پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ۱۰۲ تشکل فعال در حوزه میراث فرهنگی در حمایت از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو نامه نوشتند.

شعار سال: محمدمهدی شرافت اظهار داشت: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از دو سال پیش در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم با تکمیل پرونده و ارسال به آن یونسکو، سهمیه ثبت جهانی یک اثر تاریخی در سال ۲۰۱۶ را از آن بافت تاریخی یزد کنیم.

وی افزود: این موضوع در همایش توانمندسازی تشکل های غیردولتی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور که به میزبانی یزد در حال برگزاری است، مطرح شد و تشکل‌های مردم نهاد فعال در این حوزه، اقدام به نوشتن نامه ای به دبیرکل یونسکو و درخواست در اولویت قرار دادن ثبت این اثر را مطرح کردند.

شرافت یادآور شد: این امضا به امضای ۱۰۲ تشکل میراث فرهنگی که از ۳۱ استان کشور به استان یزد سفر کرده ‌اند، رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه در جلسات تشکل‌ها، ویژگی‌های بافت تاریخی یزد به طور کامل برای اعضا و روسای تشکل‌ها تشریح شد، بیان کرد: این ویژگی‌های ارزشمند که توجه تشکل‌ها را به خود جلب کرده، در نامه تنظیم شده برای یونسکو منعکس شده است.

وی با اشاره به بخشی از این نامه عنوان کرد: «بافت تاریخی یزد با معماری برخواسته از تاریخ یک هزار ساله خود همچنان مجموعه ای در حال سکونت است و ضمن توالی معماری دوره های مختلف عناصر یکپارچه و بوم آوردی از هنر معماری را به نمایش گذاشته است، در این راه ثبت جهانی این مجموعه ضمن توجه به کالبد آن، گام ارزشمندی در مسیر تداوم حیات و سبک زندگی بومی و همزیستی مذاهب مختلف ساکن در این مجموعه خواهد بود».

شرافت خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است ۱۱۰ هکتار از ۷۴۰ هکتار بافت تاریخی یزد که مربوط به دوره ایلخانی است، برای ثبت جهانی آماده سازی شود و اکنون یک گروه از کارشناسان بر روی این مجموعه در حال کار هستند.

وی افزود: هر سال از ایران تنها یک اثر از سوی یونسکو ثبت جهانی می شود که در سال ۲۰۱۶، بافت تاریخی یزد برای این منظور از ایران معرفی خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايتخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 26 آذر 1394، کد مطلب: 3002215: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین