پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از ساخت و افتتاح چندین سالن سینمایی، تئاتر و نگارخانه در چهار مجتمع تجاری مشهد خبر داد.

شعار سال: افشین تحفه‌گر که به مناسبت روز خبرنگار ، درجمع خبرنگاران حاضر شده‌بود، اظهار کرد: در بحث تفاهم‌نامه با مجموعه اتحادیه برج‌سازان استان برای توسعه زیرساخت در حوزه سینما و تئاتر،۱۰ سالن سینما به صورت VIP توسط بخش خصوصی در یکی از این مجتمع‌ها، دو سالن ویژه تئاتر و یک نگارخانه با وسعت ۱۳۰۰ متر فضا در مجتمعی دیگر، ۱۰ سالن سینما در یک مجتمع تجاری در ضلع دیگری از شهر و هشت سالن سینما در مجتمعی در ضلع غربی شهر را در دست ساخت و افتتاح خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون کمبود زیرساخت‌های هنری شهر مشهد افزود: بخش زیرساختی دارای دو زیرمجموعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است و ما در زیرمجموعه سخت‌افزاری با استانداردهای تعریف شده برای بخش‌های مختلف هنری فاصله بسیاری داریم.

تحفه‌گر با اشاره به تفاوت در وضعیت جمعیتی و گستره استان با دیگر استان‌ها تصریح کرد: به طور مثال در بخش سینما به‌ازای هر ۱۰۰ نفر باید یک صندلی وجود داشته باشد، این درحالی است که با‌توجه به جمعیت استان و زائران، ما با شاخص‌های تعریف شده بسیار فاصله داریم.

وی اضافه کرد: اگرچه اقدامات بسیاری در دولت یازدهم، در حوزه‌های فرهنگی، هنری، تماشاخانه‌ها، سالن‌های نمایش و نگارخانه‌ها به انجام‌ رسیده‌است، هنوز فاصله با شاخص‌ها وجود دارد و مشهد دچار ضعف شدید و فقر در زیرساخت‌های هنری از حیث عمرانی است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص اهمیت حوزه اقتصاد هنر خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر در دنیا، بخش مهمی از حوزه اقتصادی را تشکیل می‌دهد که متاسفانه در کشور ما کمتر از یک درصد را به خود اختصاص داده است؛ با این حال، جرقه‌هایی در این زمینه ایجاد شده که مایه امیدواری است.

وی با اشاره به‌ این‌که هنرمند انتظار دارد که تولیداتش با قیمت درخور به دست مصرف‌کننده برسد، تصریح کرد: به عنوان ابزار و لوازمی برای دست‌یابی به این منظور، باید به یک مجموعه و یا موسسه فرهنگی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی هنر نیز نگاه کرد؛ زیرا وظیفه هنرمند تولید اثر است و در کنار آن باید یک مدیریت اقتصادی وجود داشته باشد تا نقشه راهی برای انتقال آن‌ها به بخش بازار فراهم کند.

تحفه‌گر با تاکید بر این موضوع که امروز سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران دیگر بخش‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش آثار هنری روی آوردند، گفت: خوشبختانه رویدادهایی در بخش هنرهای تجسمی تهران به وقوع پیوسته و مذاکراتی با اداره کل هنرهای نمایشی و موزه هنرهای تجسمی انجام شده تا ارتباط بین گالری‌های مشهد و تهران برقرار شود و تبادل آثار و تبادل لیست خریداران نیز به وقوع بپیوندد.

به دنبال پیشگیری از وقوع مشکلات هستیم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد نگارخانه‌ها در مشهد و تعطیلی موقت برخی از آن‌ها بیان کرد: به‌عنوان متخصص حوزه پیشگیری از صدماتی که ممکن است به یک مرکز هنری وارد شود، جلوگیری از ایجاد بیماری جدی در این خصوص لازم است؛ ضمن این‌که تذکرات لازم به این مجموعه‌ داده شده و این از باب پیشگیری از ایجاد خطرات بیشتر انجام شده است؛ درحالی که وظیفه ما ایجاد مراکز و فعالیت‌های فرهنگی است، نه لغو و جلوگیری از فعالیت‌ها و این پیشگیری براساس قوانین و درجهت حفظ حریم و حرمت هنرمند انجام شده است.

تحفه‌گر درخصوص رویدادها و برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷، خاطرنشان‌ کرد: با‌توجه به نوع عملکرد مشهد در حوزه پایتخت فرهنگی و نیز ارزیابی‌ها و تائیدات آیسیسکو مبنی بر متفاوت بودن این عملکرد ویژه در کشور و شهر مشهد، امیدواریم که این شهر به طور دائم به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود.

وی در تکمیل سخنان خود در این‌باره ادامه داد: حدود ۱۷۰ برنامه و رویداد فرهنگی و هنری درخصوص پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد برنامه ریزی شده و تاکنون قریب ‌به ۹۰ رویداد به صورت ملی و بین‌المللی رقم خورده است که در معرفی و انتقال فرهنگ و هنر مشهد به‌طور ویژه و کشور به‌طور عام، به دنیا و خصوصا ۵۷ کشور اسلامی، اثرات بسیار مطلوبی داشته و فرهنگ ما توسط رسانه‌های بین‌المللی به جهان صادر شده‌است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در‌خصوص فعالیت بخش زیرساختی و عمرانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: در بخش عمرانی، هم اعتبارات و هم برنامه‌ریزی‌ها به‌طور ویژه در دبیرخانه درحال پیگیری است و در بخش هنر تا پایان سال، حدود ۱۷ رویداد ملی و بین‌المللی را با موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دستور کار خواهیم داشت که درحال برنامه‌ریزی است و امیدواریم در حوزه هنر موثر باشد.

وی ضمن بیان این‌که رسالت ما تبیین سیره رضوی و نبوی است، تصریح کرد: مجموع این فعالیت‌ها با محوریت دینی و بخش عمده‌ای از آن، موضوعات رضوی و فرهنگ مشهد است.

تحفه‌گر ضمن اشاره به بحث جشنواره های سینمای دینی که در دنیا درحال تولید است، افزود: محوریت برنامه‌های مطرح‌شده دینی است و به‌طور جانبی به جذابیت‌های گردشگری، تاریخی و هویتی مشهد نیز پرداخته شده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن تبریک روز خبرنگار به مجموعه رسانه‌ها و جامعه هنری، به‌طور ویژه درمورد عملکر دو رسانه ایسنا و ایکنا گفت: با نوع مدیریتی که در این دو رسانه وجود دارد، ما شاهد نقدهای صادقانه و اطلاع ‌رسانی‌ صحیح بوده‌ایم.

وی رسالت حوزه خبر و اطلاع‌رسانی را، نقد دانست و افزود: معتقدم که نقد می‌تواند یک جراحی کوچک برای پیشگیری از عملی بزرگ باشد و اگرچه این جراحی و نقد پذیری امری دشوار است، اما با جان و دل پذیرای نقدهای منصفانه در مجموعه مدیریت معاونت هنری هستیم.

نقدهای ایسنا عالمانه، منصفانه و صادقانه است

تحفه‌گر به‌طور ویژه پیرامون نقد در حوزه‌ی خبری ایسنا و عملکرد رسانه ایکنا ادامه داد: مجموعه ایسنا به‌طور جدی نقدهایی عالمانه، منصفانه و صادقانه دارد و نیز کارکردی که ایکنا دربخش رویدادهای دینی داشته‌است، علی‌رغم جوان بودن مجموعه بسیار موثر بوده و از این جهت که فضای استان، مملوء از رویدادهای دینی و مذهبی است، امیدواریم این اثرگذاری همچنان رو به پیشرفت باشد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن اشاره به این فرموده بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که مدیران منتسب وظیفه اطلاع‌رسانی را برعهده دارند، افزود: مجموعه فعالیت‌هایی که در حوزه دولت به‌وقوع می‌پیوندد، بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه ارتباط بین دولت و رسانه به‌خوبی برقرار نمی‌شود؛ ضمن این‌که دولت یازدهم و دوازدهم این شفافیت را مدنظر دارد و لازمه آن ایجاد ارتباط بین دولت و رسانه است تا اطلاع رسانی کامل انجام شده و از سوی دیگر، نقد‌های منصفانه از دولت درجهت رفع مشکلات صورت گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 18 مرداد 96، کدمطلب: 965-12087-5 :www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین