پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
حمله روز گذشته در فضای بین المللی هم با واکنش های فراوانی را برانگیخت. افکار عمومی جهان در فضای مجازی دو نوع واکنش به حملات تهران داشت. عده ای آن را محکوم کردند که بیشتر آن ها کاربران انگلیسی زبان و اروپایی و آمریکایی بودند و عده ای دیگر آن را مشکوک ارزیابی می کردند و یا حتی مدعی بودند که این اقدام زیر سر حکومت ایران است. صهیونیست ها و برخی کاربران عرب زبان فضای مجازی واکنشی اینچنینی داشتند و معتقد بودند حملات تهران "نمایشی" بوده است.

شعار سالحملات روز گذشته به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی با واکنش های ریز و درشتی در ایران و جهان روبه رو شده است. احساس خشم و ناراحتی و تاکید بر همبستگی داخلی از واکنش های عمده روز گذشته و امروز در داخل بود و از طرف دیگر جامعه جهانی نیز عموما با ابراز تاسف و همدردی ملت و دولت ایران را پس از این حوادث همراهی کردند.

به گزارش فرارو، امروز، یک روز پس از واقعه صفحات روزنامه ها یکپارچه به حوادث تروریستی روز گذشته اختصاص داشت. در میان تیترهای اصلی کمتر خبری از رویکرد انتقادی روزنامه ها و صف بندی های سیاسی و جناحی دیده می شود.
روزنامه ایران متعلق به دولت با تیتر "التهاب و اتحاد" به اتفاقات روز چهارشنبه پرداخته است. مرتضی مبلغ در سرمقاله این روزنامه نوشته است: «دون تردید این عملیات کور تروریستی هم عامل دیگری خواهد شد در جهت تقویت همدلی و انسجام ملی. چنانکه پیام‌ها و واکنش‌های مردمی در فضای مجازی هم تایید کننده همین نکته است.»
روزنامه های شهروند و وطن امروز از پر بازتاب ترین تصاویر مر بوط به حملات تهران در صفحه اول استفاده کردند
نگاه ایران و جهان به حملات تهران چگونه بود؟
نگاه ایران و جهان به حملات تهران چگونه بود؟

اما روزنامه کیهان از منتقدان اصلی دولت نیز امروز سعی کرده است که کمتر دولت را هدف قرار دهد. این روزنامه نوشته است: «حادثه دیروز فارغ از تمام ابعاد و جوانب مختلف امنیتی، حاوی هشدارها و عبرت‌های عمیقی برای مردم و اهل سیاست نیز بود. آن هم اینکه همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و در این دریای طوفانی و پر از دزدان دریایی، اتحاد و یک صدایی و گوش به فرمان ناخدا بودن است که می‌تواند کشتی را به ساحل آرامش برساند.»
در کنار حفظ همبستگی و همدلی در روزنامه ها انتقادات کوچکی نیز به گوش می رسید که نشان از وجود اختلافات است. در روزنامه ایران نکته قابل تامل به نظر مرتضی مبلغ در این فضا، خیز احتمالی برخی برای سوء استفاده‌های جناحی از این رخداد است.
او نوشته است: «نباید فراموش کنیم رقابت‌های سیاسی در کشور ما که یک نظام مردمسالار دینی است، هیچ وقت تعطیل نشده، منتها رقابت‌های سیاسی نباید به موضوع‌های مهم ملی و امنیتی تسری داده شود.»
روزنامه کیهان نیز پس از هشدار به سیاسیون نوشته است: «آیا آنان که امنیت و سرنوشت کشور و منافع ملی را قربانی مطامع زودگذر سیاسی و جناحی می‌کنند، از حوادث دیروز درس می‌گیرند؟» به نظر می رسد مخاطب این بخش از سرمقاله روزنامه کیهان دولت حسن روحانی و حامیانش باشد.

همچنین روزنامه شرق در یادداشتی به انتقاد از عملکرد رسانه ای صداوسیما در حادثه دیروز پرداخت و کامبیز نوروزی نوشت: «در لحظاتی که رسانه‌های خبری جهان که در ادبیات سیاسی کشور به آنها رسانه‌های بیگانه می‌گویند در خارج از ساعات اصلی پخش خود اقدام به پخش خبر، گزارش و مصاحبه در باره حملات تروریستی تهران کردند، شبکه خبر سازمان صدا وسیما در باره مسائل مهد کودک‌ها، کنکور دانشگاه‌های چین و کارآموزی فارغ‌التحصیلان فلان رشته حرف می‌زد.»
نویسنده شرق از نهادهای قانونی ذی‌ربطی مانند شورای عالی امنیت ملی، شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی خواسته که در این زمینه تحقیق و تفحص کنند.
در شبکه های اجتماعی هم مردم سیلی از پیام های همدلی و همدردی را منتشر کرده اند. هنرمندان، سیاستمداران، فعالان اجتماعی و فرهنگی و ... همگی به حملات تهران واکنش نشان دادند. طرح های گرافیکی بسیار زیادی در این باره منتشر شد. از نکات جالب توجه دیگر این بود که بر خلاف دیگر اتفاقات تلخ و شیرین در کشور کاربران شبکه های اجتماعی از تولید مطالب طنز آمیز در این باره به شدت خودداری کردند.
دو طرحی که در شبکه های اجتماعی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت
نگاه ایران و جهان به حملات تهران چگونه بود؟
واکنش های رسمی و سیاسی
اما در کنار واکنش های افکار عمومی سیاستمداران و مقامات رسمی کشور نیز به حملات تهران واکنش نشان دادند. رهبر معظم انقلاب شب گذشته در جمع دانشجویان بیان کردند: «ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود؛ این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت.»
حسن روحانی رییس جمهور نیز با صدور بیانیه ای نوشت: «بی تردید حوادث تروریستی امروز تهران، اراده ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه ای، افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. پیام ایران، مثل همیشه این است که تروریسم یک مشکل همگانی است و اتحاد برای مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم با همکاری های منطقه ای و بین المللی، مهمترین نیاز جامعه امروز جهانی است.»
اما یکی دیگر از مهمترین واکنش ها در فضای سیاسی ایران از سوی سپاه پاسداران صورت گرفت. این نهاد امنیتی و نظامی با انتشار اطلاعیه‌ای، نوشت: «افكار عمومي مردم جهان به‌ويژه ملت ايران اين اقدام تروريستي كه يك هفته پس از جلسه مشترك رئيس‌جمهور امريكا با سران يكي از دول مرتجع منطقه كه پيوسته حامي تروريست‌هاي تكفيري است را بسيار معنادارو بر عهده گرفتن مسئوليت آن توسط داعش را بيانگردست داشتن آنها در اين اقدام سبعانه مي‌داند.»
سپاه پاسداران در این بیانیه تاکید کرده است "ريخته شدن هيچ خون پاكي را بدون انتقام نمي‌گذارد."
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز چهارشنبه در این رابطه تهدید کرد که بدون تردید انتقام خون شهدای حادثه تروریستی امروز تهران را از تروریست‌ها، وابستگان و حامیان آنان خواهیم گرفت.
این فقط سپاه پاسداران نبود که برای عاملان حوادث تروریستی تهران خط و نشان کشید. بسیاری از فعالان سیاسی و امنیتی در اینباره سخنانی اینچنینی داشته اند.
محمود علوی وزیر اطلاعات در بیانیه ای تاکید کرد "ان شاالله فرزندان امت سلحشور در وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های نظامی و انتظامی، به زودی درس عبرتی به یاد ماندنی به تروریست های مزدور و حامیان آنها خواهند داد."
محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس و یکی از چهره های شاخص اصلاح طلب در بیانیه ای گفت: «مطمئنا اقدام تروریستی روز گذشته با جواب قاطع و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود.»
اما علی مطهری نایب رییس مجلس در این باره موضع متفاوتی گرفته است. او در توئیتی نوشته است: «سیاست صهیونیسم این است که به جای اسرائیل، ایران را در مقابل اعراب قرار دهد. نباید در این دام گرفتار شویم.»

واکنش های خارجی؛ از سکوت نسبی اعراب تا واکنش قاطع اروپا
حمله روز گذشته در فضای بین المللی هم با واکنش های فراوانی را برانگیخت. افکار عمومی جهان در فضای مجازی دو نوع واکنش به حملات تهران داشت. عده ای آن را محکوم کردند که بیشتر آن ها کاربران انگلیسی زبان و اروپایی و آمریکایی بودند و عده ای دیگر آن را مشکوک ارزیابی می کردند و یا حتی مدعی بودند که این اقدام زیر سر حکومت ایران است. صهیونیست ها و برخی کاربران عرب زبان فضای مجازی واکنشی اینچنینی داشتند و معتقد بودند حملات تهران "نمایشی" بوده است.
اما در میان رهبران این وضعیت کمتر دیده می شود. رهبران کشورهای اروپایی قاطعانه حملات تهران را محکوم کرده اند. فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اولین رهبرانی بود که حملات تهران را محکوم کرد و با محمد جواد ظریف به صورت تلفنی در این باره گفت و گو کرد.
مانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز در تماسی تلفنی با حسن روحانی به رییس جمهور ایران تسلیت گفت و تاکید کرد فرانسه "کاملا آماده توسعه همکاری های خود با تهران برای مبارزه قاطعانه تر با تروریسم هستیم."
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در پیامی به حسن روحانی حملات تهران را محکوم کرد و بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
وزرای امور خارجه آلمان، استرالیا و بریتانیا هم حملات تهران را محکوم کرده اند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای حملات تهران را «وحشیانه و بزدلانه» خواند و آنها را محکوم کرد. بیانیه شورای امنیت توسط ژاپن تهیه شده و به امضای ۱۵ عضو این شورا رسیده است.
برنی سندرز سناتور سرشناس آمریکا و از رهبران حزب دموکرات هم در واکنشی خواستار تاخیر در تصویب تحریم های سنای آمریکا علیه ایران شد.
اما رییس جمهور آمریکا موضع متفاوتی در اینباره اتخاذ کرد. کاخ سفید بیانیه‌ای را از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، منتشر کرد. ترامپ در این بیانیه نوشته است: "برای قربانیان بی‌گناه حملات تروریستی در ایران و مردم ایران که با چنین شرایط چالش برانگیزی مواجه هستند سوگواری و برای آنان دعا می‌کنیم. تاکید داریم که حکومت‌هایی که حامی تروریسم هستند با این خطر مواجه می‌شوند که خود قربانی همان شرارتی شوند که ترویج می‌کنند."

این پیام ترامپ با واکنش تند محمد جواد ظریف روبه رو شد. او در توئیتی نوشت: "بیانیه منزجر کننده کاخ سفید و تحریم‌های سنا در حالیکه ایرانیان با تروریسم مورد حمایت مشتریان آمریکا مواجه هستند. مردم ایران اینگونه ادعای دوستی ایالات متحده را رد می‌کنند." برخی کاربران ایرانی نیز در شبکه هیا اجتماعی از بیانیه کاخ سفید انتقاد کرده اند.
نگاه ایران و جهان به حملات تهران چگونه بود؟
توئیت های انتقادی وزیر خارجه ایران علیه عربستان و آمریکا
اما واکنش رهبران کشورهای عرب نیز چندان قاطعانه نبوده است. برخی کشورهای عرب از جمله قطر، عراق,،عمان و امارات این حملات را محکوم کردند اما وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حملات تهران گفت: "سوال بعد" این واکنش عادل جبیر با انتقاد شدید کاربران ایرانی روبه رو شد. آنها عربستان را در شکل گیری و قدرت گیری داعش مقصر می دانند.
مقامات سعودی است اخیرا با متهم کردن ایران به دخالت نظامی در کشورهای منطقه، گفته بودند که اگر این اقدامات ادامه یابد، جنگ را به داخل ایران خواهند کشاند. محمد جواد ظریف روز گذشته در واکنش به این سخنان در توئیتی نوشت: «مستبدان تروریست پرور تهدید می کنند که مبارزه را به سرزمین ما بکشانند و به آنچه که اربابان آنان بیش از هر چیز از آن متنفر هستند حمله کنند: یعنی کرسی دموکراسی.»
اما بشار اسد رییس جمهور سوریه، کشوری هم اکنون میزبان اصلی داعش است، امروز در تماسی با حسن روحانی ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران با بیان اینکه اربابان تروریست‌ها برای ایجاد تغییرات سیاسی که به منافع آن‌ها خدمت کند، به مزدوران تروریست خود متوسل شده‌اند، تاکید کرد: «ایران و سوریه در مبارزه با این تروریسم وحشی پیروز خواهند شد.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرارو ، تاریخ انتشار 18 خرداد 96، کدمطلب:۳۱۸۴۷۶، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین