پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۱۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
این روزها به دنبال حادثه ترور تهران، تصاویری در برخی شبکه‌های مجازی و برخی از خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر روحیه عمومی جامعه می‌گذارد.

شعار سالبسیاری بر این باورند که پخش تصاویر خشن از حوادث تروریستی حتی اگر مربوط به جنازه‌های تکه‌ تکه شده تروریست‌ها هم باشد و با تماشای آنها دل بسیاری از ما خنک یا خیالمان راحت شود، اما فضای عمومی جامعه را ناراحت و نگران می‌کند.

پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران نیز در این باره معتقد است که «انتشار تصاویر جنازه‌ها نه تنها هیچ آگاهی به جامعه نمی‌دهد، بلکه روح جامعه را نیز جریحه‌دار می‌کند».

محمد بلوری در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تاثیر نمایش و انتشار تصاویر کشته‌شدگان در رسانه‌ها خاطرنشان کرد: انتشار تصاویر جنازه‌ها نه تنها هیچ آگاهی به جامعه نمی‌دهد، بلکه روح آنها را نیز جریحه‌دار می‌کند؛ به عنوان مثال انتشار تصویر از جنازه‌ای که خودش را منفجر کرده است، چه کمکی به خانواده‌ها می‌کند؟ معتقدم که این تصاویر جامعه را ناراحت می‌کند و باید جلوی انتشار آنها گرفته شود.

او همچنین درباره‌ی تلطیف فضای امنیتی جامعه به دنبال حوادث تروریستی اخیر تهران و تاثیر رسانه‌های رسمی کشور در این امر، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در وهله نخست جنس خبر را بشناسند؛ برخی اخبار حتماً باید با هماهنگی مقامات سیاسی و امنیتی منتشر شوند تا به تحقیقات امنیتی لطمه‌ای وارد نشود.

بلوری ادامه داد: به غیر از اطلاعات امنیتی و مهم، سایر اطلاعاتی که برای آگاهی جامعه لازم است باید منتشر شوند. به عنوان مثال در حادثه ترویستی تهران خبرنگاران می‌توانستند به بیمارستان‌ها بروند و با مجروحان این حادثه گفت‌وگو کنند؛ ولی به دلیل موانعی که وجود داشت این اتفاق نیفتاد و فقط تصاویر و جملات جسته گریخته‌ای از این مجروحان در شبکه‌های مجازی منتشر شد که اصلاً کافی و آگاهی‌دهنده نبودند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با تاکید بر لزوم آگاهی‌بخشی جامعه در پوشش اخبار حوادث، گفت: بهتر بود به خبرنگاران اجازه داده می‌شد تا با مجروحین این حادثه ترویستی گفت‌وگو کنند و آنها درباره نحوه مواجه با عوامل ترویستی و اتفاقاتی که بعد از جراحت برای آنها افتاد، توضیحاتی بدهند. در این شرایط باید به خانواده‌ها اطلاعات کاملی داده شود تا بدانند اگر آنها نیز در خیابان با چنین اتفاقاتی مواجه شدند باید چه عکس‌العملی داشته باشند، چطور از خودشان محافظت و چگونه به نیروهای امنیتی کمک کنند.

پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران با بیان اینکه «هم‌اکنون ابهام‌هایی در سطح جامعه به وجود آمده است»، درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار حادثه تروریستی تهران، گفت: به نظرم عملکرد رسانه‌های ما در پوشش اخبار حادثه اخیر تهران در حد پایینی قرار داشت؛ البته موانعی هم بر سر را رسانه‌ها وجود داشت که خبرنگاران نتوانستند کامل در جریان اطلاعات قرار بگیرند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 22خرداد 96، کدمطلب:96032212361، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
آقای بلوری، فضای مطبوعات را با فضای رسانه اشتباه گرفته اند. مطبوعات جزیی از رسانه است. در دنیای مجازی، الزام به بیان جزییات است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین