پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
بی توجهی به اثرات زیانبار این موضوع به خاطر درآمدزایی کوتاه مدت و رونق فصلی این پدیده در آینده ایی نزدیک گریبانگیر این دیار می شود.

شعارسال: چند سالیست با فرا رسیدن فصل تابستان و شروع فصل کاشت انواع محصولات کشاورزی آبدوست در استان، شاهد هجوم کشاورزان غیر بومی از سایر استانها ( قم، اصفهان، کرمان، همدان) به استان هستیم، کشاورزانی که برای کشت انواع محصولات آبدوست از جمله (هندوانه، سیب زمینی، هویج، خربزه ،پیازو...) به استان ما سرازیر شده و به ظاهر به رونق صنعت کشاورزی استان وایجاد اشتغال کمک فراوانی می نمایند،اما واقعیت امر چیز دیگری است.

این تاجران فصلی محصولات کشاورزی با پرداخت اجاره بهاء و حق آبه ناچیز زمین های کشاورزی و چاهای آب این استان را به تسخیر خود در آورده و اقدام به کشت محصولات خود می نمایند، محصولاتی که برای تولید هر کیلوگرم از آنها به صدها لیتر آب شرب نیاز است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم هندوانه چیزی حدود 300لیتر آب مورد نیاز است.

شاید با خود فکر کنیم که کمک به بخش کشاورزی و رونق تولید واشتغال در این عرصه وحمایت از روستائیان استان امری مفید و قابل تقدیر باشد که پرداختن و نقد کردن این امر به دور از انصاف است، اما تولید موقت و رونق بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال فصلی تنها بخش کوچکی از این موضوع می است.

بی توجهی به اثرات زیانبار این موضوع به خاطر درآمدزایی کوتاه مدت و رونق فصلی این پدیده در آینده ایی نزدیک گریبانگیر این دیار خواهد شد،آثار زیانباری که در بلند مدت خود را بروز داده و نتایج بسیار حاد ومخربی را برای استان بدنبال خواهند داشت.

تشدید بحران کم آبی در استان و از بین رفتن منابع آب های زیر زمینی به دلیل برداشت بی رویه این سودجویان محصولات کشاورزی،آثار مخرب وجبران ناپذیر بر زمین های کشاورزی و محیط زیست استان به علت استفاده گسترده از نایلون در کشت این دسته از محصولات، فرو رانش زمین های کشاورزی در بلند مدت به دلیل تخلیه سفرهای آب های زیر زمینی، از بین رفتن بخش کشاورزی استان به دلیل نبود آب کافی وتخلیه آب های زیر زمینی توسط این دسته از کشاورزان غیر بومی، گسترش حفر چاه های غیر مجاز توسط کشاورزان بومی برای رسیدن به درآمد توسط اجاره دادن چاهای آب خود به کشاورزان غیر بومی وتهدید آینده زندگی در استان با توجه به بحران کم بود آب از جمله آثار زیانبار هجوم کشاورزان غیربومی به استان لرستان برای کشت محصولات آبدوست است.

شاید عاقلانه آن باشد که اهداف بلند مدت را فدای اهداف کوتاه مدت ننمائیم و برای دست یابی به سودی ناچیز توسط کشاورزان استان،آینده خود و فرزندانمان را به مخاطره نیندازیم اما متاسفانه هر ساله شاهد چند برابر شدن سطح زیر کشت این محصولات توسط کشاورزان غیر بومی و گاها بومی هستیم.

نکته ای که ذهن را درگیر خود می کند اینجاست چگونه به کشاورزان غیر بومی که به جوانان ما در شرکت های خصوصی در استان های آنها اجازه کار با حقوق ناچیز داده نمی شود،اجازه فعالیت برای کسب منافع با از بین بردن منابع آب این استان داده می شود و این افراد بدین طریق درآمد هنگفتی را به جیب زده و چیزی جزء ویرانی برای ما بجای نخواهند گذاشت.

برای جلوگیری از ورود این کشاورزان غیر بومی و تذکر به کشاورزان عزیز هم استانی برای توجه کافی به این موضوع بسیار جدی و جلوگیری از کشت گسترده محصولات آبدوست که آینده استان را باخطر بسیار مهلکی مواجه می نمایند لازم است زنگ این خطر بار دیگر به صدا درآورده شود،خطری که بی توجهی به آن نه تنها بخش کشاورزی بلکه آینده تمامی مردم این استان را با توجه به بحران کم بود آب در معرض خود قرار می دهد.

لذا با توجه به تمامی چالش های موجود این معضل لازم است که چاره ایی اندیشیده شود،تا هم کشاورزان عزیز زحمت کش استان از نبود درآمد کافی متضرر نگردند و هم آینده منابع آب های استان در معرض خطر قرار نگیرد. بر همین اساس برای جلوگیری از هجوم کشاورزان غیر بومی و استفاده بی رویه از منابع آب های زیر زمینی در استان توصیه می شود که مسئولان محترم استان هر چه سریعتر به فکر تکمیل نمودن سدهای نیمه تمام وحتی احداث سدهای جدید بر روی رودخانه های استان و بهره برداری از آنها برای آبیاری زمین های کشاورزی دیم استان باشند.

همچنین می توان با ترغیب و تشویق کشاورزان و پرداخت تسهیلات با سود کم و بصورت بلاعوض برای روی آوردن کشاورزان بومی به روش های نوین آبیاری و کشت محصولات متناسب با اقلیم استان و گسترش باغات با روشهای آبیاری مدرن از ورود کشاورزان غیر بومی به استان جلوگیری نمود و زمینه را برای کسب درآمد پایدار توسط کشاورزان و حفظ منابع آب های استان فراهم نمود، تا کشاورزان ما برای گذراندن زندگی خود و کسب درآمد مجبور به پذیرش کشاورزان غیر بومی نگردند به امید رفع این بحران مهم برای استان.

نویسنده : محمد محمودی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی لرسو، تاریخ انتشار: 24خرداد1396، کدخبر: 21428: www.loreso.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین