پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
مسئولان و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن ظرفیت‌های طبیعی برای ایجاد مشاغل مربوط به حوزه های گردشگری، محیط زیست و منابع طبیعی، شرایط تبدیل شدن به «پایلوت اقتصاد سبز» کشور را دارد.

شعار سال: وجود یک میلیون و 350 هزار هکتار جنگل و مرتع، شرایط آب‌وهوایی متنوع، بیش از 250 تفرجگاه طبیعی و داشتن 10 درصد منابع آب کشور کهگیلویه و بویراحمد را به کانون خوبی برای ایجاد مشاغل سبز تبدیل کرده است.
در برخی کشورها سهم اقتصاد سبز 20 درصد از اقتصاد ملی است، اما در ایران سهم اقتصاد سبز کمتر از نیم درصد اعلام شده است.
در اولین همایش محیط زیست و مشاغل سبز کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان کشوری و استانی راهکارهای توسعه اشتغال سبز در کشور و این استان بررسی شد.
مدیر کل توسعه پایدار و اقتصادی محیط زیست کشور در همایش محیط زیست و توسعه مشاغل سبز یاسوج تأکید کرد که وجود طبیعت بکر و مواهب طبیعی مناسب در کهگیلویه و بویراحمد که شرایط «پایلوت اقتصاد سبز» کشور را دارد، بسترساز ایجاد مشاغل سبز بالفعل نشده است.
زهرا جواهریان اظهار کرد که باید برنامه ریزان اقتصادی و گردشگری در کنار بهره برداری گردشگران بسترهای مشاغل سبز را فراهم کنند و درعین‌حال برای حفظ سیمای طبیعی و محیط زیست سالم منطقه همزمان با شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی این بخش برنامه ریزی مطلوب کنند.
وی گفت که در سطح ملی دولت با پیش بینی اسناد بالادستی و برخی مشوق‌ها حمایت از اقتصاد سبز را در برنامه قرار داده و با بانک‌های ملی و رفاه کارگران برای حمایت از سرمایه گذاران در این زمینه رایزنی‌های صورت گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج دراین‌باره می گوید که حفظ ظرفیت‌های منابع آب، جنگل، معادن و ذخایر زیر زمینی منابع طبیعی و اکو توریسم برای نسل‌های آینده نیازمند تعریفی درست از مشاغل سبز است.
جبار کیانی بیان کرد: ایجاد مشاغلی همسو با رعایت اهداف زیست محیطی با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیازمند استفاده از نیروی انسانی متخصص منابع آب، محیط زیست و کشاورزی و برق است که این روش می‌تواند ضمن جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و زباله‌ها به کاهش مصرف انرژی منجر شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی یاسوج افزود که امروزه توجه به مسائلی همچون کم آبی، پدیده گرد و خاک و فرسایش و توجه به محیط زیست در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باید افزایش یابد، اما متأسفانه بخش اعظمی از بنگاه‌ها، مسائل زیست محیطی را نادیده می‌گیرند.
کیانی پور تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی، چهار فصل بودن، جنگل و مراتع فراوان، تعداد بالای روزهای آفتابی، وجود مناطق بادخیز و وجود آب فراوان و از همه مهمتر وجود قشر جوان تحصیل کرده و آماده به کار، استعداد بالایی برای توسعه پایدار و به تبع آن اشتغال سبز را دارد.
جبار کیانی پور اظهار داشت که آموزش و توانمند سازی افراد در زمینه حفظ محیط زیست همراه با توسعه اقتصادی یک اصل کلیدی و راهبردی توسعه بوده و اجرای استانداردهای زیست محیطی به نفع فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی است.
وی معتقد است که باید با ایجاد راهکارهای توسعه اقتصاد سبز در کشور ضمن مهار بحران‌های زیست محیطی و پدیده بیکاری، پیوند میان صنعت و محیط زیست را برقرار کرد.
وی خاطر نشان کرد که فرهنگ سازی، حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط با مشاغل سبز، حمایت، تعامل و برقراری هرچه بیشتر و بهتر با تشکل‌های مردمی محیط زیستی، ارائه مشاوره‌های فنی به کارگران و کارفرمایان، سوق دادن جریان کارآفرینی و رویکرد مشاغل موجود در استان به سمت مشاغل سبز جزء برنامه اتاق بازرگانی است.
کیانی پور به وجود اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در زمینه ایجاد مشاغل سبز اشاره کرد و گفت: پیش بینی مشوق‌های مالی برای ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و زود بازده، شناسایی و توسعه مشاغل کارآفرینی سبز، تجلیل از کارآفرینان فعال در حوزه‌های محیط زیست و آموزش کارگران ماهر شرایط را برای رسیدن به مشاغل سبز فراهم خواهد کرد.
کیانی پور به وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش اقتصاد سبز کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: اقدام‌های عملی برای تحقق اهداف مشاغل سبز نیازمند توجه و حمایت جدی‌تر دولت است.
اگر چه بخش کشاورزی مهم‌ترین کانون اقتصاد سبز است اما بهره گیری از ظرفیت منابع طبیعی و اجرای طرح‌های جنگل کاری و کشت گیاهان دارویی از مهم‌ترین پتانسیل‌های اقتصاد سبز در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.
بر اساس آمار در بخش منابع طبیعی کشور با تولید سالانه 20 میلیون تن محصولات جنگلی و مرتعی، ظرفیت ایجاد 10 میلیون شغل وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با 15 هزار کیلومتر مربع یک درصد وسعت خاک کشور را دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد (ایرنا)، تاریخ انتشار 4 خرداد 96، کد مطلب: 82544344: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین