پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۶۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در نقد عملکرد آموزش و پرورش، برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: اداره آموزش‌و‌پرورش، کم و کاست‌هایی دارد و انقدر درگیر حواشی شده‌است که گاهی تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود، دانش‌آموزان هستند. آموزش‌و‌پرورش باید از دوران ابتدایی بچه را آماده کند و استعداد‌یابی کند.

شعار سال: دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: اداره آموزش‌و‌پرورش، کم‌وکاست‌هایی دارد و آن‌قدر درگیر حواشی شده است که گاهی تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود، دانش‌آموزان هستند. آموزش‌و‌پرورش باید از دوران ابتدایی بچه را آماده کند و استعداد‌یابی کند.

طرح هدایت تحصیلی مصوبه سال ۹۴ شورای عالی آموزش‌وپرورش، در تیر و مرداد ۹۵ برای نخستین بار در پایه نهم تحصیلی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. طرحی که به‌موجب آن، دانش‌آموزان پایه نهم می‌توانند بر اساس علاقه، استعداد خود و نیاز کشور ارزیابی‌هایی را انجام دهند و در جهت انتخاب رشته مناسب خود عمل کنند.

این طرح علی‌رغم ظاهر کاربردی و راهگشایش، با ایرادات جدی رو‌به‌رو است که بیش از همه، نگرانی و اعتراض دانش‌آموزان را به دنبال داشته است.

طرح هدایت تحصیلی برخلاف گفته مسئولان آموزش‌و‌پرورش مبنی بر مشخص شدن رشته، بر اساس علایق و استعدادهای دانش‌آموزان و مهم‌تر از همه اجباری نبودن آن، تاکنون چندان موفق عمل‌ نکرده است و با خلأهای جدی در تدوین و اجرای آن رو‌به‌روست. این طرح که به گفته فانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را به دنبال می‌آورد، تاکنون به‌صورت عمل‌نکرده و با ایجاد شکاف میان رشته‌ها، اعتراضاتی را به همراه آورده است.

گلایه دانش‌آموزان و خانواده‌ آن ها از این طرح، نشات گرفته از زور و اجبار برای راه‌یابی به رشته تحصیلی است که دانش‌آموز هیچ علاقه‌ای به ورود در آن ندارد و صرفاً به دلیل اولویت‌بندی‌های تحصیلی و ظرفیت مدارس ناگزیر به ورود به آن است. درنتیجه این عملکرد ضعیف، بسیاری از دانش‌آموزان، از ادامه تحصیل پشیمان می‌شوند و تصمیم به ترک آن می‌گیرند.

یکی از دانش‌آموزان پایه نهم، درباره این طرح می‌گوید: نتیجه ارزیابی هدایت تحصیلی من با معدل 19.70، این بود که باید در رشته معارف ادامه بدهم در صورتی‌که به رشته تجربی علاقه‌مندم. از طرفی آموزش‌وپرورش استان هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد و اصرار دارد که باید در همین رشته تعیین‌شده ادامه بدهی. علاوه بر این، چیزی که تعجب‌آور است، این است که اولویت مشخص‌شده دانش‌آموز دیگری با معدل 16، رشته تجربی است!

فریده اولاد قباد، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز، مردادماه امسال اظهار کرد که این نگرانی‌ها و اعتراض اولیاء در حدی بود که سازمان بازرسی کل کشور هم به این موضوع ورود کرده و آن را موردبررسی قرارداد که در این زمینه کمیسیون آموزش مجلس هم به موضوع اجبار در هدایت تحصیلی واکنش نشان داده و خواستار لزوم بازنگری در مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش شد.

فاطمه سعیدی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با جزییات طرح هدایت تحصیلی گفت: این طرح با توجه به علایق دانش‌آموزان و نیاز و امکانات کشور ایجاد شد. گاهی میبینیم که دانش‌آموزان به سمت یک‌رشته خاص هجوم می‌آورند. برای مثال رشته تجربی که الآن بیشترین داوطلب را دارد. این هجوم‌آوری در یک‌رشته خاص، با توجه به اینکه امکانات ما در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزش عالی محدود است مشکل‌آفرین می‌شود. یکی از اهداف این طرح، اشتغال‌زایی در سطح کشور بود.

او ادامه داد: البته طرح هدایت تحصیلی مشکلات زیادی هم داشت و ما در کمیسیون آموزش، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و مشکلات این طرح به نسبت سال گذشته بسیار بهتر شده.

سعیدی همچنین درباره افزایش ظرفیت‌های کشور درزمینه آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی برای پاسخگویی به هجوم‌ها برای یک‌رشته گفت: ما اگر ظرفیت‌ها را بیشتر کنیم، فقط هجوم را جواب داده‌ایم. فرض کنید اگر 80 درصد دانش‌آموزان به یک‌رشته خاص ورود کنند، بقیه نیازمندی‌های جامعه چه می‌شود؟ آیا جامعه تنها نیازمند علوم تجربی است و باید تنها در راستای توانمندی در حوزه تجربی اقدام کنیم؟ متأسفانه تبلیغاتی که انجام می‌گیرد، می‌گویند هر کس به رشته تجربی وارد شود، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌خواند. اگر به این صورت فکر کنیم، سایر رشته‌ها چه می‌شوند؟

او افزود: به نظر من باید فرهنگ‌سازی مناسب صورت گیرد. نه همان ماه یا همان سالی که دانش‌آموز نیاز به انتخاب رشته دارد، بلکه از ابتدای دوره متوسطه این فرهنگ‌سازی انجام شود. با خانواده‌ها صحبت شود، دانش‌آموزان آمادگی پیدا کنند و توجیه شوند. استعدادیابی صورت بگیرد که دانش‌آموزان تحت‌فشار قرار نگیرند.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص ناتوانی‌های اداره آموزش‌و‌پرورش، گفت: اداره آموزش‌و‌پرورش، کم‌وکاست‌هایی دارد و آن‌قدر درگیر حواشی شده است که گاهی تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود، دانش‌آموزان هستند. آموزش‌و‌پرورش باید از دوران ابتدایی بچه را آماده کند و استعداد‌یابی کند.

سعیدی در خصوص نظارت بر آموزش‌وپرورش استان ها در جریان تحمیل دانش‌آموزان جهت ورود به یک‌رشته خاص گفت: این را باید بپذیریم که ظرفیت‌ها محدود است و ورود حداکثری دانش‌آموزان به یک‌رشته خاص، امکان‌پذیر نیست. از طرفی دبیران تخصصی ما هم محدود هستند؛ اما به هر جهت باید این را مدیریت کرد.

او اضافه کرد: ما گاهی اوقات، دیر به سراغ مسائل می‌رویم. هدایت تحصیلی ازجمله مواردی است که وزارتخانه خیلی دیر به سراغ آن رفت. من فکر می‌کنم حلقه گمشده در این مسائله و به‌طورکلی در بسیاری از مسائل، همین فرهنگ‌سازی است که گاهی انجام نمی‌گیرد و یا خیلی دیر انجام می‌پذیرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان درباره اقدامات این کمیسیون در رابطه با بحث هدایت تحصیلی گفت: سال گذشته ما خیلی درگیر این مسئله بودیم. در این رابطه جلسات زیادی هم داشتیم و توانستیم این طرح را از حالت اجباری خارج کنیم. چراکه اجرای آن‌یک تصمیم عجولانه بود. ما این طرح را به‌صورت اختیاری درآوردیم و در جلسات بعدی کمیسیون آموزش و تحقیقات، دوباره این طرح را بازنگری خواهیم کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24، تاریخ انتشار 2 شهریور 96، کدمطلب: ۷۲۴۰۰:www. rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین