پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
مدیر کل امور استانداری تهران با بیان اینکه اقدامات لازم جهت بررسی طرح جامع زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم صورت گرفته است، گفت: پیشنهاد ما واگذاری حوزه زنان سرپرست خانوار به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

شعارسال: زهرا ساعی، مدیر کل امور بانوان استانداری تهران با اشاره به طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهرری به اجرا درآمد و اکنون در مرحله خوبی قرار دارد. این طرح در شورای راهبردی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه نقاط قوت و ضعف طرح احصا شده بود ،قرار شد بعد از پایلوت در شهرری به یک مدل موثر حمایتی از زنان سرپرست خانوار در کل کشور برسیم به همین دلیل چند پیشنهاد خوب در این زمینه ارایه دادیم که منتظر نتایج قطعی در موافقت این پیشنهادها هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه زنان سرپرست خانوار متولی خاصی ندارند، تصریح کرد: سازمان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد اقداماتی در این حوزه انجام می دهند ولی جوابگوی مشکلات این قشر از زنان نیست بر همین اساس طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با کمک دستگاه های اجرایی استان ها در 2 فاز بانک اطلاعاتی و توانمندسازی در شهرری اجرا شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم موضوع این قشر از زنان به صورت جدی و خاص در کشور مورد بررسی قرار گیرد باید یک متولی خاص مانند سازمان یا وزارتخانه برای آنها تعریف شود که مسایل حقوقی زنان سرپرست خانوار در آنجا پیگیری و حل و فصل شود.

*پیشنهاد واگذاری حوزه زنان سرپرست خانوار به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

ساعی با بیان اینکه پیشنهاد ما واگذاری حوزه زنان سرپرست خانوار به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، بیان کرد: در این صورت قرار است بانک اطلاعاتی این زنان توسط ستاد ثبت احوال کل کشور تهیه و آمار دقیق از شرایط زندگی این زنان ثبت و مشخص شود تا در صورت نیاز به صورت اتوماتیک وار اطلاعات آنها دریافت شود. این اطلاعات در یک فرم سه‌برگه‌ای با فاکتورهای متعدد تکمیل می‌شود. پس از درج اطلاعاتی نظیر سن زنان، وضعیت اشتغال، تحصیلات، وضعیت همسر، تعداد فرزندان و... تحلیل آن، طرح‌ و برنامه‌های لازم مانند آموزش برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی به اجرا در خواهد آمد.

مدیر کل امور بانوان استانداری تهران با بیان اینکه اقدامات حقوقی طرح جامع زنان سرپرست خانوار در دفتر خانم مولاوردی، معاون رییس جمهور در مرکز امور زنان و خانواده برای لحاظ شدن در برنامه ششم توسعه در دست بررسی است، اظهار کرد: اقدامات لازم برای لحاظ شدن این طرح در برنامه ششم توسعه، جذب بودجه و تعریف یک متولی خاص برای این حوزه در حال انجام است زیرا در این صورت معاونت زنان هم به راحتی می تواند جریان رسیدگی به مسایل زنان سرپرست خانوار را بهتر پیگیری کند. تمام تلاش اعضای شورای راهبردی این است که بتوانیم این طرح را در برنامه ششم توسعه لحاظ کنیم.

*اعتبار حوزه زنان هنوز مشخص نیست

وی با اشاره به بودجه حوزه زنان در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: اعتبار حوزه زنان هنوز مشخص نیست،سال گذشته هم برای دفاتر استانی بودجه ای تعلق نگرفت .ما برای کسب بودجه بیشتر، مصوبات خود را در قالب طرح به شورای برنامه ریزی و توسعه استانی ارجاع دادیم و از این طریق توانستیم طرح ها و برنامه های حوزه زنان در استان تهران را پیش ببریم، بنابراین امسال باید منتظر بمانیم تا تصمیمات نهایی در خصوص اعتبار اتخاذ شود.

*در برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان و خانواده کلی گویی شده بود

ساعی با اشاره به مشکلات برنامه پنجم در عدم اجرای طرح های حوزه زنان افزود: دو سال از برنامه پنجم توسعه به دولت یازدهم واگذار شد، عمده ترین مشکل برنامه پنجم توسعه این بود که در خصوص مطالبات واقعیت های جامعه و مشکلات حوزه زنان کلی گویی شده بود بر همین اساس در زمان اجرا به مشکل برخورد می کردیم ولی تمام تلاش دوساله معاونت زنان و دستگاه های اجرایی استان ها این بود که بتوانند تا آنجا که مقدور است چه از نظر ظرفیت های زمانی و چه به لحاظ ظرفیت های بودجه ای برنامه ها ی این حوزه به ویژه ماده 230 و 227 را که مختص حوزه زنان بود را عملیاتی کنیم ،بنابراین باید گفت در برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان و خانواده بسیار کلی گویی شده بود و مسئولان وقت نتوانسته بودند مسایل و مشکلات را جزیی نگری کنند.

*اقدامات انجام شده در حوزه زنان جزیره ای و پراکنده است

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه زنان به صورت جزیره ای و پراکنده انجام شده است، تصریح کرد: آسیب های اجتماعی موجود در حوزه زنان و خانواده نیازمند یک انسجام خاص است، یعنی برنامه های این حوزه باید به صورت مدون و واحد پیگیری شود و این طور نباشد که هر دستگاه و نهادی بخواهد جداگانه یک مورد را در اولویت کاری خود قرار دهد و به آن بپردازد، در واقع باید سرفصل های این حوزه مشخص شود و با انسجام عمل بیشتری این برنامه ها مورد پیگیری قرار گیرد تا هم بودجه و هزینه کشور تلف نشود و هم خروجی اقدامات همانی باشد که ما انتظار داریم. چون ممکن است یک دستگاه خاص بخواهد با اعمال سلیقه خود ،مشکلی را حل کند ولی خود این اعمال سلیقه موجب ایجاد مشکل دیگری شود.

مدیر کل امور بانوان استانداری تهران خاطرنشان کرد: بنابراین اگر وحدت، هم افزایی و تعامل دستگاه های اجرایی در استان ها و کل کشور بیشتر شود نتیجه مطلوب تر خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار خبر 14 دی 1394، کدمطلب: 512684، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین