پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
امام: من لنين نيستم كه يك نسخه ي متفاوت روزنامه را براي من ميفرستيد

شعارسال: مهدی نصیری مدیرمسئول سابق کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت:

در سالهای آغازین دهه شصت روزنامه اطلاعات یک روز توسط امام خمینی توقیف شد‌. شرح این توقیف را که از دوستم جناب آقای جلال رفیع سالها پیش شنیدم، چنین است: کتاب مبانی اقتصاد اسلامی شهید مطهری دست نوشته هایی از ایشان بود که از سوی انتشارات حکمت منتشر و به دلیل طرح پاره ای از مسائل مورد اعتراض جامعه مدرسین قرار گرفت و این اعتراض به حضرت امام منتقل شد و از ایشان خواسته شد که مانع از انتشار کتاب شوند.

در همین ایام ویژه نامه اقتصادی روزنامه اطلاعات اقدام به چاپ متن این کتاب به صورت پاورقی می کرد. امام با درخواست جامعه مدرسین موافقت کردند و دستور جمع آوری کتاب و عدم انتشار آن را در مطبوعات و هر جای دیگر دادند. روزنامه اطلاعات بعد از این فرمان امام بر اثر غفلت سردبیری و مسئول ویژه نامه اقتصادی که در صفحات لایی و میانی روزنامه در روز قبل چاپ می شد و فردای آن روز همراه با صفحات رویی روزنامه توزیع می شد، ادامه پاورقی کتاب شهید مطهری را چاپ می کند و صبح فردای آن که صفحات لایی در تحریریه روزنامه توزیع می شود، متوجه می شوند که دستور امام رعایت نشده است.

در چنین شرایطی یا باید صفحات لایی که چند ده هزار در 8 یا 12 صفحه بود، اساسا توزیع نشده و خمیر می شد و یا چاره ای دیگر اندیشیده می شد که راه دوم توسط مسئولان روزنامه انتخاب می شود. راه دوم این بود که روزنامه اطلاعات آن روز بدون صفحات لایی در منطقه جماران و نزدیکی های آن توزیع شود تا به دست امام و بیت امام نرسد و مساله ختم به خیر شود. و این تصمیم عملی می شود.

آن روز که روزنامه اطلاعات را برای امام می برند امام متوجه می شوند که صفحات روزنامه نسبت به روزهای دیگر کمتر شده و روی صفحه اول تعداد صفحات 32 زده شده اما روزنامه ای که به ایشان داده شده 16 صفحه است. ایشان کنجکاو شده و می گویند بروند و از دکه های نزدیک بیت روزنامه اطلاعات را برای ایشان تهیه کنند و بیاورند. وقتی می آورند می بینند آنها هم همینطور است. دستور می دهند از دکه های خارج از منطقه جماران روزنامه را بیاورند و وقتی می آورند معما حل می شود و مشاهده می کنند که 16 صفحه لایی هم همراه با روزنامه آن روز بوده و در آن پاورقی کتاب مبانی اقتصاد به چاپ رسیده است.

امام بلافاصله به بیت دستور می دهند که توقیف روزنامه اطلاعات را به نماینده شان جناب آقای دعایی اعلام کرده و از قول امام به آقای دعایی بگویند که من لنین نیستم که وقتی در بیمارستان بستری بود، استالین دو نسخه متفاوت از روزنامه پراودا (روزنامه رسمی شوروی) چاپ می کرد که یک نسخه توزیع عمومی می شد و نسخه ای دیگر با تفاوتهایی در اختیار لنین قرار می گرفت. آقای دعایی هر چه تلاش می کند که با امام ملاقات کند و اشتباه پیش آمده را برای امام توضیح دهد، موفق نمی شود و امام ایشان را نمی پذیرد و روزنامه اطلاعات فردای آن روز توقیف و چاپ نمی شود.

آقای دعایی بعد از یاس از پاسخ مثبت امام برای ملاقات و توضیح ماوقع به حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی متوسل شده و آنان را شفیع قرار می دهد و بالاخره شفاعت آنان مورد قبول امام قرار می گیرد و آقای دعایی به حضور پذیرفته می شود و برای امام توضیح می دهد که تعمدی در کار نبوده و بر اثر غفلت بوده است تا این که امام مجوز ادامه چاپ اطلاعات را ابلاغ می کنند.

گفتنی است که کتاب مبانی اقتصاد اسلامی شهید مطهری به دستور امام در سال ۶۷ منتشر شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: 8شهریور1396، کدخبر: 362873: www.entekhab.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین