاری نشست مشترک ۴ نامزد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با شورای مرکزی خبر داد. دستجردی با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های مهرداد بذرپاش در این مدت، به نوعی از او تقدیر کرد. او با اشاره به ثبت‌نام برخی از کاندیداها که منتسب به اصولگرایان هستند، گفت: این افراد بدون اینکه از طرف جبهه تایید شده باشند، به انتخابات ورود کردند که از نظر ما مورد حمایت نیستند و شخصا وارد شده‌اند، امیدواریم آنها نیز از روش آقای بذرپاش تبعیت کنند.

قالیباف یا رئیسی؟

همزمان با اختلافات داخلی جمنا، حضور همزمان ابراهیم رئیسی و محمد باقرقالیباف به‌عنوان کاندیداهای اصولگرایان، یکی دیگر از دغدغه‌های این جریان سیاسی است. براساس برخی گزارش‌ها حضور همزمان این دو نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری، موجب نگرانی حامیان قالیباف شده است. برخی ناظران، انصراف اول شهردار تهران و پس از آن حضور دوباره‌اش در انتخابات را به‌ دلیل بیانیه رئیسی مبنی‌بر مستقل وارد شدنش به انتخابات به دور از ساز و کار جمنا تحلیل می‌کنند.

هواداران قالیباف به مناظرات انتخاباتی و مهارت نامزد محبوبشان در مقایسه با ابراهیم رئیسی حساب باز کرده‌اند. در همین راستا مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است: شهردار تهران برای حضور در تبلیغات ریاست‌جمهوری، از شورا مرخصی خواهد گرفت.در همین حال حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به تعدد کاندیداهای اصولگرا گفت: تعدد کاندیداهای اصولگرا ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشاند و در آن زمان قطعا همه به یک نفر رای خواهند داد و اگر این برآورد غلط باشد ممکن است آقای رئیسی در میان اصولگرایان به‌عنوان نفر اول انتخاب شود و بقیه نامزدها بعد از تبلیغات به نفع ایشان کنار روند.

در سوی مقابل عباس عبدی تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است قالیباف و رئیسی که بدون حرف‌شنوی از جمنا مستقل به انتخابات ورود کرده‌اند، به نفع هم کنار نمی‌روند.در میانه این جدال‌ها مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه اسلامی حکایت دیگری دارد. همچنان که اسدالله بادامچیان تاکید کرده است محور اصلی برای نامزد حزب موتلفه عمل به تکلیف است؛ در‌صورتی‌که تکلیف باشد، میرسلیم تا آخر در صحنه می‌ماند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 29فروردین1396، کدخبر: 312599: WWW.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین