پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
رئیس انجمن ارگانیک ایران از دولت خواست به تولید محصولات ارگانیک یارانه اختصاص دهد.

شعار سال: رضا نورانیدر نشست خبری نهمین جشنواره محصولات ارگانیک تهران که با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در اتاق ایران برگزارشد، با اشاره به پرداخت یارانه سموم و کودهای شیمایی به تولید کنندگان محصولات کشاورزی در چندین دهه گذشته، از دولت خواست بخشی از این یارانه را به تولید محصولات سالم و ارگانیک اختصاص دهد.

او با گلایه از اینکه تا به حال ازسوی وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی این محصولات صورت نگرفته است، گفت: پتانسیلبالایی در زمینه تولید محصولات ارگانیک وجود دارد و حمایت های دولت می‌تواند سطح زیرکشت این محصولات را بالا ببرد.

وی به ابلاغیه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بند ۸ سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد گسترش اقتصاد سبز که سال گذشته ابلاغ شد اتفاق بسیار خوبی برای تولید کنندگان بود چرا که در این بند به جهت گیری به سوی تولید این محصولات تاکید شده است و با تکیه بر این بند و رایزنی های که انجام شد منجر به این شد که توانستیم در برنامه ششم در کمیسیون کشاورزی و تلفیق قرار گیریم و امیدواریم که در صحن علنی مجلس هم مورد توجه نمایندگان قرار گیرد و بتوانیم تولید محصولات ارگانیک را بالا ببریم

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش بهجایگاه ایران طی ده سال گذشته و تاسیس شعب انجمن در ۱۷ استان اشاره کرد و گفت: ایران پیش از این در رتبه بندی جهانی تولید محصولات ارگانیک نبود، اما با تلاش هایی که انجمن در طول این ده سال انجام داد، خوشبختانه امروز در رتبه بندیجهانی قرار گرفته، اگر چه جایگاه مناسبی نداریم اما اینکه در رتبه بندیجهانی قرار گرفتیم گامی مثبت به رو به جلو به شمار می آید.

نورانی افزایش بیمارهای سرطان، نازایی، سقط جنین و آلزایمر را نشانه ای دانست که ضرورت دارد تولید محصولات کشاوزری در کشور به سوی ارگانیک، سالم و طبیعی بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی پیش برود.

سید رضا نورانی درتشریح عملکرد انجمن در طی ده سال گذشته گفت: در این مدت با رایزنی هایی که انجام داده ایم توانسته ایم دفتر IFOAMرا که بزرگترین تشکل بین المللی و فدراسیون جنبش های ارگانیک در جهان است، در اتاق ایران تاسیس کنیم. در حالی که تنها ۵ کشور در جهان توانسته اند در این انجمن پذیرفته شوند.

به گفته او تاسیس این دفتر در اتاق ایران دسترسی به به استاندارها، دانش و رویدادهای روز دنیا در زمینه تولید محصولات ارگانیگ با سرعت بیشتری امکان پذیر شده است.

رضا نورانی با اشاره به هزینهتولید این محصولات ادامه داد: امروز محصولات ارگانیک با هزینه های بیشتری نسبت به روش های سنتی تولید می شود و اگر دولت کمک نکند قیمت تمام شده بالا و بسیار گران است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران هم از حضور ۷ کشور اروپایی در این جشنواره خبر داد و این اقدام را در ایجاد و افزایش علاقه در تولید کنندگان و تشویق آنها به تولید محصولات ارگانیک تاثیر گذار دانست.

دیگر سخنران این نشست عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بود که طی سخنانی، برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک را در ۹ سال گذشته در جهت سلامت شهروندان و از اولویت های شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ غرفه در این نمایشگاه ساماندهی شده و تولید کنندگانی که در این نمایشگاه حضور دارند توسط نهادهاو موسسه های متولی پایش و تایید شده اند.

به گفته رحیمی در سالهای اخیر در ۲۳ میدان از میادین شهرداری تهران، غرفه های فروش محصولات ارگانیک ایجاد شده که در جهت اهداف شهرداری برای ایجاد شهروند سالم و شهر سالم است. اوحمایت دولت و حاکمیت را در جهتتوسعه تولید این محصولات امری ضروری عنوان کرد.

گفتنی است این جشنواره در روزهای ۱۱ تا ۱۷ دی ماه با همکاری انجمن ارگانیک ایران و شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. اولین جشنواره در سال ۸۸ برگزار شد و در دو سال اخیر این جشنواره با استقبال برخی کشورها بصورت بین المللی برگزار می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری مجلس مازندران، تاریخ 6 دی 95 ، کد مطلب: 138697: www.mazandmajles.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین