پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
سرپرست هیات بررسی های باستان شناسی شهرستان پاسارگاد گفت: یک هزار اثر باستانی متعلق به عصر پارینه سنگی و دیگر دوره های تاریخی در این شهرستان شناسایی شد

شعارسال: فرهاد زارعی کشکولی افزود: حدود 300 اثر در دشت پاسارگاد ، حدود 230 اثر در دشت سعادت‌شهر و حدود 180 اثر در دهستان سرپنیران شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: 150 اثر نیز در تنگ بلاغی و حدود 110 اثر دیگر نیز ارتفاعات موسوم به کوچکک، گردنه خرسی، کوه موسی‌خانی و کوه سیاه به دست آمده است که براساس آخرین مطالعات باستان‌شناختی، مربوط به دوره میانی پارینه‌سنگی جدید تا عصر حاضر هستند.

این باستان‌شناس گفت: قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در شهرستان پاسارگاد را تعدادی محوطه باز (open site) تشکیل می دهد که دارای قدمتی بین 28هزار تا 12هزار سال قبل بودند.

وی با اشاره به اینکه اولین بار مایکل روزنبرگ موفق به شناسایی این دوره در دشت‌های فارس شده و در اشکفت گاوی در دشت مرودشت که هم‌جوار دشت‌های پاسارگاد است اقدام به کاوش کرده، گفت: از دوره پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه‌سنگی با قدمت 12هزار تا 8هزار سال قبل نیز تعداد زیادی غار و پناهگاه صخره‌ای شناسایی شد.

سرپرست هیات بررسی های باستان شناسی شهرستان پاسارگاد گفت: معیشت در این دوره بر پایه گردآوری دانه‌های گیاهان و شکار بوده است.

به‌گفته این باستان‌شناس، بعد از این دوره انسان‌ها آرام‌آرام غارها و پناهگاه‌ها را ترک کرده و در دشت‌ها اولین روستاها را ساخته‌اند.

زارعی کشکولی در ادامه گفت: تعدادی محوطه ارزشمند همانند تل بزرگ قصردشت (تپه وکیل‌آباد) متعلق به عصر آهن 1 و 2 و 3 نیز در شهرستان پاسارگاد شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه دوره‌های تاریخی به‌ویژه دوره هخامنشی در شهرستان پاسارگاد بسیار قوی است، اظهار کرد: از این دوره، علاوه‌بر مجموعه بسیار ارزشمند میراث جهانی پاسارگاد، آثار بسیار فاخر و ارزشمندی ازجمله تعدادی سد (بند خاکی)، معدن، کانال‌های دستکند در دل صخره‌ها موسوم به دختربُر، کانال‌های تعبیه‌شده در دامنه تپه ماهوری‌های خاکی (موسوم به جوی دختر)، پل، دیوارهای سنگچین، کارگاه‌های استحصال مواد غذایی و محوطه‌های استقراری و اقماری بسیار ارزشمند نظیر محوطه میان‌جاده‌ای شناسایی شد.

سرپرست هیات بررسی های باستان شناسی شهرستان پاسارگاد افزود: با شناسایی این تعداد آثار ارزشمند مشخص شد که پاسارگاد دوره هخامنشی به‌عنوان یکی از پایتخت‌های هخامنشیان تنها معطوف به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نبوده بلکه بخش نسبتاً وسیعی از شهرستان پاسارگاد و شهرستان خرم بید را دربر می‌گرفته است.

وی ادامه داد: بخشی از زیرساخت‌های مهم حکومتی هخامنشیان در پاسارگاد در گستره‌ای به‌طول حدود 80 کیلومتر از چمیان یا شهیدآباد در شمال تا تنگ خشک سیوند در جنوب بوده است.

حمیدرضا کرمی، کارشناس ارشد باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز گفت: در بررسی های صورت گرفته در این شهرستان، تعداد زیادی گورستان (توده‌سنگی، خرسنگی) و تعدادی محوطه استقراری متعلق به دوره‌های فراهخامنشی تا پایان دوره اشکانی شناسایی شده است.

وی گفت: تعداد زیادی تپه و محوطه گسترده، کارگاه‌های استحصال مواد غذایی، کارگاه‌های ذوب فلز، استودان‌های کتیبه‌دار و ساده، دخمه و دخمک‌های افقی و عمودی مربوط به دوره ساسانی شناسایی شد.

کرمی افزود: از دوره اسلامی که بخش زیادی از محوطه‌ها و آثار را دربر می‌گیرد نیز می‌توان به شناسایی بقاع متبرکه، قلعه‌های روستاها، قبرستان‌هایی با سنگ قبرهای نفیس، کاروانسرا، تعداد نسبتاً زیادی قنات، آسیاب، عمارت، درختان کهن‌سال و تعدادی محوطه استقراری اشاره کرد که بیشتر مربوط به قرون میانه اسلامی تا عصر حاضر هستند.

به گفته این باستان‌شناس، در ادامه تمام اطلاعات محوطه‌ها در فرم‌های مورد تأیید پژوهشکده باستان‌شناسی ثبت و پس از طراحی، مقایسه، تحلیل و عکاسی در فرم‌های مخصوص به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال می شوند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادتشهر در 110 کیلومتری شمال شیراز واقع است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت 1396، کدخبر: 82539647: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
پاسارگاد را باید موزه طبیعی ایران دانست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین