پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
از قوه قضائیه می توان این انتظار را داشت که وقتی با برادر رئیس جمهور مانند یک شهرندعادی برخورد می‌شود و در صورتی که جرمی مرتکب شده باشد، در دادگاه به آنها رسیدگی می‌شود، با دیگر افراد که در جایگاه‌های مختلف حضور دارند هم همینگونه رفتار شود و به گونه ای نباشد که عده در یک حصار آهنی و مصون از هرگونه برخورد قضایی باشند

شعارسال: بعد از بازداشت حسین فریدون یکی از موضوعاتی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده واکنش حسن روحانی است. این اتفاق در زمان بازداشت فائزه هاشمی و مهدی هاشمی در خصوص مرجوم آیت الله هاشمی هم مطرح بود و ایشان سکوت را ترجیح دادند اما آیا روحانی راه هاشمی را در پیش می گیرد؟

روز گذشته بعد از اینکه مدت‌ها نام حسین فریدون در مسائل مختلف توسط مخالفان دولت مطرح می‌شد، محسنی اژه‌ای اعلام کرد برادر رئیس جمهور بازداشت و به دلیل اینکه وثیقه را تامین نکرده به زندان معرفی شده است. سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد که علت آن اتهامات مالی است و دلیل دیگری ندارد.

اما در این میان واکنش مخالفان دولت در نوع خود بی‌سابقه و عجیب بود. زیرا همزمان با این صحبت‌های اژه‌ای، مراسم سالگرد فارس پلاس با حضور چهرهای سرشناس اصولگرایی مانند تتلو و رسایی و ضرغامی، بهنوش بختیاری و... برگزار می شد، مجری این خبر را اعلام کرد و با سوت و کف زدن بی وقفه حاضران در سالن مواجه شد.

در جریان مقابل که حامیان دولت حضور دارند تحلیل‌ها و واکنش ها متفاوت بود و اکثرا به دنبال پاسخ به این سوال بودند که نوع برخورد روحانی در مواجه با این بازداشت چه خواهد بود. برخی معتقدند که او کوتاه نمی آید و باید منتظر واکنش جنجالی از وی بود و عده ای دیگر تاکید دارند که او هم مانند هاشمی رفسنجانی خود را وارد این ماجرا نخواهد کرد و اجازه می‌دهد مراحل قانونی پرونده طی شود.

البته بازداشت برخی نزدیکان مسئولان نظام پیش‌تر هم اتفاق افتاده و دو نوع رویکرد در قبال آن اتخاذ شده است. برخورد اول رفتاری بود که از مرحوم آیت الله هاشمی شاهد بودیم. وی در زمان بازداشت دختر و پسر خود سکوت کرد اما نقطه مقابل محمود احمدی نژاد قرار دارد که نزدیکانش را خط قرمز می دانست و حالا بعد بازداشت بقایی دست به نامه نگاری زده است. اما روحانی کدام یک از این دو نفر می‌شود؟

مخالفان دولت برای خود قبا ندوزند

در همین خصوص حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا  عنوان کرد: با توجه به اینکه آقای روحانی یک حقوقدان هستند و خودشان هم در ایام انتخابات به این مسئله بسیار تاکید داشتند‌، قطعا تابع قانون خواهند بود و آن را می پذیرند و هیچ گونه رفتار غیر منطقی از خودشان نشان نخواهند داد و از راه‌های قانونی برای دفاع از برادرشان استفاده می کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که لازم است در خصوص ماجرای بازداشت حسین فریدون مد نظر قرار داد این است که نباید آن را یک پرونده سیاسی قلمداد کنیم. در این پرونده حکمی صادر شده است که قطعا در مراکز قضائی به آن پرداخته خواهد شد. بنابراین صحیح نیست که این اتفاق را سیاسی کنیم.

او تاکید کرد: بعید می دانم این اتفاق بر روی موضوع چینش کابینه دولت دوازدهم تاثیری داشته باشد. به هرحال اتهاماتی متوجه برادر آقای رئیس جمهور بوده که الان هم حکم اولیه صادر شده است. واقعیت این است که ایشان مصونیت ندارند و مانند یک شهروند عادی با وی برخورد خواهد شد. این صرفا یک تصادف بوده که در این زمان حکم بازداشت صادر شده است.

کنعانی مقدم درباره احتمال سواستفاده از این اتفاق گفت: جریان‌های مخالف دولت هم از این ماجرا برای خود قبایی ندوزند زیرا جوسازی‌های آنها نمی تواند روی قوه قضائیه تاثیر بگذارد و موضوعی هم نیست که با استفاده از آن به دولت حمله کنند و آقای روحانی را تحت فشار قرار دهند. درست است که باید زودتر از اینها موضوع حسین فریدون شفاف سازی می شد اما الان هم نمی توانند آن را به عنوان اهرم فشار علیه دولت استفاده کنند.

روحانی واکنش خاصی نشان نمی دهد

همچنین جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: به نظر من آقای روحانی بسیار منطقی به این مسئله واکنش نشان خواهند داد و به قانون اتکا خواهند کرد و اگر این بازداشت مبتنی بر قانون بوده باشد، آن را می‌پذیرند و اجازه می دهند مراحل قانونی را سپری کنند. واقعیت این است که ما تا امروز هیچ گونه رفتاری از ایشان ندیدیم که به عنوان مثال بخواهند اطرافیان خود را خط قرمز بدانند و آن برخوردی که رئیس دولت دهم انجام داد را تکرار کنند.

او تاکید کرد: این یکی از نقاط قوت شخص آقای روحانی است و حتی در انتخابات هم اشاره کرده بودند که اگر هرکدام از نزدیکانشان اقدام خلاف قانون انجام دادند، با آنها برخورد شود. احتمالا ایشان همین نظر هم نسبت به بستگان دیگر شخصیت های مهم در نهادها مختلف دارند و انتظار دارند که اگر با برادر رئیس جمهور برخورد قضایی می شود، در صورت اقدام غیرقانونی نزدیکان مسئولان نظام هم همین گونه رفتار شود.

عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره گمانه زنی ها درخصوص زمان بازداشت فریدون که در آستانه چنینش کابینه و تشکیل دولت دوازدهم اتفاق افتاد گفت: البته این را می توان نوعی کج سلیقگی تلقی کرد که در برخی رسانه دیده می‌شود که عده‌ای معتقدند برخی جریان‌ها با این اقدام در شرایط فعلی که آقای روحانی در آستانه چینش کابینه و تشکیل دولت دوازدهم هستند، نوعی پیام برای ایشان ارسال کرده اند که البته به نظر من این اقدام از قوه قضائیه بعید است و این نهاد هیچ گاه چنین رفتاری نمی کند و این ادعا صرفا تحلیل و گمانه زنی است که با واقعیت فاصله زیادی دارد.

وی افزود: حتی اگر برخی قصد داشته باشند از این ما جرا سواستفاده کنند من گمان نمی‌کنم که بتوانند موفق شوند و آقای روحانی را تحت فشار قرار دهند. ایشان نشان داده اند که چنین شرایطی بر تصمیماتشان تاثیرگذار نیست و نمی توان با تحت فشار قرار دادن امتیازی را برخلاف میلش است را بدست بیاورند.

او عنوان کرد: واقعیت این است که برای جریان مخالف دولت بازداشت آقای فریدون اهمیتی ندارد و آنها هر موضوعی را دستاویز قرار می دهندو بطوری که اگر یادتان باشد در ایام انتخابات این شایعه را منتشر کردند که ایشان از کشور خارج شده و قصد داشتند با این شایعه افکارعمومی را برعلیه آقای روحانی ترغیب کنند که فردای آن روز آقای فریدون به ستاد انتخاباتی آمد. بنا براین از آنها نمی توان انتظار داشت که معقول و منطقی رفتار کنند.

خانجانی گفت: اما از قوه قضائیه می توان این انتظار را داشت که وقتی با برادر رئیس جمهور مانند یک شهرندعادی برخورد می‌شود و در صورتی که جرمی مرتکب شده باشد، در دادگاه به آنها رسیدگی می‌شود، با دیگر افراد که در جایگاه‌های مختلف حضور دارند هم همینگونه رفتار شود و به گونه ای نباشد که عده در یک حصار آهنی و مصون از هرگونه برخورد قضایی باشند.

آقای رئیس جمهور خویشتندار باشند

ابوالقاسم رئوفیان دیگر فعال اصولگرا، ضمن بیان این نکته که روحانی هیچ واکنش غیرمنطقی نشان نمی‌دهد گفت: بطورکلی هر فردی که به حاکمیت قانون اعتقاد داشته باشد بدون هیچ رفتار غیرمنطقی با مسائلی که به این شکل هستند و پرونده ای در دست بررسی قرار دارند، برخورد می‌کنند. من هم آقای روحانی را اینگونه دیدم و مطمئن هستم در ارتباط با مسئله پیش آمده در کمال اطمینان به قوه قضائیه و آرامش برخورد خواهند کرد.

او تصریح کرد: به هرحال ما در کشوری زندگی می‌کنیم تنها راه نجات تن دادن به قانون است. مخصوصا زمانی که پای مسئولان به میان می آید و مردم کنجکاو هستند که ببینید این افراد یا نزدیکانشان چه رفتاری نشان می دهند. در چنین شرایطی رفتار مسئولان بسیار اثرگذار است و اگر ذره‌ای اشتباه رفتار کنند موجب کاهش یا حتی از بین رفتن اعتماد به دستگاه قضائیی در افکار عمومی می‌شود.

دبیر حزب اسلامی ایران زمین گفت: در چنین شرایطی بهتر است موافقان و مخالفان این بازداشت ماجرا را سیاسی نکنند و اجازه دهند پرونده بدون تنش و جوسازی مراحل قانونی خود را طی کند. البته این انتظار از آقای رئیس جمهور هم در افکار عمومی وجود دارد. البته همانطور که گفتم بسیار بعید است که ایشان رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی مثل رئیس دولت دهم از خود نشان دهند و سعی در شلوغکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: نه تنها لزومی ندارد، بلکه به هیچ عنوان درست نیست که مخالفان دولت به ماجرای بازداشت حسین فریدون با حب و بغض نگاه کنند و آن را سیاسی کنند و به عنوان حربه‌ای علیه دولت آن را در دستور کار خود قرار دهند . ضمن اینکه شکی در این مسئله نیست که آقای روحانی از آن دست افراد نیست که به چنین رفتارهای پاسخ مثبت بدهند و امتیازی به مخالفان بدهند.

رئوفیان در پایان تاکید کرد: بنابراین این قبیل رفتارها تنها عایدی که برای مخالفان دارد این است که فضای روانی کشور را مغشوش می کند. با اینحال انتظار می رود که قوه قضائیه هم به این افراد هشدار بدهد که ایجاد تنش در کشور و تضعیف دولت می تواند با برخورد قضائی مواجه شود و درمقابل هم امیدواریم همانطور که انتظار می رود آقای رئیس جمهور هم خویشتندار باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 27تیر1396، کدخبر: 322789: www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین