پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۸۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
با وجود اینکه انجام هرگونه طرحی درعرصه مجموعه جهانی پاسارگاد ممنوع است و اجرای آن تخلف محسوب می‌شود و به بنیان این مجموعه در شهرستان پاسارگاد فارس آسیب می‌رساند، اما با فشار مسئولان ادارات برق، آبفای روستایی و بخشداری شهرستان پاسارگاد، شبانه دکل‌های برق در عرصه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نصب شده و جایگاه جهانی آن را به خطر انداخته است.

شعار سال: با وجود اینکه انجام هرگونه طرحی درعرصه مجموعه جهانی پاسارگاد ممنوع است و اجرای آن تخلف محسوب می‌شود و به بنیان این مجموعه در شهرستان پاسارگاد فارس آسیب می‌رساند، اما با فشار مسئولان ادارات برق، آبفای روستایی و بخشداری شهرستان پاسارگاد، شبانه دکل‌های برق در عرصه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نصب شده و جایگاه جهانی آن را به خطر انداخته است.

«حمید فدایی» مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: در چهاردهم بهمن ماه جاری اداره برق و اداره آبفای روستایی شهرستان پاسارگاد به حمایت بخشدار پاسارگاد اقدام به انتقال دکل‌های برق به محل برق رسانی چاه آب آشامیدنی روستایی در جنوب آرامگاه کوروش کردند که با واکنش بموقع کارکنان و یگان حفاظت مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از تخلیه دکل‌های برق جلوگیری شد، اما با فشار مسئولان ادارات برق و آبفای روستایی و همچنین تهدید بخشداری پاسارگاد سرانجام دکل‌های برق تخلیه شده و شامگاه همان روز با نصب 17 دکل 12 متری اجرا شد.

وی گفت: در بند 4 و 5 ضوابط حاکم برعرصه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد آمده که ساخت دکل و پایه‌های برق و هرگونه تأسیسات صنعتی ممنوع است و ساماندهی حفاظتی- منظری دکل‌های برق موجود طبق طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضروری است. همچنین تأکید شده که هرگونه حفر چاه آب و ساخت تلمبه بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممنوع است.

ساخت و ساز در بافت روستاهای مجاور مجموعه پاسارگاد

این مقام مسئول پایگاه پاسارگاد و تخت جمشید تصریح کرد: به‌دلیل توسعه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز در بافت روستاهای مجاور مجموعه پاسارگاد و قسمت‌های دیگر دشت، حفاظت و نگهداری از حرایم این مجموعه با چالش‌های گوناگونی مواجه شده که بعضی از این مشکلات با تلاش کارکنان مجموعه برطرف شده، اما در حال حاضر این مجموعه با چند چالش تازه مواجه شده که اساس و هویت دشت پاسارگاد و مجموعه تاریخی- فرهنگی آن را به خطر انداخته است. وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌‌های پیش‌رو تعرض به عرصه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است که با نصب دکل برق و حفر خط لوله آب در چند مسیر به وجود آمده، افزود: این دکل‌ها در3 مسیر شامل تأمین برق روشنایی مسیر روستای «ابوالوردی» به طول 2 هزار و 200 متر، برق رسانی چاه‌های آب کشاورزی روستای «مبارک آباد» به‌طول یک هزار و 700 متر و حفر کانال آب و برق رسانی به چاه آب آشامیدنی بخش پاسارگاد به طول 600 متر است. نصب دکل و حفر کانال آبرسانی در همه مسیرهای یاد شده توسط اداره برق شهرستان پاسارگاد و بدون کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

نگاه کارشناسی در اجرای طرح‌ها نیست

فدایی خاطرنشان کرد که اجرای مسیر برق رسانی به چاه‌های کشاورزی پس از اصرار کشاورزان به نصب دکل با نگاه کارشناسی از سوی میراث فرهنگی به صورت کابل زیر زمینی پیشنهاد شد، اما توجهی به این موضوع نشد. وی در خصوص حفر چاه آب آشامیدنی روستایی یادآور شد که در دوازدهم مهرماه امسال جوابیه کارشناسی به اداره آبفای روستایی از سوی میراث فرهنگی با توجه به قرارگیری محل چاه در عرصه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد و نیاز اهالی بخش به آب آشامیدنی با رعایت شرایط، ارائه شد که در یکی از بندهای آن ذکر شده است نصب هر گونه دکل برق (با هر ارتفاعی) قطعاً ممنوع است و برق رسانی باید به صورت شبکه زیر زمینی صورت پذیرد. مجری طرح نیز متعهد و موظف بوده با توجه به قرار گرفتن چاه آب در عرصه میراث جهانی پاسارگاد شرایط اعلام شده را جهت جلوگیری از به خطر افتادن بنیان محوطه میراث جهانی پاسارگاد رعایت کند. مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه این مجموعه از جمله محوطه‌های تاریخی - فرهنگی کشورمان است که اعتبار و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: این مجموعه ارزشمند در دشتی قرار گرفته که به‌دلیل شرایط اقلیمی مناسب از گذشته‌های دور تاکنون مورد توجه بوده و گروه‌های انسانی در دوره‌های مختلف در آن ساکن بوده‌اند. کمتر جایی را می‌توان یافت که موقعیتی همانند پاسارگاد داشته باشد. آب و هوای معتدل و مطلوب، منابع آب فراوان، زمین‌های حاصلخیز، جنگل‌های طبیعی و قرار گرفتن در مسیر شمال - جنوب فارس از جمله ظرفیت‌های دشت پاسارگاد است. همین ویژگی‌ها موجب شد تا در دوران هخامنشی به‌عنوان مرکز فرمانروایی انتخاب و پایتخت در اینجا بنا شود.

تاریخچه مجموعه جهانی پاسارگاد

وی در خصوص تاریخچه این مجموعه جهانی، گفت: در حال حاضر پاسارگاد به‌عنوان یک مجموعه تاریخی - فرهنگی هر ساله مورد بازدید گروه زیادی از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و این نشان از اهمیت و جایگاه ویژه پاسارگاد است. شاید کمتر محوطه تاریخی وجود دارد که مانند پاسارگاد مورد توجه و احترام همگان باشد و این موضوع به‌دلیل ویژگی‌های خاص مجموعه پاسارگاد است. از جمله اینکه این مجموعه معرف فرهنگ، هنر و معماری درخشان دوره هخامنشی و دوره اسلامی است. فرهنگ و هنری که موجب قداست و اهمیت پاسارگاد شد. با ورود اسلام به سرزمین ایران این مکان ارزش خود را دوباره باز یافت و به «مشهد مادرسلیمان» معروف شد و مسجد جامع پیرامون آرامگاه ساخته شد. مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: با آغاز فعالیت‌ها و مطالعات علمی در محوطه پاسارگاد، کار حفاظت و نگهداری از آثار و بناها و حریم مجموعه نیز شروع شد و با گذشت زمان این فعالیت‌ها توسعه یافت تا اینکه در سال 83 این مجموعه در فهرست آثار جهانی جای گرفت و جهت حفاظت و نگهداری آن حرایم و ضوابط قانونی در نظر گرفته و مصوب شد. از این زمان تاکنون با تلاش کارکنان مجموعه پاسارگاد، بویژه پایگاه میراث جهانی فعالیت‌های هدفمندی جهت صیانت از آن مجموعه ارزشمند برنامه‌ریزی و اجرا شده که نتایج مفیدی را به‌دنبال داشته است.

برش

ضرورت حفاظت از مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد: آنچه در خصوص چالش اخیر پیش‌روی محوطه تاریخی - فرهنگی و دشت پاسارگاد آورده شد، حکایت از آن دارد که اقداماتی از این قبیل که بدون کارشناسی و کسب مجوز انجام می‌گیرد قطعاً می‌تواند تهدیدی جدی برای مجموعه پاسارگاد به شمار آید و اساس و بنیان آن را به خطر اندازد و در آینده می‌تواند مشکلات اساسی را برای این مجموعه ارزشمند جهانی به وجود آورد. پاسارگاد تنها محوطه تاریخی فرهنگی کشورمان است که دو اثر جهانی را در خود جای داده (مجموعه بناها و باغ شاهی) و این نشان از اهمیت، جایگاه و اعتبار آن است. تاکنون کارکنان این مجموعه همه سعی و تلاش خود را برای حفاظت و صیانت از محوطه پاسارگاد به کار گرفته‌اند، اما به تنهایی و بدون امکانات لازم و یاری مسئولان مختلف در رده بالاتر این امر مهم مشکل است. در حال حاضر لازم و ضروری است جهت حفاظت از کیان و اساس مجموعه میراث جهانی پاسارگاد حمایت جدی و اساسی از سوی مسئولان در تمامی ادارات و نهادهای مربوطه به عمل آید. آنچه مسلم است این است که پاسارگاد دارای مفاهیم عمیق هویت این دشت و سازندگان آن به‌عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی است و شایسته است به‌عنوان مجموعه صاحب دو اثر میراث جهانی از جایگاه و اساس آن صیانت کامل به عمل آید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ----------، کدمطلب:457081، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
هرروز خبر های بیشتری از تهدید های انسانی برای این منطقه باستانی میشنویم ، انشالله که مسئولین کشور گوش شنوا داشته باشند و به این موضوع رسیدگی کنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین