پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
احداث کنارگذر جنوبی تهران باهدف کاهش ترافیک و عبور این پروژه از ۴۲ هکتار اراضی البرز که بیابان‌های اشتهارد و نظرآباد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در گفتگو با مهر بررسی شد.

شعار سالبه گفته صاحب‌نظران سالانه و به‌طور میانگین ۵۲۰ میلیون خودرو از مسیرهای منتهی به پایتخت عبور می‌کند. بررسی آمارها نشان می‌دهد ۲۰ درصد ترافیک کشور به پایتخت اختصاص دارد. همچنین عبور روزانه ۳۰۰ هزار خودرو از محورهای مواصلاتی البرز که در همسایگی تهران به سر می‌برد باعث تحمیل بار ۱۸ درصدی ترافیک کشور به این استان شده است.

اما برای کاهش بار ترافیک میان دو کلان‌شهر کرج و تهران که افزایش میزان سوخت، بالا رفتن زمان سفر و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی به بار آورده است، متولیان امر راه‌سازی پروژه‌های مختلفی را ارائه و اجرا می‌کنند.

یکی از پروژه‌های در حال اجرا کنارگذر جنوبی تهران است، پروژه‌ای که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجرا است و از آن به‌عنوان فرصتی برای تنفس پایتخت یاد می‌شود.

قرارگاه خاتم اعلام کرده است؛ این پروژه با استانداردهای روز جهانی در حال اجرا است. این پروژه که در بهار سال گذشته کلنگ زنی شد، مقرر است طی چهار سال به بهره‌برداری برسد.

احداث کنارگذر جنوبی تهران باعث کاهش ترافیک سه استان تهران، قزوین و البرز می‌شود

پروژه کنارگذر جنوبی تهران با ۱۵۸ کیلومتر مسافت از چهار قطعه تشکیل‌شده است. قطعه اول به طول ۴۰ کیلومتر از آزادراه قزوین - کرج در منطقه آبیک شروع می‌شود و تا بزرگراه اشتهارد - شهریار ادامه می‌یابد. قطعه دوم به طول ۵۰ کیلومتر از بزرگراه اشتهارد - شهریار عبور کرده و تا آزادراه تهران - ساوه ادامه پیدا می‌کند. قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر از آزادراه تهران - ساوه تا آزادراه تهران - قم ادامه می‌یابد و قطعه چهارم به طول ۳۸ کیلومتر از آزادراه تهران - قم تا آزادراه حرم‌تاحرم ادامه دارد.
اما عبور پروژه کنارگذر جنوبی تهران از ۴۲ هکتار از اراضی استان البرز باعث شد که سید حمید طهائی استاندار البرز به همراه متولیان منابع طبیعی استان ۲۹ خردادماه از این پروژه بازدیدی کنند.

استاندار البرز احداث کنارگذر جنوبی تهران را باعث کاهش ترافیک سه استان تهران، قزوین و البرز اعلام کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات این سه استان در خصوص تردد خودروهای سنگین است که از این طریق تا حدود زیادی حل خواهد شد.

طهائی با اشاره به اینکه بخش وسیعی از اراضی بیابانی البرز در مسیر این کنارگذر قرار دارد، گفت: این محدوده منشأ گردوغبار البرز و تهران محسوب می‌شود که باید برای تثبیت این روند اقدام کرد.

عبور کنارگذر جنوبی تهران بر یک هزار و ۶۰۰ هکتاراز اراضی بیابانی البرز تأثیر می‌گذارد به همین منظور با هماهنگی‌های انجام‌شده قرارگاه خاتم متعهد شده است در ۵۰۰ هکتار از اراضی عملیات بیابان‌زدایی انجام و اقدام به کاشت نهال کند.

با حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص روند اجرایی ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری در اطراف بزرگراه جنوب گذر تهران گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فرضی با اشاره به اینکه این کنارگذر آزادراه قم - گرمسار و همچنین محدوده چرمشهر را به آزادراه کرج - قزوین محدوده آبیک متصل می‌کند، گفت: این کنارگذر بیش از ۱۵۰ کیلومتر طول داشته و ۴۲ کیلومتر آن در استان البرز؛ در دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد واقع‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: برنامه‌ای برای احیاء و حفاظت از خاک حاشیه این کنارگذر در طول ۴۲ کیلومتری که استان البرز واقع است توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تدوین‌شده است.

فرضی بابیان اینکه در این برنامه، چنین در نظر گرفته‌شده است که حاشیه این کنارگذر در محدوده استان البرز در هر سمت هشت ردیف درخت و درختچه کشت شود، تصریح کرد: این درخت‌کاری که حدود ۱۲۰ متر از طرفین جاده را دربر می‌گیرد، درمجموع ۵۰۰ هکتار از اراضی حاشیه‌ای را به لحاظ پوشش گیاهی و حفاظت از خاک احیاء خواهد کرد.

گیاهان انتخاب‌شده برای احیاء عرصه‌های بزرگراه جنوبی تهران در حوزه البرز «فوق تاغ» و «آتریپلکس» به‌عنوان گیاهان اصلی و «قره داغ»، «گز» به‌عنوان گونه‌های محدودتر است

وی یادآور شد: عرصه‌های انتخاب‌شده برای درخت‌کاری در محدوده بیابانی استان واقع‌شده است و پوشش گیاهی بسیار فقیری دارد، لذا برنامه‌ریزی علمی و دقیقی لازم است تا با انتخاب گیاهان مناسب و تدوین نحوه کشت و نگهداری صحیح برای آن‌ها، شانس استقرار گیاهان و دست‌یابی به اهداف پروژه به حداکثر برسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: گیاهان انتخاب‌شده برای احیاء عرصه‌های «فوق تاغ» و «آتریپلکس» به‌عنوان گیاهان اصلی و «قره داغ»، «گز» به‌عنوان گونه‌های محدودتر هستند ضمن اینکه در محدوده رودخانه شور از گیاه نی برای حفاظت از خاک استفاده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه محدودیت شوری خاک در این مناطق باعث می‌شود هنگام کشت گیاهان، نسبت به اصلاح خاک با اضافه کردن کود دامی و خاک مناسب اقدام شود، گفت: عملیات کشت گیاهان در این منطقه سبب می‌شود پوشش گیاهی طبیعی منطقه نیز با فراهم شدن شرایط مناسب افزایش داشته و گیاهان خودرو در پای درختان و بوته‌های کشت‌شده افزایش یابند و اکوسیستم منطقه در کل تحولات مثبتی را شاهد باشد.

وی بابیان اینکه این پروژه هم‌زمان با سفر ریاست جمهوری با استان البرز در آبان ماه ۱۳۹۵ افتتاح شد، خاطرنشان کرد: در این پروژه برای هر هکتار تراکم کشت ۲۰۰ بوته در نظر گرفته‌شده و با توجه به حجم ۵۰۰ هکتاری منطقه کشت حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر روز کار ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه سعی شده کارگران موردنیاز از جوامع محلی تأمین تا بنیه اقتصاد محلی نیز تقویت شود، گفت: بودجه جذب‌شده برای این پروژه حدود ۴۱ میلیارد ریال بوده است.

فرضی تأکید کرد: افزایش ۵۰۰ هکتار به سطح احیاء شده استان و افزایش پوشش گیاهی در چنین سطحی مهم‌ترین منافع پروژه است، طرح‌های مشابهی که توسط این اداره کل در استان انجام‌شده نشان می‌دهد با افزایش پوشش گیاهی، فرسایش و هدر رفت خاک کاهش‌یافته، نفوذپذیری خاک افزایش‌یافته و سفره‌های آب زیرزمینی تقویت می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: آبیاری نهال‌ها نیز باعث افزایش پوشش گیاهان بومی منطقه می‌شود که از بخشی از این آب استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه با افزایش تولیدکنندگان یک اکوسیستم، غنا و تنوع آن نیز افزایش‌یافته و منافع فراوانی برای محدوده بلافصل و به طبع برای مناطق هم‌جوار خود خواهد داشت، تصریح کرد: درختچه تاغ بانام علمی(Haloxylon sp)که گیاهی خشبی درختچه‌ای، با به‌اندازه‌ی متوسط و کم‌وبیش گوشتی محسوب می‌شود در این پروژه موردتوجه قرارگرفته است.

وی یادآور شد: این گیاه در مناطق بیابانی سبب شده خاک کمتر در معرض فرسایش و باد رفتگی قرار بگیرد همچنین شایان‌ذکر است این مهم موجب احیاء پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی، کنترل هرز آب و جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان نیز می‌شود.

وی با اشاره به گونه گیاهی دیگر که در این طرح مورداستفاده قرارگرفته، گفت: علف شور یا آتریپلکس(Atriplex sp.)گیاهی شورپسند باحالت درختچه‌ای و گسترش شاخ برگ زیاد بوده که مانع فرسایش آبی و بادی شده همچنین باعث نفوذ آب در هنگام بارندگی و سیلاب به داخل خاک می‌شود.

فرضی با تأکید بر اینکه این‌ گیاه در برابر سرما و گرما مقاوم بوده و در شرایط سخت بیابان‌های استان به‌خوبی استقرار می‌یابد، افزود: سایر گونه‌های انتخاب‌شده برای احیاء این محدوده و حفاظت از جاده کنارگذر در مقابل ماسه‌های روان مانند دو گونه اصلی هم سازگاری خوبی با منطقه داشته و هم منافع اکولوژیک زیادی را باعث می‌شوند.

وی بیان کرد: کارشناسان اداره بیابان این اداره کل با بازدیدهای مکرر بر اساس اصول ارزیابی زیست‌محیطی، در حال انجام مطالعات پایش این کنارگذر هستند که نتایج آن در ماه‌های اخیر در مجلات علمی به چاپ خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز خاطرنشان کرد: اطلاعات حاصل از این مطالعه منبع بسیار مناسبی برای درک بهتر میزان تأثیرات زیست‌محیطی احداث این بزرگراه بر طبیعت به‌صورت مستند (نه پیش کارشناسی) فراهم خواهد آورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 مرداد 96، کدمطلب:4050201، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ع.ق74
بازم دم این بچه های قرارگاه خاتم گرم
اگه نبودن کلی ازین پروژه ها با نگاه ما نمیتوانیمِ مسئولا رو زمین بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین