پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
داشتن استرس هم خوب است و هم بد، اما می‌توانید با کنترل آن در طول روز و در محل کار علاوه بر حفظ سلامت روحی و جسمی به موفقیت و پیشرفت شغلی هم دست یابید.

شعار سال: اگر احساس می‌کنید در محل کار دچار استرس شدید و غیر قابل تحمل شده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال راه‌حل‌های فوری و اورژانسی برای حفظ سلامت خود باشید.

اگر حجم کاری شما بالا بوده یا نیاز به دقت زیادی برای انجام آن دارید یا اینکه کارتان از پیچیدگی و حساسیت بالایی برخوردار است امکان دارد دچار استرس شغلی شوید.

برای رفع این مشکل می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

تکنیک نفس کشیدن عمیق:

نفس کشیدن عمیق به مدت ۵ دقیقه و تمرکز بر روی دم و بازدم یکی از راه‌های سریع و کارساز برای برطرف کردن استرس و کاهش فشار خون و ضربان قلب است.

می‌توانید برای موثر کردن کارآیی تکنیک نفس کشیدن به فضای باز بروید و یا در کنار پنجره یا نزدیک درختان و گیاهان و برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز جز نفس کشیدن عمیق و خالی کردن ذهن خود از فشارهای عصبی فکر نکنید.

با انجام این کار به طور مداوم به مرور اثرات آن را در جسم و روح خود می‌بینید و علاوه بر اینکه کمتر دچار استرس و ناراحتی می‌شوید، راهکارهای بهتری نیز در محل کار ارائه می‌دهید، زیرا اکسیژن بیشتری به مغزتان می‌رسد.

از مرخصی‌ها استفاده کنید:

حتی اگر کارمند بسیار سخت کوش و متعهد به کار هستید برای حفظ سلامت، کاستن از فشارهای روحی و استرس‌های شغلی، برای رسیدگی به کارهای شخصی و خانوادگی، برای بازدید از دوستان و شرکت در جشن‌ها و مناسبت‌ها و حتی برای تفریح و استراحت باید مرخصی بگیرید و اندکی از محیط کار خود فاصله بگیرد.

بر اساس تحقیقات کارمندان یا افراد شاغلی که از مرخصی‌های خود استفاده می‌کنند راندمان کاری موفق‌تری نسبت به افراد دیگری دارند که از مرخصی‌های خود استفاده نمی‌کنند.

براساس آمار‌ها بسیاری از کارآفرینان و افراد موفق در عصر حاضر با وجود مشغله فراوان همیشه از بازه‌های زمانی حتی کوتاه برای استراحت و رسیدگی به امور شخصی خود، رفتن به مسافرت و تمدد اعصاب استفاده می‌کنند تا با روحیه مضاعف، جسم و روح تازه نفس مجدداٌ به محل کار خود بازگردند.

ورزش کنید تا استرس را ضربه فنی کنید
انجام ورزش به دلیل ترشح مواد مفید در بدن از جمله اندروفین، سروتونین و تنظیم جریان خون یکی از مهمترین کار‌ها برای برطرف کردن استرس و احساس شادی و نشاط و سرزندگی است.

کارشناسان اعتقاد دارند اثر درمانی برخی از ورزش‌ها مانند دوچرخه سواری، دویدن، شنا، کوهنوردی، تنیس و به طور کلی ورزش‌هایی که فشار بیشتری از قلب و ماهیچه‌ها وارد می‌کنند و فرد با انجام آن‌ها دچار تعریق می‌شود، مفیدتر است، اما اگر به خاطر مشغله‌های روزانه فرصت و زمان کافی برای رفتن به کلاس‌های ورزشی ندارید هر روز مدتی پیاده روی انجام دهید یا به انجام تمرینات کششی بپردازید، انجام این کار‌ها باعث می‌شود تا احساس آرامش و راحتی کرده کمتر دچار استرس و هیجان شوید.

البته داشتن استرس از جنبه‌ای هم خوب است، اما نباید استرس از حد معینی فراتر رود و بر اعصاب فرد و تصمیم گیری‌های وی تاثیر گذارد.

استرس کنترل شده باعث هوشیار بودن، توجه به اطراف، آینده نگری، پیش بینی وقایع، دور اندیشی، احتیاط و افزایش دقت و تمرکز می‌شود که همگی برای موفقیت در محیط کاری لازم است و مانع از روزمرگی و پسرفت در افراد می‌شود.

برای کنترل استرس علاوه بر تمامی موارد بالا، تغذیه خوب و سالم نیز بسیار موثر است، همچنین خواب کافی، برنامه ریزی منظم و صحبت با مدیر یا سایر افراد معتمد درخصوص شرایط استرس زا و یافتن راه‌کارهایی برای کنترل و مهار آن‌ها که با این کار‌ها می‌توانید در زندگی کاری و حتی شخصی به فردی موفق تبدیل شوید.

فردی که دچار استرس و پس‌رفت کاری شده معمولاً بسیار زودرنج، هیجانی، بدخو، منزوی، بی علاقه به زندگی و خانواده، بی علاقه به تفریح و سرگرمی، علاقه‌مند به خوردن غذاهای ناسالم بویژه فست فود، بی توجه به ظاهر خود، بی انگیزه و دارای مشکل برای تمرکز در محل کارخود است که باید با تکنیک‌های فوق استرس خود را مهار کند و در صورت ناتوانی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به متخصص مراجعه کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 5 اردیبهشت 96، کد مطلب: 6061834: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین