پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
پس از اینکه رهبر معظم انقلاب دربیانات خود در جمع مردم آذربایجان شرقی در بهمن ماه سال 93 بر فریضه بودن پرداخت مالیات و جرم بودن عدم پرداخت مالیات تاکید فرمودند ، تیم اقتصادی دولت که مشتمل بر اقتصاددانان و کارشناسان خبره مالی و مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز بود بر عزم پیشین خود در انجام تمهیدات لازم جهت جرم انگاری عدم پرداخت مالیات دلگرم تر شده و با عزمی استوار پس از انجام هزاران نفر-ساعت کار پژوهشی وکارشناسی، مصادیق ارتکاب جرم در خصوص عدم پرداخت مالیات را تعیین و در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم وارد نمودند.

شعار سال: پس از اینکه رهبر معظم انقلاب دربیانات خود در جمع مردم آذربایجان شرقی در بهمن ماه سال 93 بر فریضه بودن پرداخت مالیات و جرم بودن عدم پرداخت مالیات تاکید فرمودند ، تیم اقتصادی دولت که مشتمل بر اقتصاددانان و کارشناسان خبره مالی و مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز بود بر عزم پیشین خود در انجام تمهیدات لازم جهت جرم انگاری عدم پرداخت مالیات دلگرم تر شده و با عزمی استوار پس از انجام هزاران نفر-ساعت کار پژوهشی وکارشناسی، مصادیق ارتکاب جرم در خصوص عدم پرداخت مالیات را تعیین و در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم وارد نمودند.

شایان ذکر است این قانون پس از تصویب در 31 تیرماه 1394 از اول سال1395 اجرا شده است. درقانون جدید مالیات های مستقیم جرائم مالیاتی بطور مشخص تعیین شده و مجازات هایی نیز برای آنها مشخص گردیده است.

به عنوان مثال می توان به برخی از مهمترین موارد ی که بر اساس قانون جدید جرم مالیاتی محسوب و مرتکبان به مجازات هایی متناسب محکوم شده اند بدین شرح اشاره نمود:

اختفای فعالیت های اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن ،تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن،ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (181) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (169) و (169 مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام،عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر ،خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‏ای در سه سال متوالی-استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر بمنظور فرار مالیاتی و...

در ضمن لازم به یاداوری است که اعلام جرائم و اقامه دعوی علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضائی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می پذیرد.

در نهایت می توان اشاره صریح به نحوه تشکیل دادسرا و دادگاه های ویژه مالیاتی رابه عنوان یکی از ویژگی های مهم اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در خصوص جرم انگاری عدم رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و عدم پرداخت مالیات مطرح نمود. با جرم انگاری فرارهای مالیاتی در قانون جدید مالیات های مستقیم،قانونگذار درخصوص افزایش ضمانت های اجرایی قانون بسیار موفق عمل نموده به نحوی که اولا موجبات دلگرمی هر چه بیشتر مودیان خوش حساب یعنی آن دسته از مودیان مالیاتی که به وظایف شهروندی خودرا به نحو احسن عمل می نمایند، شفافیت مالی دارند و درموعد مقرر نسبت به پرداخت مالیات خویش اقدام می نمایند را فراهم نموده و ثانیا این جرم انگاری با توجه به پیشینه ذهنی آحاد جامعه نسبت به موضوع" جرم " و آثار سوء مجرم شناخته شدن در زندگی اجتماعی ، می تواند در کاهش ارتکاب تخلف مودیان مالیاتی بسیار موثر واقع شود.

از نتایج مهم و قابل تأمل دیگر اجرای صحیح این بخش از قانون جدید مالیات های مستقیم آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی "میان مدت" و "دراز مدت" در آحاد جامعه می باشد.

از جمله آثار مثبت دیگر جرم انگاری مالیاتی می توان به کمرنگ شدن موضوع ناصواب "زرنگی در عدم پرداخت مالیات" و تقویت" قبح عدم پرداخت مالیات"

به عنوان یک جرم درجامعه، اثرگذاری مثبت و مستقیم بر رشد درآمد های مالیاتی و تحقق عدم وابستگی بودجه سالانه کل کشور به درامدهای نفتی و در نتیجه اعتلای اقتصاد ملی ، اشاره نمود.  

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سازمان امور مالیاتی کشور، تاریخ انتشار 24 شهریور 95، کدمطلب:107798، www.intamedia.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین