پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
کارشناس مسایل آمریکا با بیان اینکه شکاف ها در جامعه آمریکا بسیار زیاد است، گفت: این کشور دو قطبی شده است و انتخابات هم آن را دو قطبی تر کرد.

شعار سال: امیرعلی ابوالفتح با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبک دو سیما درباره اتفاقات و تجمعات اخیر مخالفان و موافقان نژادپرستی در آمریکا افزود: مسئله نژاد پرستی در این کشور ریشه عمیقی دارد و حتی به سال های پیش از تأسیس ایالات متحده آمریکا بر می گردد.

وی ادامه داد: زمانی که آقای ترامپ وارد رقابت های انتخاباتی شد تلاش کرد از خشم و نارضایتی عموم مردم، مخالفان وال استریت و جریان راست افراطی به نفع خود استفاده کند.

ابوالفتح افزود: ترامپ علیه اقلیت ها سخنانی را بیان کرد و مکزیکی ها را جنایتکار و بیماران جنسی معرفی کرد و گفت مسلمانان اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند و باید دیوار مرزی بین مکزیک و آمریکا کشید.

وی ادامه داد: این سخنان برای جریان راست افراطی دلگرمی به وجود آورد و برخی ها هم حمایت و ابراز خوشحالی کردند.

ابوالفتح گفت: اتفاقات اخیر شاید به طور مستقیم متاثر از رفتارهای ترامپ نبود اما ترامپ واکنش هایی را از جمله سکوت اولیه و اظهار نظرات بعدی درباره اتفاقات اخیر آمریکا انجام داد که موجب شد جریان راست افراطی استقبال کند.





در ادامه مرضیه هاشمی خبرنگار و مستند ساز آمریکایی هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه در میان مردم جامعه آمریکا شکاف بزرگ وجود دارد، گفت: نژاد پرستی در آمریکا وجود دارد و هم سفید پوستان و هم سیاه پوستان علیه جریان راست افراطی آمریکا تظاهرات کردند.

وی با اشاره به اینکه به بهانه نژاد پرستی مردم این کشور به جان هم افتاده اند، افزود: موضوع پیچیده است و هم سیاهان و هم سفیدها از نظر اقتصادی ضربه خوردند.

هاشمی گفت: دولتمردان آمریکا مردم کشورشان را به گونه ای تربیت کرده اند که سیاسی نباشد اما پس از ریاست جمهوری ترامپ این موضوع در حال تغییر است و مردم بحث های سیاسی می کنند.

در ادامه ابوالفتح کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ بر موج نارضایتی ها در آمریکا سوار شد، گفت: ترامپ به این نتیجه رسید که اگر می خواهد برنده انتخابات باشد باید خود را به عنوان مخالف نظام مستقر در آمریکا معرفی کند.

وی افزود: این موجب شد طبقات فقیر آمریکایی به ترامپ امیدوار شدند و به او رأی دادند و مجموعه ای از آدم های ناراضی از جریان های چپ و راست افراطی از او حمایت کردند.

ابوالفتح گفت: مواجه ترامپ با اتفاقات اخیر آمریکا دور از انتظار بود و حتی اطرافیان او از نحوه موضع گیری ترامپ انتقاد کردند.

مدیر انجمن ضد نژادپرستی آمریکا گفت: مشکل نژادپرستی در آمریکا ریشه ای و ساختارمند است.

ماتیو فاگ در ارتباط وب کمی با استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه امروزه در آمریکا نژادپرستی را به شکلی متفاوت و ساختارمند می بینیم افزود: امروزه به جز خیابان ها در مجلس سنا هم شاهد نژادپرستی هستیم و دولت به گونه ای رفتار می کند که در سطوح مختلف آثار نژادپرستی را می بینیم.

او گفت: در آمریکا دو نوع نژاد داریم برتر و فرودست. نژاد برتر یا سفیدپوست نگاه بالا به پایین دارد. رنگین پوستانی که دنبال احقاق حقوق خود هستند با موانع زیادی مواجهند در زندان ها هم نسبت سیاه ها به سفیدها بیشتر است.

مرضیه هاشمی خبرنگار و مستندساز آمریکایی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری گفت: بعد از 1865 یا جنگ داخلی آمریکا سیاهان آمریکایی داشتند به زندگی خود می پرداختند اما هرگز نمی توانستند با سفیدها برابر باشند و حتی پیشرفت آنها هم کنترل شده بود و نمی توان گفت چون یکی از رئیس جمهورها سیاه پوست بود پس دیگر مشکلی نیست. فرقی ندارد ترامپ باشد یا اوباما، رفتار و حتی کلمات به نفع سفیدها بوده و هست و می توان گفت در دوره اوباما به سیاهان سخت گیری های بیشتری گرفته شد مشکل نژادپرستی در آمریکا سیستمی است.

ماتیو فاگ گفت: نمی توان گفت برده داری دوباره به آمریکا بازمی گردد اما نژادپرستی چرا و شاهدیم شکاف اجتماعی و در آمریکا شدت یافته مثلاً در ویرجینیا نژادپرستان یا گروهی به نام KKK بار دیگر فعال شده و در سطح خیابان شعارهای نژادپرستانه ای را مطرح می کند. رفتار ترامپ هم نوعی حمایت از این گروه هاست.

او افزود: نژادپرستی همواره در آمریکا بود گاهی زیرخاکستر رفته اما دوباره زبانه کشیده در حالی حاضر هم با آمدن ترامپ دوباره ظهور یافته است.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در استودیو این برنامه گفت: آمریکا خود را در جایگاه بازرس و قاضی و مجری قانون معرفی کرده و می کند چهره ای که از آمریکا به چشم می خورد چهره ای نیست که او می خواهد به عنوان رهبر دنیا به دیگران بشناساند.

او افزود: در آمریکای فعلی فقر و تعارضات زیادی وجود دارد البته در همه جای دنیا چنین شرایطی است و نمی توان گفت همه جای آمریکا دچار چنین اتفاقاتی است اما طبق گزارش هایی آمریکای امروز از کشورهای توسعه نیافته هم وضع وخیم تری دارد.

ابوالفتح ادامه داد: توجیه نژادپرستی از سوی ترامپ جایگاه آمریکا را تضعیف می کند بعد از حادثه فرگوسن وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود من خجالت می کشم به دیگران بگویم دموکراسی را از ما یاد بگیرید زیرا در آمریکا اتفاقات ضددموکراسی رخ می دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار 26 مرداد 96، کدمطلب:۱۷۶۷۰۸۱، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین