پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب زرینه رود به کلانشهر تبریز آغاز شد.

شعار سال: ارسلان هاشمی مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای اجرای این طرح که در 47 کیلومتر وبا پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیاتی می شود، 700 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.

وی گفت: در قالب اجرای این طرح تا کنون 470 متر کانال کنی،‌ پنج هزار متر لوله گذاری فولادی دو هزار میلیمتری و 9 هزار متر پوشش زغالی لوله فولادی اجرا شده است.

به گفته هاشمی، اجرای این مرحله از طرح خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز با پیگیری های گسترده معاون پارلمانی رئیس جمهور، ‌مدیریت ارشد استان و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و تکلیف وزارت نیرو به قرارگاه خاتم الانبیا(ص)صورت می گیرد.

وی یادآور شد: بدلایل مختلف مناقصه بین المللی که در سال 85 درباره این پروژه برگزار شده بود اجرایی نشد و اکنون طبق تکلیف وزارت نیرو،‌ قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اجرای این مرحله را عهده دار شد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: 85درصد از سهم ریالی اجرای پروژه خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز که ارزشی معادل218 میلیون یورو دارد، بر عهده فایناسور خارجی است که باید قرارگاه خاتم الانبیا تامین می کرد که این امر تا کنون محقق نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که محل تامین اعتبار اجرای مرحله نخست این پروژه بر عهده کدام مجموعه است، افزود:قرارگاه خاتم النبیا طبق تکلیف وزارت نیرو از محل منابع داخلی این قرارگاه تامین می شود.

هاشمی همچنین در پاسخ به برخی ابهامات کارشناسی که احتمال تامین فاینانسور خارجی را ضعیف قلمداد می کنند، اظهار داشت: مسئولان وزارت نیرو ناامید نیستند و تلاش می شود فاینانسور خارجی در آینده نزدیک مشخص شود.

وی افزود: در غیراین صورت و با صلاحدید وزارت نیرو، قرارداد قبلی با ترک تشریفات، ملغی شده و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) از محل اعتبارات داخلی و نیز اعتبارات سرمایه ای تملک دارایی عهده دار انجام کامل این پروژه خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: قرارگاه خاتم الانبیا این توانمندی را دارد که این پروژه عظیم را به تنهایی اجرا کند.

ترکیدگی پی در پی خط لوله نخست زرینه رود به تبریز بارها مشکل ساز شده است

طی 10 سال گذشته خط لوله نخست زرینه رود به تبریز به دلیل فرسودگی و خوردگی در برخی مناطق بارها دچار ترکیدگی شده و آب تبریز برای مدتی قطع شده است.

در ابتدا این طرح با دو خط طراحی شده بود که در صورت بروز حوادثی از این قبیل بتوانند همدیگر را پوشش دهند اما به دلایلی که برخی از کارشناسان آن را خیانت در اجرای پروژه می خوانند، تنها یک خط از آن اجرا شده و پس از گذشته این مدت به معضلی اساسی برای تبریز تبدیل شد.

با این حال با روی کار آمدن دولت نهم و آغاز سفرهای استانی، احداث خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز در مصوبات سفر رئیس جمهوری گنجانده شد اما به دلیل عدم تامین فاینانسر، تاکنون به مرحله اجرا درنیامده و در همان سطح تصویب نامه مانده بود.

برای تکمیل خط دوم انتقال آب زرینه‌رود به تبریز 200 میلیون یورو اعتبار نیاز بوده به همین دلیل اجرای این پروژه بر اساس مصوبه هیئت وزیران مشروط به پیدا شدن فاینانسور قوی است که به دنبال عدم ارائه پیشنهاد از سوی فاینانسورهای خارجی، یک فاینانسور داخلی سال گذشته قراردادی به ارزش 500 میلیارد ریال منعقد کرده است اما تا به امروز عملیات اجرایی آن آغاز نشده بود.

‌در صورت عدم احداث خط دوم زرینه رود امکان تعمیرات اساسی خط نخست فراهم نبوده و نیز به گفته مقامات ارشد استان، کلانشهر تبریز و صنایع اطراف آن طی پنجسال آینده به شدت با کمبود آب مواجه خواهند شد.

خط آبرسانى زرینه رود به تبریز با مشخصات منحصر به فرد خود، یکى از بزرگترین طرحهاى آبرسانى خاورمیانه محسوب مى شود.

طبق نظر کارشناسان، استاندارد عمر لوله هاى آبرسانى ۳۰ سال پیش بینى شده است، اما به دلایلی که اشاره شد این اتفاقات درخط لوله زرینه رود به تبریز زمانی آغاز شد که تنها پنج سال از آغاز بهره بردارى آن گذشته بود.

خط لوله انتقال آب زرینه رود، مهمترین شریان حیاتى این منطقه محسوب مى شود چرا که این خط علاوه بر تأمین ۶۰ درصد نیاز کلانشهر تبریز، ۴۰ درصد نیاز شهرهاى میاندو آب، بناب، آذرشهر، ایلخچى ، گوگان و شبستر را برطرف مى کند.

از سوى دیگر خط لوله مذکور گردش بخش عظیمى از چرخه صنعتى این استان را برعهده دارد به طورى که حیات اقتصادى نیروگاه حرارتى تبریز، پتروشیمى تبریز، نیروگاه سهند بناب، طرح نفلین سیلیت، شهرک صنعتى شهید سلیمى و... به عنوان عمده مصرف کنندگان آب خط مذکور به این مسیر وابسته است و در صورت هرگونه قطعى آب ادامه فعالیت این مراکز غیرممکن خواهدشد.

مطالعات اولیه طرح انتقال آب زرینه رود به تبریز از سال ۵۲ و توسط مشاوران ایرانى وخارجى آغاز شد و قرار بود این مسیر نیاز آب تبریز و شهرهاى مجاور آن را تا سال ۷۵ تأمین کند و پس از آن نیاز به تهیه طرحى دیگر بود.

به خاطر جریانات انقلاب، این طرح مسکوت ماند تا اینکه در سال ۶۳ فکر ادامه طرح دوباره جان گرفت و ادامه مطالعات به مهندسان خبره ایرانى واگذار شد.

اجراى عملیات خط لوله آبرسانى زرینه رود به تبریز از سال ۷۰ آغاز شد که به دلیل عدم تأمین اعتبارات کافى همین یک خط لوله نیز آهنگ پیشرفت بسیار پایینى داشت بطورى که احداث آن هشت سال طول کشید و در نهایت به سال ۱۳۷۸ افتتاح شد.

خط لوله آبرسانى زرینه رود از سد انحرافى نوروز لو در ۱۵ کیلومترى شهرستان میاندوآب آغاز شده و پس از طى مسیر ۱۸۰ کیلومترى به شهر تبریز مى رسد.

جنس لوله ها بسته به نیاز، بتونى یا فولادى انتخاب شده است بطورى که ۱۱۷ کیلومتر از خط را لوله هاى بتونى و ۶۳ کیلومتر را نیز لوله هاى فولادى تشکیل داده اند.

قطر لوله ها دو متر بوده و طول شش مترى هر کدام از آنها باعث شده تا ۲۰ تن وزن داشته باشند. جهت تأمین لوله هاى این مسیر و حتى پروژه هاى دیگر، یک کارخانه لوله سازى به طور کامل از ایتالیا خریدارى شده و در همان سالها در آذرشهر نصب شد که هم اکنون تأمین لوله هاى پروژه هاى دیگر سازمان آب را برعهده دارد.

در بیان پروسه طولانى انتقال آب دراین ۱۸۰کیلومتر همین بس که انتقال یک قطره آب از محل آبگیرى تا شهر تبریز ۳۶ روز طول مى کشد!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آژانس خبری تحلیلی زریان ، تاریخ انتشار 26 مرداد 96، کدمطلب:19283، www.ziryan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین