پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
حضور در جام جهانی آرزوی هر بازیکنی است و به همین دلیل فصل پیش رو برای ملی‌پوشان فصل بسیار مهمی خواهد بود.

شعارسال: کارلوس کی‌روش در شش سال اخیر نشان داده که جای هیچ بازیکنی در تیم ملی تضمین شده نیست. از طرفی او در این هفته بارها عنوان کرد ایران از نظر بازیکن در بهترین شرایط سالهای اخیرش قرار دارد.

سرمربی تیم ملی عنوان کرد تنها تیمی که در آسیا می تواند ایران را ببرد ذخیره‌های تیم ملی است. این صحبت کی‌روش نشان می دهد که بازیکنان برتر فوتبال ایران کار سختی برای قرار گرفتن در فهرست نهایی تیم ملی دارد.

با این وجود بررسی لیست‌های اخیر کی‌روش نشان می دهد که او روی حدود ۵۰ بازیکن نظر مثبت دارد و حدودا ۲۰ بازیکن نهایی خود برای جام جهانی را انتخاب کرده است. با این حال از اتفاقات فوتبالی نباید غافل شد. مصدومیت، افت، ظهور رقیب جدید، اختلاف با کادرفنی خطرهایی است که یک بازیکن را می‌تواند از جام جهانی دور کند.

مسافران نهایی روسیه چه کسانی خواهند بود؟

چهار سال پیش حدود ۴۰ درصد بازیکنانی که در صعود تیم ملی حضور داشتند مسافر برزیل نشدند البته اکثر آنها نیمکت نشین بودند. این بار هم نمی توان با قاطعیت حضور هیچ کدام از بازیکنان را در روسیه پیش بینی کرد، یک مصدومیت بی موقع می تواند آرزوهای یک ستاره را بر باد دهد. با این حال با توجه به تفکرات به کی‌روش می توان پیش بینی کرد کدام بازیکنان شانس بسیار بالایی برای حضور در روسیه دارند و کدام بازیکنان هم برای رسیدن به فهرست ۲۳ نفره نهایی در تلاش‌اند.

فوتبال همیشه سورپرایزهای خودش را دارد شاید در همین فصل پیش رو بازیکنانی چهره شوند که کمی معادلات را بهم بریزند همانطور که علیرضا جهانبخش در صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل حضور نداشت اما در جام جهانی ۲۰۱۴ بازی کرد.

دروازه‌بانان‌:

گزینه‌های تقریبا قطعی: علیرضا بیرانوند، محمدرضا اخباری

سایر گزینه‌ها: رشید مظاهری، حامد لک، سوشا مکانی، محسن فروزان، علیرضا حقیقی

کی‌روش باید سه دروازه بان برای جام جهانی انتخاب کند. اگر برای بیرانوند و اخباری در فصل جدید اتفاق خاصی نیفتد انتخاب آنها قطعی است. سایر دروازه بانهایی که در دو، سه سال اخیر از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت شدند باید به دنبال این باشند که به عنوان مسافر سوم اتفاق بیفتند. دروازه‌بانی البته پست فراز و نشیبی است. برای همین تمامی این دروازه‌بانها یک فصل مهم را پیش رو دارند. افت هر کدام به دیگری شانس می دهد.

چهار سال پیش را فراموش نکنیم رحمان احمدی دروازه بان اول تیم در بازی انتخابی بود اما در جام جهانی بازی نکرد. به هر حال در این پست رقابت اصلی برای کسب سهمیه سوم است که رشید مظاهری بیشترین شانس را دارد.

مدافعان وسط؛

گزینه‌های تقریبا قطعی: سید جلال حسینی، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی گنجی

سایر گزینه‌ها: محمد انصاری، عزت پورقاز، محمد طیبی، سیامک کوروشی، شجاع خلیل زاده، محمد حسین کنعانی زادگان

در سه سال اخیر سید جلال حسینی، پژمان منتظری و مرتضی پورعلی گنجی گزینه‌های اصلی کی‌روش بودند که خیال او را راحت کردند. اگر اتفاق خاصی برای این سه نیفتد که مسافر روسیه خواهند بود. پورقاز چون بازیکن دو پستی است و می تواند هافبک دفاعی هم باشد شانس زیادی برای حضور در فهرست نهایی دارد. محمد انصاری هم از مزیت دو پسته بودن برخوردار است با این حال برای اینکه در فهرست ۲۳ نفره قرار بگیرد باید در فصل پیش رو بهترین عملکرد را از خود ارائه کند. سایر مدافعان وسط که گهگاه از سوی کی‌روش به اردوی تیم ملی دعوت شدند کار بسیار سختی برای کنار زدن این نفرات اصلی خواهند داشت و تقریبا شانسی ندارند.

مدافعان کناری؛

گزینه‌های تقریبا قطعی: میلاد محمدی، رامین رضاییان

سایر گزینه‌ها: حسین ماهینی، وریا غفوری، سعید آقایی، مسعود ابراهیم زاده، وحید محمدزاده، دانیال ماهینی

میلاد محمدی و رامین رضاییان با حفظ همین فرم می توانند از حضورشان در روسیه مطمئن باشند. از آنجا که احسان حاج صفی تخصص بازی در پست دفاع چپ را هم دارد این احتمال وجود دارد که دفاع چپ دیگری راهی جام جهانی نشود با این حال شانس سعید آقایی صفر نیست. حسین ماهینی هم برای حضور در دومین جام جهانی اش کم شانس نخواهد بود. او می تواند برای هر دو دفاع چپ و راست یک ذخیره مطمئن باشد. کی‌روش ثابت کرده روی وریا غفوری هم حساب باز می کند، غفوری اگر می خواهد به جام جهانی برود باید عملکردی بدون فراز و نشیبی در لیگ هفدهم ارائه دهد. سایر گزینه‌های این دو پست شانس زیادی پیش روی خود نمی بینند.

هافبک وسط؛

گزینه‌های تقریبا قطعی: احسان حاج صفی، سعید عزت اللهی

سایر گزینه‌ها: امید ابراهیمی، علی کریمی، کمال کامیابی نیا، آندرانیک تیموریان

سعید عزت اللهی انتخاب اول برای پست هافبک میانی تیم ملی است. تیم ملی با دو هافبک وسط بازی می کند و کی‌روش برای این پست مهم حداقل چهار بازیکن نیاز دارد. حاج صفی با توجه به اینکه می‌تواند هافبک و دفاع چپ هم باشد یکی از مسافران روسیه خواهد بود. پورقاز هم توانایی بازی در این پست را هم دارد. علی کریمی هم شانس زیادی خواهد داشت به شرط اینکه در این فصل به تیمی برود که در آنجا بازی کند. امید ابراهیمی هم کم شانس نیست. با ترافیک این پست بعید است دیگر تیموریان شانسی برای بازگشت به تیم ملی داشته باشد. کمال کامیابی نیا هم کار سختی برای قرار گرفتن در فهرست ۲۳ نفره نهایی خواهد داشت.

هافبک بازیساز؛

گزینه‌های تقریبا قطعی: مسعود شجاعی، اشکان دژاگه

سایر گزینه‌ها: داریوش شجاعیان، سروش رفیعی، بختیار رحمانی

کی‌روش در این دو سال نشان داده مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بازیکنان مدنظرش برای این پست هستند و چندان به بازیکنان دیگر اعتقاد دارد. مگر اینکه دژاگه و شجاعی به صورت وحشتناکی افت کنند یا مصدوم شوند آن موقع شجاعیان و رفیعی می توانند شانس خود را امتحان کنند.

هافبک کناری:

گزینه‌های تقریبا قطعی: وحید امیری، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی

سایر گزینه‌ها: احسان پهلوان، محمد ابراهیمی

کی‌روش از مهدی طارمی هم در پست هافبک کناری استفاده می کند. رضاییان، حاج صفی و دژاگه هم آمادگی بازی در جناحین را دارند با این حساب با وجود وحید امیری، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی برای سایر گزینه‌ها جایی وجود ندارد.

مهاجمان؛

گزینه‌های تقریبا قطعی: مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری فرد، رضا قوچان نژاد

سایر گزینه‌ها: مرتضی تبریزی، کاوه رضایی، ساسان انصاری، رحیم زهیوی

مدتهاست که مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری فرد و رضا قوچان نژاد چهار انتخاب اصلی کی‌روش اند. سایر مهاجمان به اردوها دعوت شدند اما در ترکیب نهایی قرار نگرفتند. در این خط هم ترافیک سرسام آوری وجود دارد.

مسافران نهایی روسیه چه کسانی خواهند بود؟

پیش بینی فهرست نهایی کی‌روش

اگر برای بازیکنان کنونی تیم ملی مصدومیت یا اتفاق عجیبی رخ ندهد بازیکنانی که از حضورشان در روسیه مطمئن‌اند این ۲۱ نفرند؛

علیرضا بیرانوند، محمدرضا اخباری، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی گنجی، عزت پورقاز، میلاد محمدی، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی، علی کریمی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، وحید امیری، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری فرد و رضا قوچان نژاد

یکی از دو مسافر دیگر دروازه‌بان خواهد بود که شانس رشید مظاهری بیشتر است.

برای جای خالی آخر هم حسین ماهینی، محمد انصاری، وریا غفوری و سعید آقایی رقابت خواهند کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت برنامه نود، تاریخ انتشار 29 خرداد 96، کدخبر: 401087، www.90tv.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین