پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
شبکه تلویزیونی سی ان ان مدعی شد که به نسخه ای از توافقنامه های سری بین قطر و همسایگانش دست یافته است.

شعارسال: به نقل از سی ان ان، این شبکه به صورت اختصاصی به نسخه ای از توافقنامه های بین قطر و همسایگان این کشور در سال 2013 و 2014 دست یافته است که می تواند نحوه ایجاد اختلافات دیپلماتیک را روشن سازد. همسایگان قطر این کشور را به اتهام حمایت و تامین مالی تروریسم منزوی کردند و این اختلافات فراتر از سطح منطقه است.

جیم شوتو خبرنگار سی ان ان در گزارشی گفت: سی ان ان متوجه شده است قطر چند توافقنامه سری با همسایگان خود در 2013 و 2014 امضاء کرده و وعده داده از حمایت از گروه های مخالف و دشمن در این کشورها و همچنین مصر و یمن دست بر می دارد.

این مطالب براساس کپی توافقنامه هایی است که سی ان ان به صورت اختصاصی به آن دست یافته است. وجود این توافقنامه ها آشکار شده بود اما محتویات و خود این اسناد همچنان به خاطر حساسیت آن محرمانه بود. نخستین توافقنامه به صورت دست نوشته است که پادشاه عربستان سعودی، امیر قطر و امیر کویت آن را امضاء کردند. سی ان ان این توافقنامه را از طریق یک منبع در منطقه که به این اسناد دسترسی داشته، بدست آورده است.

بر بالای دومین توافقنامه که تاریخ آن مربوط به سال 2014 است، مهر فوق محرمانه خورده است و پادشاه بحرین، ولیعهد ابوظبی و نخست وزیر امارات متحده عربی آن را امضاء کردند. اکنون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قطر را به عمل نکردن این دو توافقنامه متهم کرده اند. این اسناد به تشخیص علت بروز بدترین بحران دیپلماتیک در خاورمیانه در چند دهه اخیر کمک می کند. پایبندی به این توافقنامه ها از شش اصول کشورهای خلیج برای بهبود روابط با قطر بود.

این در حالی است که قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به نقض مفاد این توافقنامه ها و حمله به حاکمیت مستقل خود متهم کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 21تیر1396، کدخبر: 748487: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین