پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
ضرورت پرداختن به کیفیت‌گرایی تولید دانش از آن جهت است که اساساً تولید علم، استراتژی بنیادین حرکت کشور به سمت تحقق اهداف توسعه‌ای به شمار می‌آید و بار اصلی در اجرای این استراتژی به عهده نظام علمی و دانشگاهی کشور است .

شعارسال : دانشگاه موظف به تولید مستمر دانش است و تولید دانش نیز مستلزم فراهم‌آمدن مقدماتی است و یکی از آنها که شاخصه‌ مهم جامعه پویا نیز هست آزاداندیشی است.

آزاداندیشی، شاهراهی است که تولید دانش از آن می‌گذرد و قطعا این شاهراه خالی از موانع و آسیب‌ها نخواهد بود؛ اما به واسطه این موانع و آسیب‌ها نباید سدی بر سر راه این مهم شد؛ زیرا اگر باورهای متنوع، مختلف و بعضا مخالف با تفکر حاکم، مستند به دلایل محکم و مستدل نبوده باشند‌، اندیشه‌های مبتنی بر آنها نیز از اعتبار چندانی برخوردار نخواهند بود؛ به هر حال تولید دانش مقوله‌ای است که باید از نخبگان در دانشگاه‌ها آغاز شود و در جامعه به ظهور برسد و در همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها آن‌گاه که دانش تولید و نظریه‌ها پرورده شود تبدیل به نهادهای اجتماعی می‌شود؛ بنابراین سیاست‌های دانشگاه باید بر پایه کیفیت‌گرایی نهاده شود تا زیرساخت‌های تمدن قوی‌تر شکل بگیرد و علاوه بر آن ، نواندیشی علمی به انگیزه‌ای عام و مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که از رسالت‌های دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید معرفت، به شمار می‌رود، آن است که با حساسیت نسبت به مسائل «جامعه سیاسی»، «جامعه مدنی» و «جامعه اخلاقی» می‌تواند سهم موثری در توصیف و تبیین آنها داشته باشد و باید تولید دانش در دانشگاه با جامعه مدنی و جامعه سیاسی کشور پیوند داشته باشد که یکی از بهترین راه‌های این پیوند، گفت‌وگو و کنش ارتباطی میان سه نهاد دانشگاه، فرهنگ و جامعه است. گفت‌وگو، ضرورتی است که پیوند میان این سه نهاد را متوازن می‌کند و با هماهنگی در تحقق مطالبات و اهداف مشترک، منفعت جمیع طرف‌های مرتبط را در پی دارد و اسباب تعالی و رشد جامعه را فراهم می‌سازد.

بنابراین با توجه به اینکه نسبت میان علم و تمدن، امروز دستخوش تغییر شده است. امروزه تمدن، در پرتو علم پدید می‌آید و اصولاً به دلیل پیچیدگی‌ها و شرایط اجتماعی پیدایش تمدن بدون علم امکان‌پذیر نیست و علم امروز، منشأ تمدن و نه صرفاً محصول آن است . یکی از مرسوم‌ترین راه‌های تمدن‌سازی و ارتباط متوازن دانشگاه، فرهنگ و جامعه، توسعه علمی و تلاش برای تحقق آن است و توسعه همه‌جانبه نیز با توسعه علمی آغاز می‌شود.

در آخر باید گفت مهم‌ترین موضوع برای دستیابی به جایگاه علمی مناسب با رویکرد تقویت اندیشه و تولید فرآورده‌های علمی، توجه به جلوگیری از فضای یاس و ناامیدی در دانشگاه‌های کشور است؛ از این رو باید تلاش کرد تا با ایجاد فضایی پرنشاط، چشم‌انداز مناسبی را برای ایفای نقش مستقل دانشجویان و استادان با تقویت نگرش مثبت و انگیزه غنی ترسیم نمود؛ زیرا فراهم‌کردن بستر مطلوب و امنیت روانی اجتماعی در دانشگاه، زمینه تحقق تولید دانش با کیفیت را فراهم می‌آورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا ، تاریخ انتشار سه شنبه 24 آذر 1394 ، کد مطلب : 94092414148 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین