پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
در حالی که به فصل برداشت خرما نزدیک می‌شویم، فروش محصول همچنان به عنوان یکی از دغدغه‌های اساسی نخلداران محسوب می‌شود و واسطه‌ها و دلالان در این میان جولان می‌دهند.

شعار سال: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و سالانه از بیش از پنجمیلیون اصله نخل این استان بیش از ۱۶۵ هزار تن خرما تولید می‌شود.

برداشت محصول نوبرانه خرما در برخی از نقاط استان آغاز شده است و کم کم به فصل برداشت کلی محصول خرما از نخیلات استان بوشهر نزدیک می‌شویم و نخلداران خود را برای برداشت و فروش محصول آماده می‌کنند.

محصول خرما حاصل یک سال تلاش مجدانه و خستگی ناپذیر کشاورزانی است که حالا به فکر فروش محصول خود و تامین هزینه‌های یک سال زندگی خود هستند.

در حالی که بیشترین زحمات تولید خرما را کشاورزان می‌کشند، سود کمی عاید آنها می‌شود که گاها هزینه‌های زندگی آنها را نیز تامین نمی‌کند ولی در این بین دلالان و واسطه‌ها بیشترین سود را نصیب خود می‌کنند.

دسترسی دلالان به بازاهای مختلف در سطح کشور و همچنین ناتوانی کشاورزان و نخلداران در عرضه محصول به بازارها، این فرصت را برای واسطه‌ها ایجاد کرده است که با تبادل محصول بین کشاورز و بازار سود کلانی را به جیب بزنند که چندین برابر کل دریافتی نخل‌داران است.

دست نخلداران به بازارهای فروش نمی‌رسد

یکی از نخلداران شهرستان دشتستان به خبرنگار مهر گفت: چند روز دیگر باید محصول خرمای خود را برداشت کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم برای فروش خرمای خود به قیمت مناسب با مشتریان به توافقی برسیم.

هر چه به زمان برداشت محصول خرما نزدیک‌تر می‌شویم، فضا برای ما تنگ‌تر می‌شود و مجبوریم محصول را به قیمتی که واسطه‌ها تعیین می‌کنند، بفروشیمآرش عرب‌زاده اضافه کرد: هر چه به زمان برداشت محصول خرما نزدیک‌تر می‌شویم، فضا برای ما تنگ‌تر می‌شود و در آخر نیز مجبوریم محصول را به قیمتی که واسطه‌ها تعیین می‌کنند، بفروشیم.

وی بیان کرد: ما به بازارهای فروش در دیگر استان‌ها دسترسی نداریم، امکان نگهداری محصول را نیز نداریم و مجبوریم محصول خود را با قیمت ناچیزی به واسطه‌ها بدهیم و بخشی از پول خود را دریافت کنیم و بخش دیگر نیز چند ماه بعد پرداخت شود.

قیمت‌گذاری خرما عادلانه نیست

یکی دیگر از کشاورزان نیز که از وضعیت قیمت‌گذاری خرما ناراضی بود به خبرنگار مهر گفت: قیمت دو هزار تومان برای خرید خرما اصلا مقرون به صرفه نیست و خرما را مفت از چنگ ما بیرون می‌آورند.

حمید محمدی بیان کرد: دلالان با اطلاع و آگاهی از وضعیت کشاورزان و ناتوانی آنها در نگهداری محصول، هر ساله با هماهنگی هم خرما را به نازل‌ترین قیمت از کشاورزان خریداری می‌کنند و پس از نگهداری و بسته‌بندی با قیمت چند برابری می‌فروشند.

وی ادامه داد: در حالی که خرما را از ما با قیمت حدود هزار تومان خریداری می‌کنند، در بازارهای سطح کشور همین خرما با قیمت بالای هفت هزار تومان به فروش می‌رسد و البته برخی از گونه‌های خرما دارای قیمت بالای ۲۰ هزار تومان هستند.

سود اصلی نصیب واسطه‌ها می شود

یکی از بنگاه‌داران خرما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد علت تفاوت چند برابری خرید و فروش خرما اظهار داشت: ما نیز پس از خریداری محصول از نخل‌داران متحمل هزینه‌های زیادی می‌شویم تا بتوانیم محصول را به بازارهای کشور ارائه کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه انجام مراحل برداشت، حمل و نقل، نگهداری، بسته‌بندی و فروش و . . . دارای هزینه‌های زیادی هستند، تصریح کرد: علت افزایش قیمت خرما در بازارهای دیگر استان‌ها این است که خرما بین چند واسطه و بنگاه خرید و فروش می‌شود.

وی تصریح کرد: هر یک از واسطه‌ها سودی را برای خود قائل است و اینگونه است که واسطه‌های خارج از استان در این بین بیشترین سود را می‌برند.

لزوم حمایت ویژه از کشاورزان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و تعداد زیادی از اهالی این شهرستان در عرصه نخل و خرما فعالیت دارند.

محمد باقر سعادت با تاکید بر اینکه باید وضعیت بازار خرما به خوبی ساماندهی شود که سود فروش به کشاورزان برسد، ادامه داد: حضور پرتعداد واسطه‌ها باعث می شود تا شاهد افزایش چند برابری قیمت خرما از مزرعه تا بازار باشیم.

واسطه‌ها با ورود به چرخه نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی علاوه بر تولیدکننده، مشتری را نیز تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌دهندوی با انتقاد از سلطه دلالان بر بازار فروش خرما، ادامه داد: واسطه‌ها با ورود به چرخه نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی علاوه بر تولیدکننده، مشتری را نیز تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌دهند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از تعاونی‌های روستایی برای خرید محصول خرما از کشاورزان، افزود: در این صورت خرما با نرخ واقعی از کشاورزان خریداری می شود و اعمال نفوذ واسطه‌ها کم می شود.

توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی

کمبود واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی خرما یکی از مشکلات پیش روی فروش محصول است و ایجاد و استقرار این صنایع می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بازار خرما داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این زمینه اظهار داشت: اقدامات اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی خرما آغاز شده است و باید تلاش شود که خرما با بهترین کیفیت بسته‌بندی و فراوری و به بازار وارد شود.

سعادت ادامه داد: باید بسته‌بندی‌های مناسب با برندهای اختصاصی و رعایت الزامات و استانداردها برای خرما ایجاد شود تا شاهد رونق هرچه بیشتر محصول در بازار باشیم.

وی همچنین بر توسعه صنایع تبدیلی تاکید کرد و افزود: خرما قابلیت تبدیل به فراورده‌های متنوعی را دارد و باید به خوبی درا ین عرصه ورود شود.

کشاورزان پناهی جز مسئولان ندارند و باید تلاش شود تا محصول خرمای کشاورزان که با هزاران مشقت تولید شده است با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 مرداد 96، کدمطلب:4050255، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین