پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
اگرچه محققان کشور تاکنون تحقیقات بسیاری در ارتباط با ژنتیک ماهی‌های مختلف انجام داده‌اند، اما این اقدامات با هدف مشخص نبوده و هنوز سندی برای آن تدوین نشده است.

شعار سال: رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، امروز گفت: هفته آینده با همکاری کارشناسان و استادان مجارستانی، سند ملی اصلاح‌نژاد ماهی کپور که به برنامه‌ریزی ۱۰ تا ۱۵ ساله نیاز دارد، تدوین می‌شود.

محمد پورکاظمی، با اشاره به اینکه مجارستانی‌ها طی تحقیقات ۲۰ ساله توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه اصلاح‌نژاد کپورماهیان برسند، افزود: انتقال دانش فنی برای تولید لاین و اصلاح‌نژاد این ماهی در کشور حدود دو سال زمان خواهد برد که این موضوع با کمک محققان و کارشناسان مجاری دنبال می‌شود.

به گفته وی، این همکاری، در چند فاز خلاصه می‌شود که در نخستین مرحله، حضور کارشناسان مجاری در ایران و بازدید از مناطقی که پرورش این ماهی انجام می‌گیرد در دستور کار است. ضمن اینکه کارگاه آموزشی سه روزه برای کارشناسان ایرانی نیز برگزار شده که امروز آخرین روز آن خواهد بود.

پورکاظمی اظهار کرد: گام بعدی بازدید تعدادی از مدیران و کارشناسان ایرانی از فعالیت‌هایی است که در این زمینه در مجارستان انجام می‌گیرد. در این مرحله، از تکنولوژی‌های متراکم و فوق متراکم ماهی، بانک ژن زنده کپور و... بازدید می‌شود و پس از آن ۱۰ تا ۱۵ نفر از کارشناسان خصوصی و دولتی، دوره آموزشی برای تکنیک‌های پرورش، تولید و اصلاح‌نژاد این ماهی را در مجارستان می‌گذرانند.


به گفته وی، در آخرین مرحله، ۵۰۰ هزار تخم چشم زده ماهی کپور از مجارستان به ایران وارد شده و کار اصلاح‌نژاد به طور جدی آغاز می‌شود. پس از به نتیجه رسیدن آن، بخش خصوصی هم می‌تواند از ظرفیت‌های به وجود آمده در این بخش استفاده کند.

پورکاظمی گفت: از ۴۰۰ هزار تن محصولات تولید شده آبزی‌پروری در کشور، سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن انواع کپور است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، ادامه داد: خوشبختانه دانش فنی اصلاح‌نژاد، قابل تعمیم به بقیه انواع ماهی‌ها بوده و می‌توان از آن برای اصلاح‌نژاد سایر گونه‌های بومی مانند سفید، سوف، اردک‌ماهی و انواع ماهیان جنوب بهره برد.

این مقام مسئول، پیگیری سه برنامه اصلاح‌نژادی از طرف موسسه را ضروری دانست و گفت:‌ بعد از کپور ماهیان، قرار است در شهریور ماه امسال، برنامه اصلاح‌نژاد قزل‌آلا با همکاری کارشناسان نروژی آغاز شود که فائو نیز در این پروژه حضور خواهد داشت. نتیجه این برنامه‌ها در چند سال آینده می‌تواند به صفر شدن واردات تخم چشم زده بینجامد و در نهایت راه ورود بیماری‌ها نیز بسته شود.

پورکاظمی در ارتباط با سومین برنامه اصلاح‌نژادی افزود: کار روی میگو و اصلاح‌نژاد آن از سال گذشته آغاز شد که در اوایل سال جاری، با تلاقی‌های جمعیت‌های مختلف از این آبزی، طرح به نتایج قابل قبولی رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، با بیان اینکه کارهای اصلاح‌نژادی هم وقت‌بر است و هم هزینه‌بر، تاکید کرد: اگر بودجه لازم برای این پروژه به طور کامل در اختیار محققان قرا نگیرد، تمام زحمات آن ها به هدر رفته و کار مختل می‌شود.

به گفته وی، برای شروع کار دو میلیارد تومان نیاز است که یک میلیارد تومان آن را استانداری خوزستان، ۶۰۰ میلیارد تومان معاونت علمی ریاست جمهوری و ۴۰۰ میلیارد تومان هم موسسه متقبل می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایانا، تاریخ انتشار 21 تیر 96 ، کد مطلب: 46068:www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین