پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حدود 30 تا 40 درصد از تالاب بین المللی هامون امسال از 20 سانتی متر تا یک متر آبگیری شده است.

شعار سال: نیره پورملایی روز پنجشنبه اظهار داشت: تالاب بین المللی هامون وضعیت مشابه سال گذشته را تجربه می کند و هم اینک ورودی آب به این تالاب بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: آبگیری بخشی از تالاب هامون علاوه بر احیای بسیاری از مشاغل از جمله صید و صیادی، مرتع داری، گردشگری و غیره با مدیریت بهینه آب شاهد جاری شدن اکوسیستم طبیعی در منطقه نظیر حضور گونه های مختلف پرندگان و جوجه ریزی آنها در تالاب هستیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت کنترل کانون های بحران گرد و خاک امسال با اقدامات مطلوب صورت گرفته از چهار کانون مهم بحرانی در تالاب بین المللی هامون 2 کانون کنترل و بقیه در دست پیگیری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل سال گذشته و امسال بیشترین تعامل را با مردم محلی ساکن محدوده تالاب بین المللی هامون داشته است به طوری که مردم بیشترین اقدامات را با صلاحدید و تایید حفاظت محیط زیست در این تالاب انجام داده اند.

وی افزود: هم اینک مذاکرات متعددی با مسئولان مختلف و دستگاههای ذیربط برای استمرار جریان آب ورودی از هیرمند به سمت تالاب بین المللی هامون صورت گرفته است.

پورملایی با بیان اینکه هنوز هم سهم هامون از اندک آب ورودی هیرمند پابرجاست و آبراهه هایی به سمت تالاب جاری است گفت: با کمک مسئولان، مردم و سازمانهای مردم نهاد این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جریان زندگی در تالاب بین المللی هامون وابسته به آب است افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست ازسالیان دور در سیستان با موضوع آب و حیات رو به رو بوده است.

وی با قدردانی از مردم سیستان در کاشت نی در برخی نقاط تالاب بین المللی هامون گفت: این نهاد در سالهای 92 و 93 این طرح را اجرا کرد و امروز مردم نیز به صورت خودجوش این کار را انجام می دهند.

وی با اشاره به برخی شایعات در زمینه فعال نبودن ایستگاه پایش کیفیت هوا در شمال سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک هر 2 ایستگاه پایش کیفیت هوای استان در شمال و مرکز فعال و به صورت لحظه ای آخرین اطلاعات را ارسال می کنند.

تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1396، کد مطلب: 82566121:www. irna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین