پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷
قاضی پرونده دو متهم نفتی خطاب به فلاح : برای بردن بیت المال چک های تأمین اجتماعی را شبانه گرفتید.

شعار سال: قاضی محمد مقیسه در ادامه دفاعیات متهم ردیف سوم نفتی در دوازدهمین جلسه دادگاه خطاب به وی افزود: آقای فلاح، شبانه به تأمین اجتماعی رفتید و چک ها را گرفتید می ترسیدید که زنجانی متوجه کلاهبرداری هایتان شده و معامله تأمین اجتماعی فسخ شود.

فلاح هروی گفت: زنجانی را به دادگاه بیاورید تا توضیح بدهد.
قاضی مقیسه افزود: زنجانی قبلاً همه حرف هایش را زده و نوبت توضیح شماست، شما صاحب امضای قرارداد هستید و آنقدر در بردن بیت المال حریص بودید که ساعت 9 شب خودتان را به تأمین اجتماعی رساندید و چک ها را گرفتید.

فلاح هروی تصریح کرد: پیرو دستور زنجانی به تأمین اجتماعی رفتم.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای فلاح از این بخش بگذر، مثل روز روشن است که کلاهبرداری شده و همه اسناد علیه شماست.

متهم ردیف سوم نفتی افزود: در کیفرخواست آمده که زنجانی اظهار داشته من مالک صد در صد شرکت ها بودم و مالکیت سایر اعضا به صورت امانی بوده است بنابر این من نقشی در شرکت های وی نداشتم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما در همه شرکت های زنجانی عضو هیئت مدیره بودید و از نماینده دادستان می خواهم که این مسئله را توضیح بدهد.

نجفی نماینده دادستان گفت: آقای فلاح رئیس هیئت مدیره هلدینگ سورینت قشم بوده به این مفهوم که در رأس هرم شرکت ها شرکتی به عنوان مادر شکل می گیرد و سایر شرکت ها زیرمجموعه آن هلدینگ قرار دارد.

نجفی ادامه داد: آقای فلاح نظارت کافی و کامل بر همه شرکت ها داشته و زنجانی هم اعلام کرده هروی درخواست 5 درصد سود شرکت ها را مطرح کرده بود که قبول نکردم و قرار شد 3 درصد به وی پرداخت شود.

نماینده دادستان تصریح کرد: فلاح هروی نایب رئیس و عضو هیئت مدیره هواپیمایی قشم، شرکت سورینت پرواز، بانک اف آی آی بی و بسیاری شرکت های دیگر در هلدینگ زنجانی بوده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای فلاح قبول دارید در این شرکت ها عضو هیئت مدیره بودید؟ یار و شریک همه برنامه های بابک بوده اید؟

فلاح هروی افزود: زنجانی بیش از 70 شرکت داشته و بنده فقط در شش شرکت وی عضو بودم و سایر شرکت های او به من ارتباطی ندارد.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: در پرونده مفاسد کلان تشکیل شرکت های صوری برای دریافت وام های کلان انجام می شده است و ماجرای زنجانی هم درست مثل ماجرای شرکت های مه آفرید امیرخسروی است که حدود 53 شرکت داشت، همه صوری بود و افراد به صورت ضربدری همدیگر را ضمانت می کردند و وام می گرفتند.

نجفی ادامه داد: فلاح هروی در شش شرکت عضو هیئت مدیره بوده و سایر شرکت ها هم صوری بوده است.
فلاح هروی گفت: جایی پیدا نمی کنید که بنده در این شرکت ها دفتر، میز و جای کار مشخص داشته باشم.
قاضی مقیسه خطاب به متهم تاکید کرد: پس خودت هم قبول داری که همه این شرکت ها صوری بوده و کلاهبرداری انجام شده است آیا در این شرکت ها مسئولیت داشتید؟

فلاح هروی افزود: نه من مسئولیت نداشتم.
قاضی خطاب به متهم گفت: آیا بابک دست شما را از بیابان گرفته و به شرکت برده بود یعنی شما به زور عضو شرکت های وی شدید؟
متهم ردیف سوم نفتی گفت: نه خیر به زور نبوده و اصلاً ماجرا چیز دیگری است اگر شما اشتباه می کنید خدا شما را ببخشد و اگر من اشتباه می کنم خدا بنده را ببخشد.

قاضی مقیسه افزود: پول بیت المال را بردید و حاضر نیستید برگردانید، 30 میلیارد تومان پول نفت در حال حاضر در اختیار شماست، اگر اینها منافع شخصی نیست چه عنوانی دارد؟ آقای فلاح، همسرت دیروز آمد و گفت چون می دانم این اموال حرام است سه دانگ آن منزل شخصی را که به نام من است به بیت المال برمی گردانم.

قاضی پرونده نفتی خطاب به متهم تاکید کرد: همسرت در دادگاه حضور دارد.
در همین لحظه همسر متهم ردیف سوم نفتی گفت: من اسم حرام نیاورد.
فلاح هروی خطاب به قاضی گفت: این ملک مربوط به سال 88 است و ارتباطی به پول نفت ندارد و بابک اگر دروغ گفته باشد چطور باید ثابت کنیم؟
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: اموال را برگردانید.

خرید 138 شرکت تامین اجتماعی به وسیله فلاح هروی

قاضی پرونده دو متهم نفتی از شناسایی ، ارزیابی و خرید 138 شرکت تامین اجتماعی توسط فلاح هروی خبر داد.
قاضی مقیسه در آغاز دوازدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی خطاب به فلاح هروی متهم ردیف سوم این پرونده افزود: آقای فلاح شناسایی، ارزیابی و خرید 138 شرکت تامین اجتماعی توسط شما انجام شده چه توضیحی در این زمینه دارید؟ فلاح هروی پاسخ داد این یک برداشت نادرست است که بنده با هدف کلاهبرداری وارد تفاهم نامه تامین اجتماعی شده ام و این در حالیست که سعید مرتضوی در باره نحوه آشنایی با بابک زنجانی گفته است قبل از انعقاد تفاهم نامه به هیچ وجه آشنایی و ارتباطی با زنجانی نداشتم و از طریق آقای م با بانک زنجانی آشنا شدم و قبل از خرید شرکت ها ابتدا از آقای ی معاون اقتصادی وزارت اطلاعات درباره توانایی و اعتبار زنجانی برای خرید شرکت های تامین اجتماعی استعلام کردم که در جلسه حضوری آقای ی زنجانی را تایید کرد که او می تواند مشکل ارز و خرید شرکت های تامین اجتماعی را حل کند و تا اینجا هم اسمی از بنده نیامده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم افزود: اشتباه شما همین جاست چون خودتان از وزارت اطلاعات استعلام گرفتید و 138 شرکت تامین اجتماعی را کارشناسی کردید ، نامه نوشتید و امضای خودتان پای نامه است.
در آخرین جلسه دفاع خود صادقانه صحبت کنید.
فلاح هروی افزود: این اتفاقات قبل از ماجرای خرید شرکت های تامین اجتماعی افتاده است .
قاضی مقیسه خطاب به متهم افزود: نتیجه تحقیقات نشان می دهد معامله را شما انجام داده اید شما چک ها را از تامین اجتماعی گرفته اید و در قبال بدهی نفت به شرکت اچ کی تحویل داده اید در حالی که همه چیز صوری بوده است.
قاضی پرونده نفتی ادامه داد: شرکت هایی که شما معامله کرده اید مجموعه هتل های هما 95 درصد در ایران و خارج از کشور، رایتل 40 درصد ، محصولات لطیف 100 درصد، قطار رجا 100 درصد ، پتروشیمی قدیر 90 درصد ، پتروسینا 99 درصد، صا ایران 13 درصد، سیمان فیروزکوه 45 درصد، مس شهید باهنر 100 درصد ، بانک پارسیان 4 درصد ، بیمه میهن 19 درصد ، پتروشیمی امیرکبیر 31/5 درصد و مابقی هم املاک داخل تهران بوده که توسط شخص شما خریداری شده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم تاکید کرد: شما این شرکت ها را شناسایی کردید، چک ها را گرفتید و به وزارت نفت دادید.
فلاح هروی گفت: شما فرمودید من سخنرانی نکنم .
قاضی مقیسه افزود: اینها سخنرانی نیست بلکه مدارک مندرج در کیفرخواست است.
فلاح هروی در پاسخ به قاضی گفت: من شرکت ها را شناسایی نکردم بلکه صرفا در دریافت و ارسال چک ها نقش داشتم و بازپرس هم در هیچ کجای پرونده مطلبی دال بر اینکه در خرید شرکت های تامین اجتماعی نام من کنار نام زنجانی و مرتضوی آمده باشد اشاره نکرده است.

منفرد امضای من را جعل کرده است

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: امضای من را منفرد جعل کرده البته شکایت کرده ام.
حمید فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود در دوازدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی افزود: بنده در حین رسیدگی به پرونده متوجه شدم که امضای من را منفرد جعل کرده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شخص منفرد حضور دارد و در زندان است و این حرف را قبول ندارد شما می گویید منفرد امضایتان را جعل کرده؟
فلاح هروی گفت: بله. ایشان یا هر شخص دیگری به واسطه ایشان امضای بنده را جعل کرده که در تاریخ 22 فروردین 96 شکایت کردم.
در ادامه مهرشاد وکیل متهم ردیف سوم با قاضی درگیری لفظی پیدا کرد و مقیسه خطاب به وی گفت: آقای مهرشاد شما وکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید، هر حرفی می زنید، نسبت هایی را به نماینده دادستان و یا دادگاه می دهید و ما دائم می گوییم آقای مهرشاد، شوهرخواهر آقای هروی لطفاً سکوت کنید و شما باز صحبت می کنید، اگر سندی دارید ارائه کنید.
فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود گفت: هنوز بخشی از دفاعیاتم در حوزه مالی مانده است که باید به آن اشاره کنم.
متهم ردیف سوم نفتی خطاب به قاضی گفت: به نظر شما روز صفر چه روزی است؟ من هر چه در ماههای شمسی - قمری و میلادی گشتم چنین روزی پیدا نکردم.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: این داستان سرایی ها برای چیست؟ اگر دفاعیاتتان تمام شده ختم جلسه را اعلام کنم.
فلاح هروی افزود: هنوز دفاعیاتم در حوزه مالی مانده و داستان از این قرار است که در کیفرخواست نوشته اند بزه انتسابی مربوط به سال 91 و دریافت پول نفت است، اتفاقی که افتاده این است که پول هایی که بنده از زنجانی گرفته ام در سندی به تاریخ روز صفر - 5 - 95 منتقل شده است.
قاضی مقیسه گفت: این حرف ها چیست شما جعل کرده اید و زنجانی همه چیز را توضیح داده است که چقدر پول نقد به شما داده و چه بخشی از اموال به نام شما منتقل شده است.
فلاح هروی افزود: سند مورد اتکاء کیفرخواست صحت ندارد و مربوط به سالهای 88 ، 89 و 90 است که ربطی به موضوع همکاری من با زنجانی در حوزه نفت ندارد.
قاضی مقیسه تاکید کرد: آقای فلاح، شما کسی هستید که از سال 88 بابک را از این نهاد به آن نهاد برده اید و به شخصیت های مختلف معرفی کرده اید که با دور زدن تحریم ها به کشور خدمت کنید و این در حالی است که پول بیت المال را غارت کردید.
فلاح هروی افزود: پولشویی و کسب درآمد ناشی از جرم دروغ است و من قبول ندارم آنچه به عنوان اموال بنده آمده بدهی من به زنجانی است.
قاضی مقیسه گفت: شما این پول را از زنجانی گرفتید و او هم عرق جبین نریخته است سعی کنید این بدهکاری را به شرکت نفت برگردانید.
قاضی پرونده دو متهم نفتی پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد و افزود: اگر قرار به تشکیل جلسه دیگری باشد متعاقباً اعلام می شود.

پایان دادگاه های دو متهم نفتی

قاضی پرونده دو متهم نفتی از پایان دادگاه های این دو متهم خبر داد.
قاضی محمد مقیسه در پایان دفاعیات فلاح هروی متهم ردیف سوم نفتی، ختم دادگاه های رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.
وی تاکید کرد: چنانچه دو متهم و وکلای آنها دفاعیاتی دارند درقالب لایحه به دادگاه ارائه کنند.
دوازدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی آغاز شد

در یازدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی؛ حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی بخش دیگری از دفاعیات خود را ارائه کرد که قرار است امروز آخرین دفاعیات این متهم اخذ شود.
افساد فی الارض, اخلال در نظام اقتصادی کشور, مشارکت در پولشویی گسترده و بدهی نفت از مهمترین اتهامات حمید فلاح هروی است که البته خرید مرسدس بنز، دریافت آپارتمان ‌یک میلیاردی از بابک زنجانی بابت هدیه عروسی دخترش, خرید آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای کیش که همه از غارت بیت‌المال به دست آمده بخش دیگری از اتهامات این متهم است.
دادگاه های علنی رسیدگی به پرونده مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شد به ریاست قاضی مقیسه در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.
دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و 1 جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول ، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.
بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و پرداخت جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد که با ارسال لایحه اعتراضی، پرونده این متهم برای فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شد.
بابک زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش تسویه کرد البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اوایل آذر 95 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای مهدی شمس وحمید فلاح هروی دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام(ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار 24 مرداد 96، کدمطلب:۱۷۶۳۸۶۹، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین