پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۶۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
دانش‌آموزان پایه نهم کم کم به فصل انتخاب رشته نزدیک می‌شوند، خیلی‌هاشان اما نگرانند اتفاقات سال گذشته هدایت تحصیلی برای آنها هم تکرار شود. سال گذشته خانواده‌های زیادی نسبت به هدایت تحصیلی در دوره دهم متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعتراض داشتند.
شعارسال: آنها بر این باور بودند که دانش‌آموزشان نمی‌تواند در رشته دلخواه ادامه تحصیل دهد و اعلام کردند که مسئولان مدرسه دانش‌آموز را به اجبار به رشته فنی و حرفه‌ای و کارودانش هدایت می‌کنند. بیشتر اعتراض خانواده‌ها متوجه این بود که فرزندان آنها می‌خواهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند اما مشاوران مدرسه به آنها این اجازه را نمی‌دهند،موضوعی که البته همان روزها از سوی آموزش و پرورش تکذیب شد. مسئولان وزارتخانه بر این باور بودند که در سال گذشته، گرایش خانواده‌ها به رشته تجربی بر خلاف ظرفیت‌ها، افزایش داشته و میزان تقاضای والدین و دانش‌آموزان برای ورود به رشته تجربی بیشتر از ظرفیت معلمان بود و پاسخگویی به این میزان تقاضا ممکن نبود. با این حال مسئولان وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه امسال را تغییر دادند تا دانش‌آموزان بتوانند با آسودگی در هر رشته‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند. طبق این تغییرات ۱۲ اولویت تعیین شده است که جنبه تجویزی ندارد بلکه جنبه توصیه‌ای دارد، به این معنا که مشاوران مدرسه به دانش‌آموزش می‌گویند که آزمون‌های مشاوره ای شما از نظر اولیا، خود و عملکرد تحصیلی چگونه است و چه اولویت تحصیلی به دست آورده‌اند تا دانش‌آموز خودش انتخاب رشته کند. آنطور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند هدف از هدایت تحصیلی دانش‌آموز این است که آنها وارد رشته‌هایی شوند که برایش بازار کار وجود دارد، موضوعی که مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» هم تأکید می‌کند و می‌گوید: شیوه نامه هدایت تحصیلی برای سال تحصیلی جدید در اسفند ماه سال گذشته به مدارس ابلاغ شد در همان ماه مدارس مکلف شدند آزمون استعداد‌یابی و مشاوره تحصیلی را در مدارس اجرا کنند تمامی این آزمون‌ها هم برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از امتحانات دانش‌آموزان باید برای هدایت تحصیلی به مدارس مراجعه کنند اعلام می‌کند: برنامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از نمرات دوره دوم پایه‌های هفتم، هشتم و نهم آغاز شده و براساس آن 35 درصد امتیاز به سوابق‌تحصیلی دانش‌آموز که شامل نمرات سه سال متوسطه‌ اول می‌شود؛ تعلق می‌گیرد. 65 درصد دیگر به بررسی‌های مشاوره‌ای تعلق می‌گیرد که شامل 6 بخش است: نظر خود دانش‌آموز 10 درصد، نظر اولیای او 5 درصد، نظر دبیران 10درصد، نظر مشاور 10 درصد به علاوه‌ نمرات آزمون‌ سنجش استعداد 15 درصد و آزمون‌ رغبت‌سنج 15 درصد.

وی تأکید می‌کند: امسال هم دانش‌آموزان بر اساس همین ارزشیابی هدایت تحصیلی می‌شوند. اما این هدایت تحصیلی اجباری نیست. مشاوران ما در مدارس موظف هستند که عملکرد دانش‌آموز را در مدرسه تقدیم دانش‌آموز و خانواده‌های آنها کنند و خانواده هم بر اساس آن تصمیم‌گیری کند. متأسفانه خیلی از دانش‌آموزان این عملکرد علمی مشاوران را قبول ندارند ما هم اجباری نداریم. ما طبق برنامه پنجم توسعه موظف به توزیع متوازن رشته‌ها هستیم. این درحالی است که بسیاری از دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند که در رشته تجربی تحصیل کنند اما باید بپذیریم خیلی از دانش‌آموزان استعداد قبولی در این رشته را ندارند.

شکوهی تأکید می‌کند: خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند آنها به اجبار وارد رشته علوم تجربی می‌شوند اما در میانه سال تغییر رشته می‌دهند این موضوع در سال تحصیلی گذشته هم وجود داشته است اگر مدارس در این زمینه سختگیری می‌کنند این فقط به نفع دانش‌آموزان است تا بر اساس هوش تحصیلی که دارند رشته ای را انتخاب کنند با این حال ما سختگیری خودمان را انجام می‌دهیم. شاید بتوان گفت که امسال در رشته ریاضی و علوم تجربی هم سختگیری داشته باشیم اما در نهایت دانش‌آموز در رشته ای که می‌خواهد ادامه تحصیل می‌دهد.

به گفته وی در سال گذشته، هیچ مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌های فنی حرفه ای، کاردانش، علوم ریاضی و فیزیک و علوم انسانی وجود نداشت. تنها مشکل مدارس رشته علوم تجربی است. متأسفانه در سال گذشته در برخی مناطق مواردی را شاهد بودیم که تا 80 درصد دانش‌آموزان تمایل داشتند در رشته علوم تجربی درس بخوانند و تحصیل در رشته ریاضی و علوم انسانی در برخی مناطق به صفر بود.البته برخی دانش‌آموزان هم تحت تأثیر اجبار خانواده‌ها هستند و فکر می‌کنند با رفتن در رشته علوم تجربی همه پزشک می‌شوند در کنکور هم دقت کنید آمار رشته تجربی بیشتر از دیگر رشته‌ها است. ما امسال سعی کردیم به خانواده‌ها هم مشاوره دهیم تا متوجه باشند که همه نمی‌توانند در یک رشته درس بخوانند همچنین خانواده‌ها باید متوجه باشند که بازار کار برای فرزندانشان در برخی رشته‌ها وجود ندارد.

شکوهی با اشاره به اینکه باید دانش‌آموزان را با رشته‌های فنی بیشتر آشنا کنیم می‌گوید: امسال در رشته‌های مختلف حداکثر ظرفیت را در همه استان‌ها ایجاد کرده‌ایم. نیروی انسانی در رشته علوم تجربی فراهم کرده‌ایم تا دانش‌آموزان براساس علاقه خود تصمیم‌گیری کنند.

وی به علاقه دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در برخی استان‌ها، انتخاب رشته‌ها تراکمی بود در برخی استان‌ها 80 درصد دانش‌آموزان داوطلب رشته تجربی می‌شوند که در آینده بحران ساز می‌شود بنابراین در گام اول آشنایی و آگاهی‌دهی دانش‌آموزان را مدنظر داریم و پاسخ‌دهی حداکثری به تقاضای دانش‌آموز در انتخاب رشته سیاست دومی است که دنبال می‌کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 7، تاریخ انتشار: 23 خرداد 1396، شماره: 6518 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین