پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
مسئولان شهرستان سراب ۱۱سال است وعده انجام امور اداری با اتوماسیون اداری می‌دهند ولی بی توجهی به آن در شرایطی است که کامیون‌ها هر روز درختان سربریده را به سمت کارخانه‌های کاغذسازی تشییع می‌کنند.

شعار سال : کافی است گذری به ادارات و ارگان‌های دولتی در شهرستان سراب آذربایجان شرقی داشته باشید، از لحظه ورود تا خروج با انبوه عظیمی از کاغذ و کاغذ پاره‌ها روبرو می‌شوید، اتاق‌های بزرگی به بایگانی و نگهداری اسناد و مدارک کاغذی اختصاص‌یافته و اگر دقیق سطل‌های زباله را نگاه کنید کمتر سطلی را خواهید یافت که در آن کاغذهای مچاله شده به چشم نیاید.

در نگاهی موشکافانه، این کاغذهای بی‌جان حرف‌هایی زیادی در دل دارند که با زبان بی‌زبانی می‌خواهند مطرح کنند چراکه زمانی جان داشتند، زمانی سر به فلک کشیده بودند و با قدی برافراشته و پوششی سبز یک‌تنه در برابر آلودگی‌ها و سموم از زمین و آدم‌های زمینی دفاع می‌کردند، آن‌ها استوار و سرفراز ایستاده بودند تا نقش ریه‌های زمین را به‌خوبی ایفا کنند و شکرگزاری خود را چنین به‌جای آورند اما گویی تدبیر آدمی بر این است که همواره به دست خود تیشه تباهی به ریشه داشته‌هایش بزند و این‌گونه است که کامیون‌ها هرروز مراسم تشییع درختان سربریده شده را به سمت کارخانه‌های کاغذسازی برگزار می‌کنند.

عصر اطلاعات و جهش خیره‌کننده بشر در ارتباطات باوجود برخی آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر به محیط‌زیست انسان، نوید بهره‌گیری از فن‌آوری‌های پیشرفته در مسیر بهبود حیات وزندگی انسان‌ها را می‌دهد و در این میان نقش برجسته استفاده از فناوری اطلاعات و سامانه‌های نرم‌افزاری موسوم به اتوماسیون در ادارات و ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف در کاستن از اتلاف منابع و به‌خصوص کاهش مصرف کاغذ این امیدواری را ایجاد کرده است که دیگر کمتر درخت سبزی به بهانه تولید کاغذ سربریده شود.

*پافشاری مسئولان ادارات و سازمان‌های سراب به باقی ماندن در عصر کاغذ

از حدود ۱۱ سال قبل در کشور ایران نیز به‌تدریج این سامانه با صرف هزینه‌های سنگین در ادارات جا خوش کرد اما به نظر می‌رسد، همچنان سفرای مرگ درختان سبز نیز با این سامانه همراه شده و تفاوت زیادی در مصرف کاغذ نداشته است.

در این میان چند سالی است که ادارات و ارگان‌های دولتی شهرستان سراب نیز مجهز به سامانه اتوماسیون اداری شده‌اند و بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن فراهم‌شده اما ناآشنایی تعداد زیادی از کارمندان و عدم اعتماد به بایگانی الکترونیکی و مقاومت برخی سازمان‌ها و ارگان‌های بالادستی در قبول اسناد الکترونیکی باعث شده تا خرید یک خودکار ساده در ادارات نیازمند حداقل پنج‌برگ کاغذ A۵ باشد و کمتر اداره‌ای را در این شهر می‌توان یافت که دستگاه دورنگار خود را کنار گذاشته باشد.

بزرگ‌ترین و مجهزترین ادارات دولتی همچنان دعوت‌نامه‌های کاغذی می‌فرستند، بولتن‌های مختلف منتشر می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا به‌جای حرکت به سمت دولت الکترونیک که می‌تواند شهروند الکترونیکی را نیز تربیت کند، در عصر کاغذ باقی بمانند.

*تداوم استفاده از روش‌های کاغذی باوجود اتوماسیون اداری بی‌معناست

فرماندار سراب در همین باره در گفت و گو با خبرنگار مهر از مصرف زیاد کاغذ در ادارات و ارگان‌های دولتی انتقاد و تأکید می‌کند که باوجود گسترش سیستم اتوماسیون اداری نباید این‌قدر مصرف کاغذ وجود داشته باشد.

داود گرشاسبی به مدیران خود توصیه می‌کند که در این مورد همت بیشتری نشان دهند و به اسراف در مصرف کاغذ پایان دهند.

نماینده سراب نیز تردیدی ندارد که فناوری اطلاعات و ابزارهای نوین ارتباطی می‌تواند به کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری سازمان‌ها و ادارات منجر شود اما لازمه آن را داشتن کادر آموزش‌دیده و مجرب و نیز تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عنوان می‌کند.

مهناز بهمنی در گفت و گو با خبرنگار مهر اذعان دارد که دولت الکترونیک آن‌گونه که بایستی محقق می‌شد، اتفاق نیفتاده است و عزم همگانی و تلاش مضاعفی را می‌طلبد و معتقد است: قتل عام درختان به خاطر تولید کاغذ در عصر گسترش فناوری و انفجار اطلاعات توجیه ناپذیر خواهد بود.

نماینده سراب خواستار پژوهش و تحقیق اهل فن در این زمینه برای آسیب شناسی موضوع و مشخص شدن ضعف ها و قوت های طرح اتوامسیون اداری شد.

*محبوبیت پرونده های کاغذی چند کیلوئی در غیاب اتوماسیون اداری!

حسن موسوی کارمند بیمه درمانی شهرستان سراب عدم آموزش کافی کارکنان اداری و کاربران اتوماسیون اداری و ناآگاهی کسانی را که با این سیستم کار می‌کنند، مهم‌ترین دلیل عدم رسیدن به نتیجه مطلوب بیان کرده و می‌گوید: باوجود تشکیل پرونده های الکترونیکی برای بیماران همچنان برای تایید و پرداخت هزینه‌ها نیازمند پرونده های کاغذی هستیم، پرونده هایی که کاغذ کیلویی در درون آن‌ها قرار گرفته است.

عارفی مسئول امور اداری یکی از ادارات شهرستان سراب نیز از عدم فراهم شدن کامل زیرساخت های اتوماسیون اداری و نیز اعتماد نداشتن برخی سازمان‌های بالادستی به بایگانی و اسناد الکترونیکی را دلایل عدم توفیق این طرح به عنوان لازمه گسترش دولت الکترونیک و در نتیجه کاهش مصرف کاغذ یاد کرد.

احمد نوروزی مسئول روابط عمومی شهرداری سراب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از بی میلی و نبود تمایل به استفاده از روش‌های نوین و بسترهای سودمندی چون دولت الکترونیک می‌گوید و باوجود افتتاح اتوماسیون اداری در شهرداری همپنان حاکمیت روش‌های کاغذی برای انجام امور در این ارگان را نمونه ای از این روند می داند.

*جولان سلطان زائدات در ادارات

یک فعال محیط‌زیست که تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در این رشته ادامه داده نیز در این باره می‌گوید: در دنیای امروز هر کشوری که بتواند بر منابع بیشتری تسلط یابد، منابع موجود را بهینه تر مصرف و منابع مصرف‌شده را باز تولید کند، از قدرت بالاتری بهره خواهد برد.

فرزاد تقی زاده در گفتگو با مهر این‌گونه ادامه می‌دهد: در دنیای کنونی که منابع محدود هستند، بازتولید و بازیافت اهمیت بالایی یافته است، بسیاری از صنایع موجود بیشتر از اینکه به تولید مواد جدید مشغول باشند، به بازتولید و بازیافت مواد مصرف‌شده مشغول‌اند و کاغذ یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در زندگی روزانه بشر و همچنین مواد صنعتی است تا جایی که به کاغذ «سلطان زائدات» نیز گفته می‌شود.

وی به اثرات مخرب اقداماتی اشاره می‌کند که برای تولید کاغذ بر تن طبیعت انجام می‌شوند و می‌گوید: برای تولید هر تن کاغذ دو تن چوب و برای تولید هر تن خمیرکاغذ سفید از چوب، شش مترمکعب چوب جنگلی نیاز است و تولید سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن کاغذ در کشور نیازمند ۳۷۰ هزار مترمکعب چوب یا رویش سالانه ۴۵۷ هزار هکتار جنگل است.

این دانش‌آموخته محیط‌زیست از کاهش حدود ۱۸ میلیون هکتار جنگل‌های کشور به ۲.۱۴ میلیون هکتار در چند دهه گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: بازیافت برای حفاظت از محیط‌زیست ضروری است و بازیافت کاغذ، منابع اقتصادی، عدم وابستگی برای ورود خمیرکاغذ، کاهش آلودگی، جلوگیری از قطع درختان و کاهش تولید زباله را به دنبال خواهد داشت و به کمک بازیافت کاغذ می‌توان از قطع بیشتر درختان و مرگ تدریجی ریه‌های زمین جلوگیری کرد.

*فرهنگ‌سازی برای بازیافت کاغذهای باطله راهی برای جلوگیری از سربریدن درختان

بازیافت هر تن کاغذ می‌تواند زمینه اشتغال برای پنج نفر را فراهم کند به کمک بازیافت کاغذ، میزان انرژی موردنیاز به یک‌چهارم و آب موردنیاز به یک‌صدم کاهش می‌یابد، برای تهیه هر تن کاغذ از چوب ۴۴۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود درحالی‌که برای تهیه آن از کاغذ باطله هزار و ۸۰۰ لیتر آب کافی است.

تهیه کاغذ از کاغذهای بازیافتی ۳۰ تا ۵۵ درصد انرژی کمتری نیاز دارد و ۹۵ درصد آلودگی کمتری ایجاد می‌کند همین‌طور به کمک بازیافت ۲۵ درصد از کاغذهای موجود در زباله‌های شهری می‌توان سالانه از قطع یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار درخت جلوگیری کرد.

بنابراین اگر هر شخص کاغذهای باطله خود را در طول یک سال جمع کند معادل ۱.۵ اصله درخت است و اگر همه ایرانی‌ها این کار را انجام دهند، از قطع ۱۰۰ میلیون درخت در طول یک سال جلوگیری کرده‌اند، همچنین برای تهیه مصرف سالانه دستمال‌کاغذی هر خانواده ایرانی نیاز به قطع ۱.۵ اصله درخت است.

به‌هرحال انتظار می‌رود که مسئولان و متصدیان امور فکری به این معضل و اسراف‌کاری در مصرف کاغذ داشته باشند و بااطلاع رسانی، آموزش کارکنان، بهینه ساختن و ارتقا سامانه‌های نرم‌افزاری و ایجاد هماهنگی بین بخشی گام‌های مهمی در کاهش هزینه‌ها بردارند و به‌طور حتم هرگونه کاهش مصرف کاغذ می‌تواند پیام‌آور زندگی درختی سبز باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ نشرخبر : 23 آذر 1394 کد مطلب : 2995681 www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین