پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
رکود در ساخت‌وساز سبب تعطیلی ۲۰۰ واحد سنگبری استان فارس و بیکاری ۲۰۰۰ کارگر این واحدها شد.

شعارسال : اوایل شهریورماه امسال خبر تعطیلی 420 واحد سنگبری استان فارس به‌دلیل اختلاف این واحدها با سازمان مالیاتی کشور بر سر افزایش مالیات بر ارزش افزوده در رسانه‌های مختلف منتشر شد اما پس از جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و توافقات حاصل شده، مقرر شد اداره مالیات 10‌درصد از مالیات مستقیمی را که واحدهای سنگبری در فاصله سال‌های 88 تا 92 پرداخت کرده‌اند، به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند.

به‌طور مثال اگر یک تولیدکننده سنگ در این سال‌ها 35 میلیون تومان به‌عنوان مالیات مستقیم پرداخت کرده 3‌میلیون و 500هزار تومان هم به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند.

اما قصه مشکلات و غیرفعال شدن واحدهای سنگبری‌ استان فارس به همین‌جا ختم نشد تا جایی که به‌گفته مجتبی فصیحی مهرآبادی، رئیس انجمن سنگبری‌های استان فارس، در حال حاضر از 500 واحد سنگبری این استان 200 واحد غیرفعال شده و 2هزار نان‌آور خانه بیکار شده‌اند.

به‌گفته فصیحی در حال حاضر در انبار هر کارخانه سنگبری استان فارس حدود 8هزار متر سنگ انباشت شده است. انباشت این میزان سنگ قیمت این محصول را به‌شدت پایین آورده و تعطیلی واحدهای تولیدی یا کاهش ظرفیت تولید آن‌ها را به‌دنبال داشته است.

رئیس انجمن سنگبری‌های استان فارس عمده‌ترین دلیل رکود بازار سنگبری‌ها را رکود در ساخت‌وساز می‌داند و می‌گوید: در سال گذشته صدور پروانه ساختمانی 59 درصد کاهش یافت و همین امر سبب رکود در کسب ‌و کار سنگبری‌ها شده است.

وی ادامه کار واحد‌های سنگبری استان فارس را به این شکل، مقرون به صرفه نمی‌داند و می‌افزاید: واحد‌های سنگبری که فعال هستند در حال حاضر با ضرر و زیان کار می‌کنند و برای اینکه چرخ تولید واحدشان بچرخد، ادامه فعالیت می‌دهند.

فصیحی با اشاره به مشکلات واحدهای سنگبری در پرداخت هزینه برق، بیمه کارگران، مالیات بر ارزش افزوده و غیره می‌گوید: فروش محصولات ما به‌صورت غیرنقدی و اعتباری توسط چک انجام می‌شود اما هزینه‌های جانبی باید به‌صورت نقدی پرداخت شود که مشکلات فراوانی را برای واحدهای سنگبری به وجود آورده است.

وی با ابراز به عدم‌تمایل بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به سنگبری‌های این استان می‌افزاید: از آنجا که بیشتر واحدهای تولیدی ما با مشکل چک برگشتی مواجه هستند بانک‌ها نیز تمایلی به پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار ندارند و ترجیح می‌دهند سپرده خود را در اختیار امور خدماتی و بازرگانی قرار دهند.

چندی پیش علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، با توجه به ظرفیت بالای 125 معدن فعال استان فارس در تولید سنگ خام گفته بود: سهم فارس در صادرات سنگ ساختمانی باید 700هزار تن معادل 142میلیون دلار باشد اما به‌دلیل عدم‌بهره‌مندی واحدهای سنگبری از تکنولوژهای برتر و رقابتی، این سهم در سال گذشته 54هزار تن معادل 11میلیون دلار بوده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار چهارشنبه 16 دی 1394 ، کد مطلب : 962922 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین