پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۱۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
«نهنگ عنبر» در حالی به برخی خطوط قرمز نظیر ممنوعیت ویدیو اشاره کرده بود و شاید در قسمت دوم نیز اشاره کند که پایه گذار این ممنوعیت ها، محمدمهدی حیدریان رئیس کنونی سازمان سینمایی دولت یازدهم است. حیدریان در آخرین گفت و گوهایش نیز از این ممنوعیت‌ها در آن دوران به شدت دفاع و این ممنوعیت‌ها را در راستای حمایت از سینمای ایران قلمداد کرده است!

شعار سال: با وجود آنکه بنا بر اعلام رسمی، قرار بود اکران فیلم سینمایی «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» از صبح امروز در سالن‌های سینمای تهران آغاز شود، صبح امروز به اکران نرسید اما پس از اعمال ممیزی، نسخه قابل نمایش این فیلم سینمایی برای نوبت های بعدی اکران سینماها رسید.

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» در ادامه «نهنگ عنبر»، با بازی محوری رضا عطاران و مهناز افشار، روایتی نوستالژیک از دوران دهه های پنجاه و شصت و گروهی از جوانان آن دوران و خط قرمزهای آن دوران است. سامان مقدم، کارگردان هر دو فیلم سینمایی با تکیه بر یک داستان متفاوت، توانست اقبال مخاطب را در گیشه جلب نماید و اکنون با سرمایه‌ای که از «نهنگ عنبر» دارد، امیدوار به فروش بسیار بالای این فیلم سینمایی است.

«نهنگ عنبر، سلکشن رویا»، اصلی ترین امید اکران دوم نوروزی است که انتظار می رود، فروش اندک در اکران نخست نوروزی را جبران کند. قسمت اول «نهنگ عنبر» که با تحریم حوزه هنری در شمار محدودی از سینماها در اردیبهشت 1394 اکران شد، بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشت و به پدیده سال تبدیل شد و با همین نسبت، تصور می شد که در صورت اکران نوروزی قسمت دوم این فیلم، شاهد فروش دست کم 20 میلیارد تومانی این فیلم سینمایی ـ تا پایان زمان اکران ـ باشیم؛ پیش بینی‌ که با وجود سانسور گسترده این فیلم سینمایی هنوز قابل تحقق است، البته مشروط به آنکه این فیلم اصلاً اکران شود!


در شرایطی که قرار بود این فیلم سینمایی از امروز (چهارشنبه) در سینماهای ایران اکران عمومی شود و حتی انتظار می‌رفت رکورد بلیت فروشی افتتاحیه این فیلم سینمایی رقمی بی‌سابقه باشد، سامانه‌های فروش بلیت، عرضه بلیت‌های این فیلم سینمایی را متوقف کردند و در نهایت اعلام شده، اکران این فیلم سینمایی با تاخیر آغاز می‌شود.

بر اساس گزارش برخی منابع خبری از جمله سینما، با وجود صدور پروانه نمایش «نهنگ عنبر» که منتهی به ثبت قرارداد، قرارگیری در نوبت اکران و در نهایت رسیدن به لحظه اکران شده بود، در آستانه اکران مسئولان سازمان سینمایی خواستار حذف یکی دیگر از سکانس‌های این فیلم سینمایی شدند؛ رویه‌ای فراقانونی که با مقاومت و مخالفت سامان مقدم روبه رو شد.


مطابق با قوانین موجود، در صورت صدور پروانه نمایش که به منزله تأیید نهایی محتوای یک فیلم سینمایی است، هرگونه ممیزی تازه یا جلوگیری از اکران غیرقانونی بوده و در صورت شکایت کارگردان، قطعا غرامت تعلق می‌گیرد. در واقع سازمان سینمایی با صدور پروانه نمایش پذیرفته که فیلم سینمایی فاقد اشکال است و پس از صدور پروانه نمایش، هرگونه ممانعت یا اختلال در اکران فیلم سینمایی - در صورت شکایت کارگردان به نهادهای قضایی - با محکومیت سازمان سینمایی مواجه خواهد شد.


روحانی در حالی ممنوعیت اینترنت و شبکه های اجتماعی را با ممنوعیت ویدیو مقایسه کرد و این ممنوعیت را به چالش کشید که مسئول ممنوعیت «ویدیو»، مسئول سینمای ایران در دولت یازدهم است!

البته سامان مقدم، بنا بر رویه معمولش، به جای چالش های مرسوم برخی فیلمسازان، به دنبال اکران «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» است و به نظر می‌رسد، سرانجام با اعمال سانسور تازه بر این فیلم سینمایی و آماده شدن نسخه DCP، شاهد اولین اکران این فیلم سینمایی باشیم؛ فیلمی که قرار است حال سینمای ایران را بهتر کند و انتظار می‌رود تکرار حضور قوی عطاران بر پرده نقره‌ای برای عامه مخاطبان باشد.

«نهنگ عنبر» در حالی به برخی خطوط قرمز نظیر ممنوعیت ویدیو اشاره کرده بود و شاید در قسمت دوم نیز اشاره کند که پایه گذار این ممنوعیت ها، محمدمهدی حیدریان، رئیس کنونی سازمان سینمایی دولت یازدهم است. حیدریان در آخرین گفت و گوهایش نیز از این ممنوعیت‌ها در آن دوران به شدت دفاع و این ممنوعیت‌ها را در راستای حمایت از سینمای ایران قلمداد کرده است!


نکته جالب اینکه روحانی در روزهای اخیر، با انتقاد از تلاش‌ها برای مسدود کردن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به تجربه شکست خورده ممنوعیت ویدیو اشاره می‌کند، حال آنکه در دولت یازدهم، سینما به دست مسئول ممنوعیت ویدیو سپرده شده که در برخی از آخرین گفت و گوهایش نیز از این ممنوعیت دفاع کرده و ممنوعیت ویدیو را در آن مقطع کاری درست در حمایت از سینمای ایران خوانده است!

اتفاق جالب‌تر اینکه «مکس»، یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی سامان مقدم در دوره پیشین مسئولیت حیدریان در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -که اکنون سازمان سینمایی شده- توقیف شد و پس از تغییر حیدریان، «مکس» دوره کوتاهی اکران شد.

تکمیلی؛ فیلم اصلاح شد و نسخه ممیزی شده به سالن‌های سینما رسید

12:00- با سرعت عمل عوامل فیلم سینمایی «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا، این فیلم سینمایی اصلاح شد و با وجود آنکه نوبت اکران صبح امروز را در شماری از سینماها از دست داد اما بلیت فروشی این فیلم برای ساعت‌های بعدی اکران آغاز شده است. در همین چارچوب نسخه فیلم «نهنگ عنبر۲» امروز به دو پردیس راگا و تماشا نرسید و این دو سینما فیلم سامان مقدم را نمایش ندادند و پردیس ملت نیز با تاخیری یک ساعته فیلم را اکران شده است. با این اوصاف شاید بتوان فردا را روز واقعی افتتاح اکران تازه ترین اثر سامان مقدم در نظر گرفت!


رضا عطاران و سامان مقدم در حاشیه نخستین اکرانم «نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا» در کوروش

13:20- نخستین اکران مردمی فیلم «نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا» با حضور رضا عطاران و سامان مقدم هم اکنون در پردیس سینمایی کورش در حال برگزاری است. از حاشیه این مراسم می‌توان به تولد رضا عطاران اشاره کرد. اولین اکران عمومی فیلم «نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا» همزمان با زادروز رضا عطاران بود که در پردیس سینمایی کورش او را با جشن کوچکی غافلگیر کردند. علی سرتیپی مدیرعامل «فیلمیران»، رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران و مدیر مسئول پردیس سینمایی کورش در تبریک تولد به «رضا عطاران» گفت: او و اصغر فرهادی تنها کسانی هستند که می‌توانند مخاطب را صبح زود برای آمدن به سینما ترغیب کنند. علاقه مخاطب به هر دوی این عزیزان قلبی و دائمی است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ انتشار 20 اردیبهشت 96، کد مطلب: 692684: www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سالومه
-
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
این سانسورا فقط یه بازی دو سر باخته....همه رو خسته کرده.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین