پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۲۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
رقه آخرین شهر مهمی است که در اختیار داعش قرار دارد اما با عملیات‌های اخیر توسط ائتلاف بین‌المللی علیه داعش این شهر به محاصره درآمده است.
شعارسال: نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که ائتلافی از شبه‌نظامیان کرد و عرب هستند آخرین مرحله برای اخراج داعش از این شهر را از روز 6 ژوئن (16 خرداد) آغاز کردند. طلال سیلو، سخنگوی این نیروها گفته است که نبرد بزرگی برای آزادسازی رقه در جریان است چرا که داعش نمی‌خواهد به سادگی پایتخت خود را از دست بدهد.

1- چرا رقه مهم است؟

رقه شهر مهمی برای داعش به شمار می‌آید چرا که واجد اهمیت نمادین و استراتژیک برای این گروه است. هنگامی که در اوایل سال 2014 این شهر در شمال سوریه به کنترل داعش درآمد عملا به پایتخت آنها بدل شد. همچنین نباید فراموش کرد که بیشتر جنگجویان خارجی داعش که برای انجام عملیات‌های تروریستی به کشورهای اروپایی می‌روند در رقه حضور دارند و آموزش می‌بینند.

2- چه گروه‌هایی در عملیات آزادسازی رقه شرکت دارند؟

ترکیبی از نیروهای کرد، عرب و مسیحی در عملیات علیه داعش در شهر رقه حضور دارند. کردهای حاضر در این عملیات عضو یگان ی‌پ‌گ یا همان یگان‌های مدافع خلق هستند که از سوی آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین شریک در شمال سوریه به شمار می‌آیند. آنها تحت غالب نیروهای دموکراتیک سوریه با شبه نظامیان عرب ائتلاف کرده‌اند.

تقریبا 60 هزار شبه‌نظامی ی‌پ‌گ در شمال سوریه حضور دارند که 30 هزار تن از آنها در عملیات آزادسازی رقه شرکت کرده‌اند. شبه‌نظامیان عرب نیز 20 هزار تن تخمین زده می‌شود. در ماه‌های اخیر، تقریبا 500 تن از ارتش آمریکا نیز به عنوان نیروهای ویژه یا مستشار در شمال سوریه حضور دارند. ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا نیز علاوه بر بمباران هوایی داعش، نیروهای دموکراتیک سوریه را مجهز به سلاح‌های همچون خمپاره و موشک‌های ضد تانک کرده است.

3- چه تعداد نیروی داعش در رقه حضور دارند؟

بسیار دشوار است که تعداد نیروهای داعش در شهر رقه تخمین زده شود. اما ائتلاف بین‌المللی می‌گوید سه تا چهار هزار شبه‌نظامی داعش در رقه حاضر هستند اما به نظر می‌رسد این تعداد کمتر از شمار واقعی این افراد باشد.

4- زندگی در رقه چگونه است؟

اغلب بخش‌های شهر رو به نابودی رفته است. پل‌هایی که بر رود فرات وجود قرار داشتند شکسته شده و همین موضوع باعث نقصان شدید کالاهای اساسی و ایجاد دشواری در زندگی شهروندان حاضر در این شهر شده است.

همه این فشارها غیرنظامیان رقه را مجبور به فرار از شهر کرده است. آنهایی که موفق به فرار شده‌اند گفته‌اند که این شهر اکنون فاقد آب و برق است. رقه پیش از آنکه به دست داعش بیفتد تقریبا 200 هزار ساکن داشته و اکنون پیش‌بینی می‌شود که این تعداد به 100 هزار تن کاهش یافته باشد. بمباران ائتلاف بین‌المللی نیز باعث افزایش دشواری‌های مردمان این شهر شده است.

5- عملیات آزادسازی چقدر طول می‌کشد؟

نباید انتظار داشت که نیروهای دموکراتیک سوریه پیروزی‌های سریعی به دست آورند. خود این گروه نیز می‌گوید از آنجا که در تلاش است تا از ایجاد خسارت و تلفات نزد غیرنظامیان خودداری کند عملیات آزادسازی طولانی خواهد بود. سه سال است که این شهر در اختیار داعش قرار دارد و همچون موصل در عراق نیز اکنون باید گفت که شبکه‌ای از تونل‌ها و دیوارهای انفجاری در این شهر قرار داده شده است. اما به هر حال رقه از سه جهت به محاصره درآمده است و این می‌تواند نکته‌ای امیدبخشی باشد.

6- پس از سرنگونی داعش رقه چه وضعیتی خواهد داشت؟

نیروهای دموکراتیک سوریه رقه اساسا یک شهر عربی است و پس از سرنگونی داعش نیز توسط مقامات عربی اداره خواهد شد. از نظر تاریخی تعداد اندکی کُرد در این شهر وجود دارند و قبل از جنگ داخلی در سوریه تنها 10 درصد از مردم رقه از معتقدان به دین مسیحیت بودند. برخی از تحلیل‌گران نظامی می‌گویند دشوار است که بپذیریم دولت سوریه حضور نیروهای دموکراتیک سوریه در رقه را تاب بیاورد و بنابراین پس از سرنگونی داعش باید منتظر جنگ جدیدی در این شهر بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 13 تیر 1396 ، کدخبر: 232811، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
پیشینهٔ تاریخی شهر رقه به سالهای ۲۴۴ یا ۲۴۲ قبل از میلاد می‌رسد. و در ابتدای تأسیس نام شهر کالینیکوس نام گذاری شده‌است بنای این شهر را به سلوکس اول نسبت داده اند.

همچنین روایتی است که نام شهر از نام فیلسوف یونانی «کالینیکوس» گرفته شده‌است. به اعتقاد اهالی این فیلسوف در شهر «رقه» (کالینیکوس) به درود حیات گفته‌است و در همین شهر مدفون است.

در دوران حکم «امبراطوری بیزانط» این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و نظامی بوده‌است. و در سال ۱۷ هجری قمری مسلمانان شهر را فتح نمودند، و در قرن سیزده هم میلادی ارتش مغول به فرمانداری کتبغاء سردار هولاکو وارد شهر شدند و آن را با خاک یکسان کردند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
آثار تاریخی گوناگونی در این شهر واز دوران تاریخی مختلف وجود دارد که عبارت‌اند از:
باب بغداد (دروازهٔ بغداد)
کاخ الرافقة منسوب به خلیفهٔ عباسی «المنصور» سال ۷۷۲، و بنای شهری جدید به شکل (نعل اسب) برسبک معماری بغدادی.
باب بغداد (دروازهٔ بغداد)، یکی ازآثار باقی‌مانده دوران هارون الرشید در سوریه‌است. ارتفاع این باب مابین ۷٫۵۷متر و ۵٫۲۰متر، ودر رو بروی برج قوس واقع شده‌است.
قصر البنات خرابه‌های این کاخ روی تپهٔ بلندی به چشم می‌خورد، تاریخ بنای کاخ به قرن دوازه هم میلادی بر می‌گردد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
"رقه" مرکز استان "رقه" است که با وسعت بیش از 1900 کیلومتر مربع جمعیتی بیش از 220 هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان 2013 میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر "رقه" حمله و این شهر را اشغال کردند و اکنون استان "رقه" تقریبا به طور کامل در اختیار (تروریست‌های داعش) است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
"رقه" از این جهت حائز اهمیت بوده که مرکز خلافت داعش به حساب می‌آید و با سه استان راهبری "دیرالزور"، "حسکه" و "حلب" همسایه بوده و این نکته نشان دهنده اهمیت پاکسازی استان "رقه" است. البته لازم به توضیح بوده که نیروهای نظامی کرد در شمال سوریه پیشروی های خوبی داشته اند و اکثر مناطقی که در گذشته در کنترل داعش بود از آن ها پس گرفته شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
در حقیقت "رقه" با دستور "ابوبکر بغدادی" سرکرده داعش به عنوان پایتخت این گروه تروریستی انتخاب شد و ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه از طریق استان "حماء" و پاکسازی بیش از 35 کیلومتر مربع وارد پایتخت داعش شده است و این پیشروی ها تا بازپس گیری "فرودگاه نظامی طبقه" و شهر "رقه" ادامه خواهد داشت.
البته نباید منتظر عملیاتی ضربتی و فوری برای پاکسازی "فرودگاه طبقه" و "شهر رقه" باشیم؛ بلکه باید منتظر بمانیم و ببینیم اتاق جنگ "مسکو-دمشق" چه برنامه ای برای پایتخت تروریست ها دارند؛ چرا که آزادسازی "رقه" همچون پاکسازی "موصل" دشوار خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین