پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
عضو کمیته ملی کارون بحران آب در ایران را تحت‌تأثیر سه عامل رشد جمعیت، کشاورزی ناموثر و مدیریت بد و عطش توسعه دانست و گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی، توپوگرافی و اقلیمی ‌از نظر میزان و نوع بارش در کشور حائز اهمیت است.

شعار سال : دکتر «مهدی پژوهش» با بیان این‌که آب عامل توسعه هر جامعه‌ای است، اظهار کرد: تنها منبع اصلی تولید و عرضه آب در این جهان طبیعی، بارندگی است.

وی با اشاره به این‌که با رشد جمعیت در جهان و ایجاد توسعه در صنایع مختلف، آلودگی آب آشامیدنی، به یکی از اساسی‌ترین مشکلات جهان تبدیل شده است، تصریح کرد: ایران کشوری با اقلیم عمدتاً گرم و خشک است و رشد سریع جمعیت مهم‌ترین عامل کاهش سرانه آب تجدیدشونده کشور در قرن گذشته بوده و بیشتر مصارف آب کشور به بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی اختصاص دارد.

عضو کمیته ملی کارون با یادآوری خشک‌سالی ممتد در استان از سال 86 افزود: بارش برف در منطقه و سد زاینده‌رود با حجمی‌ حدود 1.2 میلیارد مترمکعب دو منبع ذخیره آب در منطقه هستند.

وی با بیان این‌که در دنیا انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان یک مسأله مهم و با حساسیت، بررسی می‌شود، گفت: زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی دهنده‌زندگی، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که بیشترین آب جاری در آن وارد استان اصفهان می‌شود و تاکنون برای انتقال آب کوهرنگ به اصفهان اقدامات زیادی شده است که از آن جمله می‌توان به تونل گلاب یا تونل غفلت اشاره کرد که شامل دو فاز تونل گلاب 1 و تونل گلاب 2 است.

پژوهش گفت: برخلاف ادعای مسئولان استان اصفهان مبنی بر بهره‌برداری از تونل گلاب به‌صورت کاملاً قانونی برای انتقال آب به شهر کاشان و اطراف آن، نماینده مردم شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، در ششم دی‌ماه سال 1390 اعلام کرد میزان انتقال آب از تونل گلاب ۲۰ متر مکعب در ثانیه طراحی شده است در صورتی که سهم کاشان از این میزان یک متر مکعب است و خط انتقال قادر نیست حتی یک لیتر بیش از میزان تعریف شده به این شهر منتقل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد بحث برداشت‌های بیش از اندازه بالادست، آلودگی آب و پدافند غیر عامل را از علل مسئولان اصفهان برای احداث تونل گلاب دانست.

وی خاطرنشان کرد: مدیر امور آب شهرستان شهرکرد نیز با تأکید بر توجیه نداشتن احداث تونل گلاب می‌گوید این تونل قرار است در هر ثانیه 16 تا 22 مترمکعب آب را به سمت کاشان و در حقیقت اصفهان منتقل کند، این در حالی است که در 6 ماه پاییز و زمستان دبی رودخانه از 14 متر مکعب در ثانیه بیشتر نمی‌شود و جالب آن‌که هنوز این طرح به تصویب دولت نرسیده و بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده، اما مسئولان اصفهان عملیات اجرایی آن را آغاز کرده‌اند و حدود 9 کیلومتر آن حفر شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 25 آذر 1394 کد مطلب : 94092514329 www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین