پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: تبریز به عنوان کارگاه (پایلوت) برنامه های این صندوق برای جمعیت سالمندان کشور ایران انتخاب شده است.

شعار سال: لیلا جودان روز چهارشنبه در دیدار با معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه چهار ماه است که در تهران مستقر است، افزود: تبریز را به عنوان نخستین مقصد خود برای برگزاری برنامه های این صندوق در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برنامه ای پنج ساله در ایران از سال 2017 آغاز کرده که تا سال 2021 ادامه خواهد داشت.

جودان گفت: تمامی برنامه های صندوق بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در کشور ایران اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار جمعیت ایران به صورت نسبتا سریع در حال تغییر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه 30 درصد جمعیت کنونی ایران را جوانان تشکیل می دهند علاوه بر برنامه های مخصوص این قشر، باید جمعیت سالمندی ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران اضافه کرد: جمعیت سالمندی در ایران در حال افزیش است و ضرورت دارد برنامه های مختلف رفاهی و اجتماعی برای آنان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: برنامه های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در راستای ارتقای سطح زندگی است و در این راستا نیز سلامت افراد و بهبود وضعیت زندگی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

جودان با اشاره به همکاری بسیار خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، گفت: مقدمات برگزاری همایش بین المللی با عنوان سالمندی در تبریز فراهم شده است.

وی ادامه داد: در این همایش 15 کارشناس بین المللی از کشورهای مختلف جهان و 70 کارشناس از داخل ایران حضور خواهند داشت.

مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران خاطر نشان کرد: باور داریم افراد بالای 60 سال سالمند نیستند و این افراد تجارب بسیار بالایی در امور مختلف دارند که می توان از تجارب آن ها بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام در سال 2018 میلادی انتخاب شده است، افزود: این همایش فرصتی مناسب برای معرفی تبریز خواهد بود و با صدور بیانیه ای در این همایش در تاریخ سازمان ملل ماندگار خواهد شد.

جودان تاکید کرد: مشتاق هستیم نشست صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با وزرای کشورهای عضو را در تبریز برگزار کنیم.

تبریز آماده برگزاری همایش بین المللی سالمندی و نشست وزرای جهان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به پیشنهاد برگزاری همایش های مختلف توسط صندوق جمعیت سازمان ملل در تبریز، گفت: از برگزاری نشست وزرای جهان و همایش بین المللی سالمندی توسط این صندوق در تبریز استقبال می کنیم.

سعید شبستری با بیان اینکه کشورها بر اساس ساختار جمعیتی خود برنامه ریزی می کنند، افزود: انسان ها اصلی ترین عناصر پیشرفت و توسعه کشورها هستند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت ایران را جمعیت جوان تشکیل می دهند، ادامه داد: 9 درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می دهند که آذربایجان شرقی در این خصوص نسبت به متوسط کشوری یک درصد بیشتر است.

شبستری اظهار کرد: جمعیت سالمندی اگرچه به نسبت جمعیت جوان کشور کمتر است ولی در طی چند سال آینده به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت که ضروری است نسبت به نیازهای این قشر جامعه از هم اکنون توجه و برنامه ریزی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: کشوری توسعه یافته است که بتواند از تمامی گروه های سنی خود حداکثر استفاده را بکند و همه آنها احساس مفید بودن در جامعه را داشته باشند.

وی اظهار کرد: جمعیت سالمندی در کشورهای جهان سوم به فراموشی سپرده شده و این موضوع در مورد معلولان نیز صادق است.

شبستری خاطرنشان کرد: اگرچه آمار جمعیتی سالمندان و معلولان زیاد نیست ولی باید بسترهای لازم برای حضور اقشار مختلف جامعه به خصوص سالمندان و افراد معلول فراهم شود.

وی ادامه داد: در مبانی و آموزه های دینی ما بر نگهداری و مراقبت از سالمندان تاکید شده و آداب و سنن و دین ما اجازه نمی دهد که آنها را ترد و در خانه های سالمندان نگهداری کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی گفت: سالمندان ما در شرایطی که کسی را برای نگهداری نداشته باشند و یا براساس مشکلاتی که وجود دارد در مراکز نگهدای سالمندان نگهداری می شوند.

وی افزود: باید از اکنون نیازهای تغذیه ای، پزشکی و توان بخشی سالمندان مورد توجه قرار گیرد و برای سبک زندگی مردم برنامه هایی ارائه شود که بتوانند در دوران سالمندی زندگی سالم را تجربه کنند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) که از سال ۱۹۶۹ تاسیس شده است، بزرگترین منبع ذخیره مالی بین‌المللی برای برنامه‌های جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت تولیدمثل است. این صندوق با دولت ها و سازمان‌های غیردولتی بسیاری در بیش از ۱۴۰ کشور جهان همکاری دارد.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396، کد مطلب: 82572707:www. irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین