پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۳۵۴۷
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
متن زیر بر پایه گزارشی است که یکی از خوانندگان سایت شعار سال، با مستند کردن فرآیند خرید گوشت کبابی(شیشلیکی) از فروشگاه شهروند میدان آرژانتین (بیهقی) برای ما فرستاده است(خرید پنجشنبه96/5/12). بر اساس مستندات ارسالی،وزن ظرف و روغن ریخته شده روی گوشت،حدود 10 درصد کل خرید ایشان است.حال سوال این است که گوشت پر چرب دنده گوسفند ،کیلویی چند؟ وزن ظرف و روغن مایع ، کیلویی چند؟ نام این رویداد چیست؟ کم فروشی ، قیمت گذاری نامناسب یا هر چیز دیگری که فروشگاه شهروند نامگذاری می کند. منتظر انعکاس جوابیه فروشگاه زنجیره ای شهروند هستیم. + لینک جوابیه فروشگاه زنجیره ای شهروند
شعار سال : متن زیر بر پایه گزارشی است که یکی از خوانندگان سایت با مستند کردن فرآیند خرید گوشت کبابی(شیشلیکی) از فروشگاه شهروند میدان آرژانتین(بیهقی) برای ما فرستاده است(خرید پنجشنبه 96/5/12). بر اساس مستندات ارسالی(برچسب الصاقی روی محصول ، وزن محصول روی ترازوی خانگی و فاکتور فروش)،وزن محصول خریداری شده(اصطلاحا دنده کبابی یا گوشت شیشلیکی) در حدود 605 گرم  بوده و هفت تکه است. از نظر کیفی،گوشت خریداری شده نسبتا پر چرب بوده(مشاهده فیزیک محصول در عکس و روغن ریخته شده روی اجاق گاز) و حدود 65 هزار تومان قیمت خورده است(احتمالا با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده). در حالیکه قیمت یک پرس شیشلیک خوب در رستوران های شهر تهران بین 55 تا 60 هزار تومان است. اولین سوال قابل بررسی این است که مبنای قیمت گذاری این محصول در فروشگاه زنجیره ای شهروند چیست؟؟؟

کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟


کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟

کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟

بعد از خالی کردن تکه های هفت گانه ، وزن ظرف خالی و روغن ریخته شده در کف ظرف توسط ترازوی خانگی مجددا محاسبه شد و مشخص گردید که حدود 10 درصد وزن محصول خریداری شده را ظرف پلاستیکی و روغن نباتی مایع(لیتری 4-5 هزار تومان ) تشکیل می دهد . حال شما محاسبه بفرمایید بر اساس توضیحات فوق، گوشت شیشلیکی در فروشگاه شهروند کیلویی چند خواهد بود ؟ آیا این نوع قیمت گذاری مصداق گران فروشی نبوده و جنبه تعزیراتی ندارد؟ 

کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟
 
کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟


کم فروشی و گران فروشی فروشگاه شهروند یا ؟؟؟

منتظر انعکاس جوابیه فروشگاه زنجیره ای شهروند و تنویر افکار عمومی در این خصوص هستیم. در غیر این صورت طبق رسالت رسانه ای ، خود را موظف به تهیه گزارشی جامع از فرآیند فروش ، قیمت گذاری ، کیفیت محصول ، رویدادهای حراج و فروش ویژه در این فروشگاه زنجیره ای می دانیم. گزارشی که مسلما یک خبر را تبدیل به خط خبری و یا پروژه خبری خواهد نمود.

خبر اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال





*** پیگیری های آتی مرتبط با موضوع(مطالب مطرح در تداوم بحث در صورت نیاز روز آمد می شود): 

- بررسی ها نشان می دهد که در سال 1396 ، قانون فروش خالص کالا اجرایی شده و  به غالب اصناف و اتحادیه های مربوطه ابلاغ گردیده است.تخطی از آن نیز جنبه تعزیراتی دارد(این مصوبات محصولات خام و تبدیلی را در بر می گیرد).

- علاوه بر مصوبه فروش کالای خالص،بررسی ها نشان می دهد که طبق دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط برچسب گذاري فرآورده های غذایی و آشامیدنی ، باید وزن خالص مبنای قیمت گذاری باشد(الزاما بدون وزن ظرف و بسته بندی).

- فرآیند قیمت گذاری و مراجع آن ، همچنین تفاوت فاحش قیمت گوشت در سطح خرده فروشی با برخی از اماکن در حال پیگیری است که اطلاعات تکمیلی به اطلاع خوانندگان محترم خواهد رسید.
 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
عامری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
من از روی کنجکاوی بهشماره موبایل رسیدگی به شکایات در روز شنبه زنگ زدم ساعت یازده و خورده ای صبح، هیچ کس پاسخگو نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
اگه فروشگاه های زنجیره ای بشکل شفاف پاسخگو نباشند، اعتماد عمومی بسبت بهشون از دست میره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
در قرآن مجید به طور صریح و مکرربه کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح گردیده است و کم فروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از 114 سوره قرآن ، کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است .

سوره مطففین: بسم الله الرحمن الرحیم . ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون . و اذا کالو هم او وزنو هم یخسرون . الا یظن اولئک انهم مبعوثون . لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لرب العالمین.
ترجمه: وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند . آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شدو به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند . روزی که تمام مردم در پیشگاه خداوند برای تعیین سرنوشت خود می ایستند، دنباله این سوره شریفه درباره کسانی است که ایمان ندارند و عذابی است که در انتظار آنها است.

سوره اسراء: واوفوا الکیل اذا کلتم و زنوا بالقسطاس المستقیم . ذلک خیر و احسن تأویلاً .
ترجمه: جنس را با پیمانه کامل و وزن درست تحویل بدهید . که این کار خوب می باشد و عاقبت بهتری برای شما دربردارد . در این سوره مبارکه که قبل از اشاره به موضوع پیمانه و وزن صحیح به زنا و قتل نفس و تعدی به مال یتیمان اشاره شده است و کم فروشی در ردیف این گناه ها قرار گرفته است .

سوره رحمن: والسماء رفعها و وضع المیزان . الا تطغوافی المیزان . واقیموا الوزن بالقسط ولاتخسروا المیزان .
ترجمه: آسمان را خداوند برافراشت و میزان عدل را برقرار کرد . تا در آنچه وزن می کنند تجاوز و تعدی روا ندارید و هرگاه چیزی را وزن می کنید عدالت و صحت ترازو را رعایت کنید و آنچه را وزن می کنید کم ندهید .

سوره انعام: واوفوا الکیل و المیزان بالقسط
ترجمه: پیمانه را تمام و وزن را درست و عادلانه تحویل بدهید.

سوره اعراف:
در این سوره شریفه خداوند خطاب به قوم شعیب اهالی شهر مدین می فرماید : پیمانه و وزن را تمام و کمال تحویل بدهید و در مال مردم نقصان روا مدارید و در پهنه زمین پس از آنکه صلاح و اصلاح برقرار شد فساد را منتشر نکنید و این امر برای شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید .

سوره هود:
در این سوره مبارکه نیز خداوند داستان قوم مدین و رفتار ناهنجار آنان را با شعیب پیغمبر و سرنوشت وحشتناک آنها را بازگو می کند
مدیر پایگاه ضمن تشکر از خواننده عزیز پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، به استحضار می رساند که متن زیر بصورت گزارشی تهیه شده و قصد پرسشگری دارد. لذا نمی توان در گام نخست اقدام به محکوم سازی دیگران نمود. باید منتظر پاسخ فروشگاه زنجیره ای شهروند باشیم . همچنین قضاوت در خصوص وقوع یا عدم وقوع کم فروشی و یا گران فروشی - اثبات وقوع- بر عهده نهادهای تعیین شده در این خصوص است. 
لذا انعکاس گزارش را دلیلی بر وقوع جرم ندانید و رسانه حسب وظیفه اطلاع رسانی خود موظف به انعکاس و همچنین اطلاع به طرف مقابل می باشد. که در خصوص گزارش فوق، انجام شده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
لطفا وارد سایت فرصت امروز ( بخش قیمت گوشت بشید)بشید.
http://price.forsatnet.ir/food/meat-price.html
قیمت راسته شاندیزی گوسفندی رو کمتر از 52 تومان ذکر کرده. نمی دونم قیمت ها به روز هست یا مال قبله. هر چی باشه ، 64 تومان نیست.
توی سایت ممتاز نیوز برای روز شنبه رو نگاه کردم. بیشترین قیمت مربوط به راسته بی استخوان گوسفندی به مبلغ 61 هزار تومان بود.خورشتی بی استخوان گوسفندی هم 51 تومان بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
فکر می کنم اگر هم ثابت بشه که گران فروشی و کم فروشی صورت گرفته، یا یک جوری سعی می کنند تا رضایت خریدار رو جلب کنند تا کسی شکایت نکنه یا سعی می کنند تقصیر رو گردن اون فروشنده پشت پیشخوان بندازند. مثلا ما گفته بودیم قیمت این طور باشه اون بد متوجه شده. یا اشتباه تایپی پیش اومده و ...
این موارد رو جاهای دیگه دیدم که دارم می گما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
چقدر هم با حوصله نشسته مرحله به مرحله عکاسی هم کرده. اون هم با تجهییزات .
بنظرم شاکی جزو گروه سفید پوست هاست. وگرنه امثال من اولا چنین خریدی نمی کنه. در ثانی حواسش به این جور چیزها نیست
رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
من اگر جای شهروند بودم . واقعا داستان رو پیگیری می کردم و گران فروشی احتمالی رو هم جریمه می کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا با شما تماس گرفته شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
چقدر این بنده خدا خوش سلیقه بوده. از اول خرید تا آخر درست کردن کباب رو به تصویر کشیده. آقا ما هم می خوایم
میر مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
سه قانون در کشور ما به تصویب رسیده که در آنها حمایت‌های قابل توجهی برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است. این سه قانون، قانون حمایت از مصرف‌کننده، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و قانون نظام صنفی است.
انجمن‌های حمایت از مصرف‌کننده به شکایت‌های مصرف‌کنندگان رسیدگی می‌کنند اما اگر نتوانستند ماجرا را از طریق صلح و سازش حل کنند، باید موضوع را به مرجع بالاتر انتقال دهند تا به شکایت رسیدگی کند. این مرجع بالاتر، معمولا سازمان تعزیرات حکومتی است. بنابراین شکایت‌ها بعد از انجمن‌های حمایت از مصرف‌کننده به دست سازمان تعزیرات حکومتی می‌رسد.
رسیدگی به تخلفات موضوع «قانون حمایت از مصرف‌کننده» و «قانون نظام صنفی»، توسط ادارات تعزیرات حکومتی و بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر تعزیرات انجام می‌شود. شعب رسیدگی‌کننده تعزیرات حکومتی موظفند در مواردی که گزارش تخلف از سوی انجمن‌ها ارایه شده باشد، در صورت صدور رای به محکومیت، تادیه کارمزد انجام خدمات را در دادنامه صادره قید کنند. علاوه بر انجمن‌ها سازمان حمایت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و ادارات تابع آنها، اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌ها مکلفند با اعلام میزان ارزش ریالی تخلف، اقدام به ارسال پرونده به ادارات تعزیرات حکومتی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
براساس ماده 2 قانون تعزیرات، گران‌فروشی عبارت است از:
«عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.»
در حال حاضر در قوانین و مقررات داخلی چند عنوان عمده در حوزه گران‌فروشی جرم‌انگاری شده است که البته در این حوزه دو قانون عمده شامل قانون نظام صنفی مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی و قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و البته با اصلاح قانون نظام صنفی در سال‌های اخیر مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به بازار در سازمان تعزیرات متمرکز شده است. در همین قانون یکسری از تخلف‌های صنفی که فروشنده‌ها مرتکب آن می‌شوند لیست شده است که عبارتند از:

گران‌فروشی؛
کم‌فروشی؛
تقلب؛
احتکار؛
عرضه خارج از شبکه؛
عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع؛
فروش اجباری؛
عدم درج قیمت
و عدم صدور صورتحساب.
قائمی وکیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
1
می تونه به آدرس زیر بره و ثبت شکایت کنه :
http://www.tehtazirat.ir/index.php/form
سامانه جامع پاسخگویی به شکایات اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
گزارش هایی در خصوص سایر فروشگاه های زنجیره ای هم تهیه کنید. من از فروشگاه شرق ، قند بسته ای خریدم، زیرش بالغ بر ۱۰۰ گرم خاکه قند بود.
ایین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
متاسفانه اولین باری نیست که چنین چیزهایی رو می بینم
و چون اغلب کسی توجه نمیکنه این سودجویان به کارهای این چنین ادامه میدن
نظراتی هم از طرف مسئولین وجود نداره
الحمدالله
متفکر بی فکر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
دم شماها گرم که این نکات رو روشن میکنید


چرا که عامه مردم بخاطر گرفتاری های روز مره ای که جامعه براشون درست کرده وقت فکر کردن هم ندارن


پیشنهاد من به سایت شما برای موارد مشابه اینه که یک سرفصل مجزا برای این قبیل پیگیری ها قرار بدید
دقیقا مثل همون پیکیری وعده ها

ولی این سرفصل جدید در بردارنده پیگیری تخلفات آشکار(دزدی تو روز روشن) باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
0
امسال این مسئله(کم کردن وزن جعبه از ورن کل شیرینی) در حوزه قنادها در حال دنباله گیری است. بعنوان مستند شما را به سایت ها و منابع زیر ارجاع می دم.
مسیح انصاری ، مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف کنندگان در گفت و گو با ایرنا: فروش جعبه از سوی قنادان و شیرینی فروشان ممنوع شد/ مردم تخلفات خالص فروشی را گزارش کنند(خرداد 1396).مصرف کنندگان در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را از طریق کانال تلگرام و یا اینستاگرام به انجمن حمایت از مصرف کنندگان یا شماره تلفن 66435666 انجمن اطلاع دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بر اساس نامه‌ای که رئیس اتاق اصناف ایران به اتحادیه صنف دارندگان قنادی ابلاغ کرده است وزن جعبه از قیمت محصولات قنادی باید حذف شود. قنادی‌ها در حالی موظف به خالص فروشی شدند که برخی از فعالان این بازار با استفاده از جعبه های مقوایی ضخیم و سنگین وزن، گاهی یک کیک سه کیلوگرمی را با احتساب وزن جعبه، سی و نیم کیلوگرم محاسبه می کنند و با این روش، مقوا را هم قیمت کیک به مشتری می فروشند.

تماس با شماره 124 سازمان حمایت از مصرف کنندگان

حسین درودیان ، معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان این که مصوبه "خالص فروشی" در حال اجراست، گفت: بعنوان مثال ، بر این اساس وزن جعبه شیرینی قبل از وزن کردن شیرینی محاسبه و از آن کسر می‌شود.وی تصریح کرد: هر واحد این خالص فروشی را اجرا نکند تخلف محسوب، برگه تخلف برای وی صادر و به تعزیرات سازمان حکومتی معرفی می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
0
به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی استان تهران پیشنهاد اداره کل استان درباره خالص فروشی کالا (کسر کردن وزن ظرف به ویژه در شیرینی و میوه) مطرح شد که با موافقت تمامی اعضا به تصویب رسید.

محمدی تصریح کرد: این مصوبه پس از ابلاغ به اتاق اصناف استان و واحدهای صنفی اجرایی می‌شود.

با پیشنهاد رئیس اتاق اصناف ایران و با توجه به مهم و ملی بودن این مسأله و به منظور جلوگیری از اجحاف حقوق مردم مقرر شد که موضوع خالص فروشی در کمیسیون عالی نظارت نیز مطرح شود تا در صورت موافقت اعضای این کمیسیون، طرح مذکور به صورت کشوری اجرا شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
0
پس از 15 ماه پیگیری از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران، موضوع خالص فروشی کالاها در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی استان تهران تصویب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان تعزیرات حکومتی، محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی استان تهران پیشنهاد اداره کل استان تهران درباره خالص فروشی کالا - کسر کردن وزن ظرف به ویژه در شیرینی و میوه - مطرح شد که با موافقت تمامی اعضا تصویب شد.

محمدی تصریح کرد: این مصوبه پس از ابلاغ به اتاق اصناف استان و واحدهای صنفی اجرایی می‌شود.

با پیشنهاد رییس اتاق اصناف ایران و با توجه به مهم و ملی بودن این مساله و به‌منظور جلوگیری از اجحاف حقوق مردم مقرر شد که موضوع خالص فروشی در کمیسیون عالی نظارت نیز مطرح شود تا در صورت موافقت اعضای این کمیسیون، طرح مذکور به صورت کشوری اجرا شود.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
من روز پنجشنبه یک میلیون تومن از فروشگاه شهروند آرژانتین خرید کردم واقعا سرم کلاه رفت الان قیمتارو با سوپریهای بیرون مقایسه میکنم میبینم نزدیک ۱۵۰ هزار تومن زیر اون ۵۰ تومن که شهروند به من تخفیف بیخودی داده ضرر کردم دفعه آخرم هست از شهروند خرید کنم پیشنهاد میکنم از سوپر سرکوچتون خرید کنید به صرفه تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین