پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: دولت دوازدهم به دنبال توسعه روابط با کشورها است، طبیعی است که در این توسعه روابط کشورهایی که از دیرینه با آنها ارتباطات علمی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌ایم، در اولویت خواهند بود.

شعار سال: اسماعیل جبارزاده در دیدار سفیر انگلستان با بیان اینکه امیدواریم حضور در تبریز فرصتی خوبی برای دیدن مناطق زیبای تبریز و استان بوده باشد، اظهار کرد: بازار تبریز از گذشته ظرفیت بسیار خوبی بوده و یکی از بازارهای مورد توجه در مسیر جاده ابریشم بین شرق و غرب است و نوعا در بازار تبریز از قدیم‌الایام تبادلات تجاری انجام می‌شده است. وی با بیان اینکه بازار تبریز جذابیت بسیار بالایی برای کشورهای همسایه دارد به‌‌طوری‌که برای تصاحب بازار تبریز رقابت‌های زیادی وجود داشته و دارد.استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید براینکه بیشتر مردم ما تاجر هستند و بازار تبریز و تهران بیشتر در دست آذری‌ها و تبریزی‌ها است، افزود: اغلب مراودات تجاری با کشورهای اروپایی از سوی تجار آذری انجام می‌شود. وی اضافه کرد: در کنار مبادلات تجاری در بخش صنعت نیز این استان از قدیم جزو استان‌های صنعتی کشور بوده‌ایم؛ ولی با توجه به قدیمی شدن این صنایع به دنبال نوسازی هستیم.جبارزاده با اشاره به اینکه در سال‌جاری دولت بودجه خوبی برای نوسازی صنایع کنار گذاشته است، افزود: برای آذربایجان‌شرقی سقف بودجه مشخص نشده و تا اندازه‌ای که لازم باشد دستمان در این زمینه باز است. این می‌تواند یکی از محورهای همکاری بین آذربایجان‌شرقی و انگلستان باشد.

وی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم خطوط تولید صنایع را نوسازی کنیم، افزود: بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات، تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز استان را شرکت‌های انگلیسی می‌توانند به ما بفروشند.وی با بیان اینکه موضوع دیگر همکاری می‌تواند در بخش IT و ICT باشد، ادامه داد: دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند و آذربایجان در این زمینه فعال هستند و با توجه به حضور 3400 عضو هیات علمی و اینکه تعدادی از این افراد در انگلستان تحصیل کرده‌اند، می‌توانند رابط‌های خوبی بین کمپانی‌های استان و انگلستان باشند. استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: فارغ‌التحصیلان دیگر کشورها پل ارتباطی بین کشور ما و کشورهایی که تحصیلات عالی را در آن گذرانده‌اند، هستند. وی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم در بخش‌های تکنولوژی‌های جدید از ظرفیت این افراد استفاده کنیم، افزود: در علوم جدید مثل تکنولوژی نانو فارغ‌التحصیلانی از انگلیس داریم که هرکدام از اینها می‌توانند در تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان ایفای نقش کنند و دولت حمایت ویژه‌ای از این‌گونه شرکت‌ها دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز از نظر زراعت، باغبانی و محصولات دامی و طیور نیز استان ظرفیت‌های خوبی دارد و البته از گذشته نیز ارتباطات خوبی در این زمینه بین موسسات تحقیقاتی استان و مراکز تحقیقاتی انگلستان وجود داشته است و علاقه‌مند هستیم این روابط ادامه یابد. جبارزاده با اشاره به واحدهای صنایع غذایی بزرگ در استان اضافه کرد: یکی از محورهای توسعه می‌تواند در زمینه صنایع غذایی باشد و دومین محور صنایع استان، صنایع قطعه‌سازی خودرو بوده که به روز بودن خطوط آنها اهمیت داشته تا بتواند قطعات داخل را تامین و امکان صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشیم. وی ادامه داد: در زمینه صنایع قطعه‌سازی قراردادی با انستیتوی تکنولوژی اتریش برای به‌روز کردن خطوط تولید قطعات خودرو داشته‌ایم. استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: محور سوم برای توسعه روابط پتروشیمی و صنایع نفت است که اکنون در حال اجرای خط اتیلن غرب به تبریز هستیم که این طرح ظرفیت پتروشیمی تبریز را پنج برابر خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: با وجود فاصله زیادی که با مراکز نفت‌خیز داریم، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی علاقه‌مندیم تا توسعه پتروشیمی از اینجا صورت گرفته و مواد پتروشیمی را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.جبارزاده به موضوع اصلاح خطوط پالایشگاه اشاره کرد و گفت: در این زمینه به تازگی قراردادی با حضور رئیس جمهوری با کره‌جنوبی امضا کرده‌ایم؛ اما در پتروشیمی هنوز با جایی وارد مذاکرات جدی نشده‌ایم و این می‌تواند یکی از محورهای همکاری باشد.

وی تاکید کرد: دولت توسعه ویژه آذربایجان را در برنامه کاری خود داشته و از این لحاظ در جذب سرمایه خارجی دستمان باز است؛ به‌طوری‌که سال گذشته با جذب یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به‌عنوان استان دوم در کشور مطرح شدیم و امسال نیز قصد داریم استان اول باشیم. جبارزاده گفت: آذربایجان‌شرقی آمادگی برای توسعه روابط را داشته و مردم ما و مخصوصا بخش خصوصی ترجیح می‌دهند با کشورهای تراز اول اروپایی روابط تجاری و اقتصادی برقرار کنند و اگر روابط به یک خط صعودی تبدیل شود، طبیعی است که اطمینان خوبی در بخش خصوصی برای کار با کشور انگلستان ایجاد می‌شود.وی تاکید کرد: امیدواریم این روابط تسهیل شده و شاهد توسعه روابط باشیم، به این منظور حضور هیات انگلیسی در استان و مذاکره با بخش خصوصی می‌تواند موثر باشد؛ چراکه خود بخش خصوصی می‌داند که چگونه باید کار را شروع کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:1113697، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین