پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
در جریان عملیات روزهای اخیر نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان علیه همدستان تروریست‌های به هلاکت رسیده در تهران، حجم زیادی از اسلحه و مهمات از آنها کشف شده که در این میان، نمونه‌های قابل توجهی وجود دارد.
شعارسال: با گذشت چند روز از حمله وحشیانه چند تروریست وابسته به داعش به ساختمانی در مجلس و صحن حرم امام خمینی (ره)، همچنان ابعاد مختلف و اتفاقات حول این موضوع، مورد بحث و بررسی رسانه ها و افواه عمومی قرار می گیرد. با توجه به تدارک تسلیحاتی و برنامه ریزی این دو تیم تروریستی، نتیجه به دست آمده که عمدتا ناظر بر شهادت انسانهای بی گناه و بی دفاع است، نشان می دهد یگانهای حفاظتی و نیروهای امنیتی - نظامی به خوبی و سرعت بر این حمله غافلگیرانه فائق آمده و جلوی گسترش تلفات و دامنه حملات را گرفته اند، بویژه آنکه مستندات نشان می دهد عمده شهدا مربوط به تیراندازی های تروریست ها پس از ورود به مدخل بخش ملاقات مردمی مجلس بوده و در مقابله با نیروهای حفاظتی، کاری از پیش نبردند.

تصاویر منتشره از رسانه ملی پس از یکی از عملیاتهای ضد تروریستی اخیر که در چندین نقطه از کشور انجام شده، حجم زیادی از اسلحه و مهمات را نشان می دهد که گروهک های تفکیری و صهیونیستی، برای ناامن سازی کشورمان ذخیره کرده بودند اما با هوشیاری و عملیات ضربتی، قبل از استفاده علیه امنیت ملی و شهروندان ایرانی، کشف و ضبط شد. در این مطلب شما را با برخی از این کشفیات قابل توجه آشنا می کنیم.

* M16 آمریکایی با سایت هدف گیری پیشرفته

در یکی از تصاویر منتشر شده از تسلیحات بدست آمده از این گروهک ها، به سلاح ام 16 آمریکایی برمی خوریم. به دلیل کیفیت پاین تصویر نمی توان مدل دقیق ام 16 مورد نظر را تشخیص داد اما به نظر می رسد، گونه کشف شده، M16A2 باشد؛ یک سلاح هجومی با کالیبر 5.56 میلی متری که در نیروهای مسلح آمریکا و بسیاری از هم پیمانان این کشور مورد استفاده قرار گرفته و در سالهای اخیر در حجم زیادی در دست گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه مشاهده شده است.

ام 16 مجهز به سایت ACOG

اما بر روی این سلاح، یک سایت هدف گیری پیشرفته نیز مشاهده می شود که به صورت مخفف ACOG شناخته می شود. این سایت هدف گیری توسط شرکت آمریکایی Trijicon تولید می شود و بسته به مدل و جزییات به کار رفته در آن می تواند تا 1500 دلار نیز قیمت داشته باشد. متاسفانه به دلیل کیفیت پایین تصویر موجود نمی توان به صورت دقیق درباره مدل به کار رفته در این سامانه اپتیکی نظر داد.

* 3 مدل تیربار مختلف برای داعشی ها

در بخش تیربارها نیز سه مدل تیربار مختلف از نیروهای تروریست کشف شده است. یکی از آنها تیربار سبک Type 73 است. این تیربار که از گلوله های 54*7.62 میلی متری استفاده می کند نزدیک به بیش از 10 کیلوگرم وزن داشته و نواخت تیر آن در حدود 600 الی 700 گلوله در دقیقه است. این تیربار در سالهای اخیر در منطقه خاورمیانه خصوصا در عراق و یمن در دفعات زیادی مشاهده شده است.

تیربار بعدی مدل Zastava M84 ساخت یوگوسلاوی سابق است که از تروریست ها ضبط شده است. این تیربار در حدود 8 کیلو و 800 گرم وزن داشته و با گلوله های 54*7.62 میلی متری مسلح می شود. نرخ آتش این سلاح در حدود 700 الی 800 گلوله در دقیقه بوده و برد آن نیز در حدود 1000 متر است. این تیربار در حقیقت کپی یوگوسلاوها بر اساس سری معروف پی کا ساخت شوروی سابق است. عراق و افغانستان از جمله دارندگان این تیربار هستند و به احتمال فراوان از یکی از این دو کشور این سلاح به دست ترویستی های داعشی رسیده است.

تیربارها با ترتیب از بالا به پایین : تایپ 73 ، Zastava M84 و دو قبضه M249

اما نکته بسیار جالب در مورد سلاح های بدست آمده از این تروریست ها، دو قبضه مسلسل M249 که تیربار سبک استاندارد ارتش آمریکا و بسیاری از همپیمانانش به حساب می آید، است. این سلاح در اصل تولید کشور بلژیک و شرکت FN Herstal است. این تبربار با فشنگ های 5.56 میلی متری تغذیه شده و می تواند به شکل نواری یا خشابی آن را تغذیه کرد.

نرخ آتش این سلاح در حدود 800 گلوله در دقیقه است و برد آن نیز در حدود 700 متر است. وزن این سلاح در حدود 7.5 کیلوگرم است. این سلاح در حقیقت از گلوله های استاندارد سلاح سازمانی ارتش های ناتو تغذیه می شود و فلسفه آن ایجاد آتش سنگین تر برای جوخه های پیاده نظام بدون استفاده از کالیبر متفاوت است. با توجه به بهره گیری نیروهای تروریستی از چنین تیربارهایی، مشخص است که آنها قصد ایجاد حجم وسیعی از آتش گلوله بر علیه مردم کشورمان و نیروهای مدافع امنیت را داشتند که خوشبختانه قبل از هر حرکتی، کشف و خنثی شد.

* آر پی جی 7 با مهمات خاص

اما به نوعی می توان خطرناک ترین سلاح بدست آمده از این گروه های تروریستی را راکت اندازهای آر پی جی 7 با مهمات خاص ضد نفر معرفی کرد. بر اساس تصاویر منتشر شده در کنار راکت اندازهای آر پی جی 7 بدست آمده از گروه داعش در ایران، مهمات ضد پیاده نظام سری OG-7 با کالیبر 40 میلی متر مشاهده می شود.

این راکت کوچک پس از منفجر شدن، قطعات فلزی را تا شعاع هفت متری پرتاب می کند که می تواند بسیار مرگبار باشد. واضح است که در صورت حمله به یک جمعیت غیر نظامی در یک گذرگاه شلوغ به صورت مثال، چه تلفات سنگینی به بار خواهد آمد که خوشبختانه سرعت عمل به موقع نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان، اجازه استفاده از چنین تسلیحات خطرناکی علیه شهروندان ایرانی را نداد.

مهمات OG-7 در سمت چپ تصویر به رنگ سبز مشخص است

با توجه به نحوه اثرگذاری و مکانیسم استفاده از این نوع آرپی جی، به نظر می رسد تروریست های دستگیر شده، در تدارک استفاده از این نوع مهمات برای حمله به تجمعات مردمی بوده اند چراکه فشرده بودن جمعیت در مراسم های مختلف، شرایط را برای اثربخشی بالای این سلاح فراهم می کند.

آنچه که از مجموع تسلیحات به دست آمده از تروریست های به هلاکت رسیده در حرم امام (ره) و مجلس و نیز خانه های تیمی کشف شده از همدستان آنها طی روزهای اخیر می توان استنباط کرد این است که تروریست های داعشی، خود را برای خرابکاری در سطحی وسیع و کشتن مردم بی دفاع و بی گناه مسلمان در ماه رمضان آماده کرده بودند اما همانند دفعات قبل به لطف الهی و عملیات به موقع نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان حجم زیادی از این تهدیدات به صورت کامل خنثی شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396، کدخبر: 735469، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین