پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۸۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
یک فعال حقوق زنان با تأکید بر اینکه تبعیض زدایی از قوانین، حضور بیشتر زنان در فرآیند توسعه و جامعه، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار، زنان و کودکان آسیب دیده و ... را از جمله مواردی دانست که ابتکار باید با جدیت رسیدگی و آنها را در دستور کار قرار دهد.

شعارسال:یک فعال حقوق زنان با تأکید بر اینکه تبعیض زدایی از قوانین، حضور بیشتر زنان در فرآیند توسعه و جامعه، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار، زنان و کودکان آسیب دیده و ... را از جمله مواردی دانست که ابتکار باید با جدیت رسیدگی و آنها را در دستور کار قرار دهد.

فاطمه راکعی، درخصوص حضور معصومه ابتکار به عنوان معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در دولت دوازدهم گفت: گمان می‌کنم به هر دلیلی دکتر روحانی نتوا نستند همانطور که قرار بود وزیر زن ا نتصاب کنند، به همان دلایل هم نتوانستند خانم مولاوردی را در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری ابقا کرده و یا حتی به درجه وزارت برسانند.

وی ادامه داد: با این حال در چنین شرایطی معصومه ابتکار از نظر من بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار بگیرد، زیرا از دیرباز هم دغدغه‌های فکری وی در حوزه زنان و هم فعالیت‌های NGOهای ایشان اطلاع دارم.

این فعال حقوق زنان افزود: معصومه ابتکار فعالیت‌های NGO ای خود را در حوزه زنان دغدغه‌مند و اصولی از زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیگیری می‌کرد و همانطور که خودشان مطرح کردند نیز قطعاً این طرح‌ها و برنامه‌های مولاوردی در دولت یازدهم را در این دولت نیز ادامه خواهند داد.

راکعی افزود: دیدگاه‌های اصولی در چارچوب قانون اساسی، معنویات و اخلاقی که مولاوردی نیز در زمان معاونت خود در آن چارچوب حرکت می‌کرد، برای همه زنان مسلمان معاصر مهم است و ابتکار نیز حتما در آن چارچوب فعالیت خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: هرچند معتقدم با حضور ابتکار در معاونت زنان کلیت و نگرش به مشی مولاوردی نزدیک است اما ابتکار نیز قطعاً موضوعات و مواردی را در برنامه‌های خود به طور ویژه خواهد داشت.

این فعال حقوق زنان در ادامه خاطرنشان کرد: تندروها و کسانی که همواره در اقلیت بوده و برای اکثریت کارشکنی می‌کنند تمام سعی خود را کردند تا مولاوردی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باقی نماند؛ آنها نمی‌توانند کسانی را که با نواندیشی دینی قصد دارند به جایگاه زن معاصر کمک کرده و از حضور زنان در جهت توسعه پایدار بهره‌مند شوند ، تحمل کنند و علت تمام رفتارها و هجمه‌ها علیه مولاوردی نیز همین است.

راکعی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های زنان در دوره مشروطه جهت احقاق حقوقشان و همچنین نقش مهم فعالان زن معاصر در بهبود وضعیت زنان و رفع تبعیض‌ها علیه آنان گفت: امروز دیگر فصل اینگونه برخوردها و کارشکنی‌ها گذشته و راهی که زنان مسلمان نواندیش پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کردند راهی بی بازگشت است.

راکعی در ادامه با تأکید بر آنکه این راه بی بازگشت است و ادامه خواهد داشت ادامه داد: تبعیض زدایی از قوانین، فرهنگ سازی برای نوع برخورد با مسائل زنان، تأکید بر حضور زنان در همه مجامع ورزشی، سیاسی و ...، حضور بیشتر زنان در فرآیند توسعه، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار، رسیدگی به زنان و کودکان آسیب دیده و ... همگی از جمله مواردی است که پیش از این نیز در این معاونت پیگیری می‌شد و ابتکار نیز باید با جدیت رسیدگی به این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ابتکار به عنوان معاون زنان و امور خانواده دولت دوازدهم باید تحقق وعده‌های دکتر روحانی به زنان را در دستور کار خود قرار دهد.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: یکی از وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی به جامعه زنان حضور زنان برجسته و شاخص در تراز ملی در سطح وزارت بود که امروز روی زمین مانده و حتما مسا ئلی بوده که آقای روحانی نتوانسته این وعده انتخاباتی خود را محقق کند.

این فعال حقوق زنان در ادامه تأکید کرد: معرفی زنان شایسته به عنوان معاونان وزراء نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید این مطالبه در تمام وزارتخانه‌ها پیگیری شود. این در حالیست که در تمام سطوح مدیریتی کشور نیز باید پست‌های کلیدی و حساس همچون ریاست بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها، پژوهشگاه‌ها، سفارتخانه‌ها و ... به زنان شایسته سپرده شود.

راکعی ادامه داد: بسیاری از زنان شاخص و شایسته کشور در بسیاری از موارد هم طراز با آقایان بوده و گاهی نیز رزومه‌های قابل قبول‌تری نسبت به برخی از مردان دارند.

وی افزود: امروز ضروری است که حضور 30 درصدی زنان در تمام سطوح مدیریتی کشور تحقق یابد تا به این دور باطل که در مدیریت‌های بالا زنان حضور ندارند چون مردان تا به حال چنین اجازه‌ای را به آنها نداده‌اند، خاتمه دهیم.

این فعال حقوق زنان در ادامه به سخنان معصومه ابتکار در مراسم معارفه وی اشاره کرد و گفت: ابتکار در مراسم معارفه خود به مسائل منطقه‌ای و ایجاد ارتباط جدی، درست و پر رنگ با زنان خوش فکر و پیشتاز دنیا و همچنین در جامعه زنان عرب و مسلمان اشاره کرد که اقدام بسیار مهمی است و باعث می‌شود که در اثر این همکاری‌ها وقتی در اجلاس‌های بین‌المللی به عنوان زنان مسلمان حضور پیدا می‌کنیم، بتوانیم مواضع واحدی را اتخاذ کنیم و این همراهی و همکاری باید فراتر از دیدگاه‌های سیاسی و همچنین اهل تسنن و یا تشیع بودن خواهران مسلمان ما در اقصی نقاط جهان باشد.

راکعی تأکید کرد: همانگونه که در سطح داخلی و ملی همواره تلاش کردیم که زنان فراجناحی عمل کنند و مصالح ملی برای آنها اولویت باشد، در سطح جهان اسلام، منطقه و سطح بین‌المللی نیز باید این همکاری و همراهی را میان زنان فراهم کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت شهلا حبیبی در دفتر امور زنان، فعالیت‌های مشترکی در این زمینه صورت می‌گرفت و این برنامه‌ها با جدیت پیگیری می‌شد. اما متاسفانه دیدگاه‌های تندرو که همچنان فشارهای خود را به ویژه در حوزه زنان وارد می‌کنند باعث شدند که در دولت‌های نهم و دهم تمامی فعالیت‌ها و نگاه جهانی در حوزه زنان به هم بریزد اما امروز وقت آن رسیده که بعد از تلاش‌های مولاوردی، معصومه ابتکار فعالیت‌های جهانی در حوزه زنان ابتدا در جهان اسلام،‌ سپس منطقه و همچنین در سطح بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهد.

این فعال حقوق زنان در خصوص مسائل اجتماعی زنان ایرانی نیز عنوان کرد: بیمه زنان، بانک ویژه زنان، توسعه خانه‌های امن ویژه زنان و کودکان در معرض آسیب، برخورد با آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان، تبعیض زدایی و ... نیز از جمله مسائلی است که معصومه ابتکار باید با جدیت آنها را پیگیری کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دیگر نباید نشانه‌ای از تبعیض علیه زنان در کشور ما باقی بماند و این تبعیض زدایی باید از قوانین ما از جمله قانون اساسی که کمترین تبعیض در آن وجود دارد تا قانون مدنی که دارای بیشترین تبعیض‌ها علیه زنان است آغاز شود. این در حالیست که تبعیض زدایی در قانون استخدامی کشور، قانون مجازات اسلامی و ... نیز باید پیگیری شود و حتی مقررات درون نهادها و وزارتخانه‌ها نیز باید عاری از هر گونه تبعیض علیه زنان باشد.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: امروز وقت آن است که در مجلس شورای اسلامی با فعالیت خوبی که از فراکسیون زنان مشاهده می‌کنیم این مسائل پیگیری شوند و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور با همکاری مجلس شورای اسلامی بتواند موارد تبعیض آمیز را در کشور به صورت قانونی حل و رفع کند.

راکعی در پایان تأکید کرد: انتظار داریم ابتکار در حوزه زنان بسیار قوی، سریع و شتاب ناک عمل کند تا راهی که زنان مسلمان نواندیش از حدود 40 سال پیش آغاز کرده‌اند و مولاوردی به درستی آن را تداوم بخشید، ادامه داده و ایشان نیز تداوم بخش دیگر این راه البته با شتابی بیشتر باشند.

شعارسال،با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت رویداد24،تاریخ انتشار29مرداد96،کدخبر: ۷۱۸۰۵، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین