پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
با وجود اینکه راه زمینی تنها زیرساخت ارتباطی اردبیل است، کیفیت نامطلوب آسفالت‌ریزی در جاده‌های اردبیل موجب شده سالانه هزینه قابل‌توجهی برای ترمیم آسفالت مورد نیاز باشد.

شعارسال: آسفالت‌های لکه‌دار و چاله‌های نیازمند ترمیم. در تابستان‌ها ترک‌خورده زیر آفتاب سوزان و در زمستان‌ها انباشته از گل و آب و یخ.

این تصویر پایدار محورهای ارتباطی استان اردبیل با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است. استانی که نه راه ریلی دارد، نه به دریا متصل است و نه تنها فرودگاه فعال آن پرواز به موقع نصیب مشتریان کرده است.

وضعیت اسفناک آسفالت در جاده‌های اردبیل هم نه تنها انتقاد مردم و مسافران بلکه حتی خود مسئولان را نیز برانگیخته است. از سویی آسفالت کیفیت مطلوب ندارد و از سویی مرتباً آسفالت‌های فاقد کیفیت در بستر جاده ریخته می‌شود.

بی‌توجهی به مدیریت هزینه- فایده

هر چند مسئولان اذعان دارند که تنها زیرساخت ارتباطی اردبیل، راه زمینی است اما تاکنون برای نگه داشت، ایمنی و حفاظت از جاده‌ها نیز اقدامات درخوری ترتیب نداده‌اند.

وضعیت آسفالت جاده‌ها موجب شده این بار خود نهادهای متولی در عملکرد خود بازنگری کرده و در وضعیتی که جیب دولت خالی است برای بهبود کیفیت آسفالت اقدام کنند.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: به منظور اصلاح این وضعیت از سال جاری قرارداد ما با کارخانه‌های آسفالتی خواهد بود که بتوانند تولید استاندارد داشته باشند.

علی یوسف زاده با اذعان به کیفیت نامطلوب آسفالت در جاده‌های اردبیل تأکید کرد: حتی در صورتی که کارخانه‌ای در مناقصه برنده شود و آسفالت استاندارد نداشته باشد، عقد قرارداد نخواهیم داشت.

وی افزود: متأسفانه کیفیت آسفالت فعلی به هیچ عنوان پاسخگوی وضعیت اقلیمی و جاده‌ها نیست و حتی نمی‌تواند تغییرات دمایی را به درستی متحمل شود.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تأکید کرد: ترک‌خوردگی، چاله‌ها، شکستن و خرد شدن آسفالت همگی گویای عدم سازگاری کیفیت آسفالت با اقلیم منطقه است.

وی افزود: از سویی پیش از این دو نوع قیر در استان تولید می‌شد که این دو نوع تغییرات دمای جسم جاده که از تابستان تا زمستان تا ۵۰ درجه است را متحمل نشده و ترک می‌خورد.

به گفته معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در حال حاضر تبدیل قیر به قیر pg مطالعه می‌شود تا بتواند تاب‌آوری بیشتری داشته و عمر طولانی‌تری داشته باشد.

یوسف زاده تأکید کرد: با توجه به هزینه‌های تحمیل شده نگه‌داری آسفالت اجرای این دو طرح از سال جاری قویاً دنبال می‌شود.

محرومیت هر چه بیشتر نصیب مناطق محروم

در چنین وضعیتی آنچه قابل توجه است، بی‌توجهی مفرط مسئولان به مناطق محروم و جاده‌های ارتباطی روستاها است. بطوریکه آمارها نشان می‌دهد، آسفالت‌ریزی در محورهای فرعی و روستایی استان به مراتب با مشکلات عدیده مواجه است و برخی جاده‌های روستایی حتی سال‌ها روی ترمیم به خود ندیده‌اند.

فرمانداران به بهانه کمبود اعتبار از آسفالت شانه خالی می‌کنند و در نهایت محرومیت هر چه بیشتر نصیب مناطق محروم شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان در چهار سال گذشته ۵۵۷ کیلومتر راه در استان آسفالت شده که ۳۰۹ کیلومتر آن راه روستایی است.

محبوب حیدری  تصریح کرد: در آسفالت راه‌های روستایی روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان اردبیل وضعیت مطلوب‌تری نسبت به میانگین کشوری دارد.

وی تأکید کرد: با این وجود در دو شهرستان خلخال و گرمی از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم و امید می‌رود با تخصیص مطلوب اعتبار بتوان نسبت به آسفالت‌ریزی ضروری اقدام کرد.

مشکلات آسفالت‌ریزی دو شهرستان به اضافه راه‌های روستایی همچنان به قوت خود باقی است و این در حالی است که راه تنها زیرساخت ارتباطی محسوب می‌شود.

در این میان نقش مسئولان استانی برای دریافت قیر و آسفالت راه‌ها نیز پررنگ دیده نمی‌شود. تا جایی که متولیان احداث و نگه‌داری راه‌ها چشم امید به تخصیص اعتبار دوخته‌اند تا بتوانند برنامه‌های آسفالت‌ریزی را پیاده کنند.

دغدغه بی‌پایان کمبود اعتبار

اغلب مسافران استان اردبیل از کیفیت پایین آسفالت جاده‌ها و ترمیم‌های متعدد آن ابراز گله‌مندی می‌کنند. نه تنها در محورهای فرعی بلکه در شریان‌های اصلی نیز وضعیت جاده‌ها مطلوب ترددهای راحت و ایمن است.

با این وجود اعتبارات حداقلی و بی‌توجهی به کیفیت‌ها موجب شده چرخه آسفالت‌ریزی فاقد کیفیت هر سال تکرار شود.

سالانه رقم قابل‌توجهی برای حفاظت از جسم جاده، نگه‌داری راه‌ها و رویه‌های آسفالت صرف می‌شود که متأسفانه در این بخش با محدودیت اعتباری مواجه هستیم

از سویی کمبود اعتبار دلیل عمده کیفیت نامطلوب آسفالت عنوان می‌شود. هر چند مطابق اظهارات معاون راهداری در کیفیت آسفالت نیازمند بازنگری هستیم اما غفلت مدیران از این مهم موجب شده در بی‌پولی حوزه راهداری استان، همه‌ساله رقم قابل‌توجهی برای ترمیم جاده‌ها مورد نیاز باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تأکید کرد: سالانه رقم قابل‌توجهی برای حفاظت از جسم جاده، نگه‌داری راه‌ها و رویه‌های آسفالت صرف می‌شود که متأسفانه در این بخش با محدودیت اعتباری مواجه هستیم.

به گفته علی رحمتی اعتبار راه‌های شریانی از محل اعتبارات ملی تأمین می‌شود اما در مقابل اعتبار راه‌های روستایی از محل اعتبارات استانی می‌بایست تأمین شود که سهم مطلوبی در شهرستان‌ها به این منظور اختصاص نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبارات راهداری صرفاً کفاف سوخت خودروها را می‌کند، اضافه کرد: اگر کمک اعتبارات ملی نباشد حتی نمی‌توانیم فعالیت‌های راهداری را ادامه دهیم.

رحمتی متذکر شد: کمبود اعتبار به شدت فعالیت‌های راهداری را متأثر کرده و ما نیازمند حمایت ویژه مسئولان استانی هستیم.

چرخه معیوب آسفالت‌ریزی در جاده‌های اردبیل همچنان دایر است. در حالی که مطابق اعلام پلیس‌راه استان اردبیل ۹۵ درصد از حمل‌ونقل مسافر و کالا در استان از طریق راه زمینی انجام می‌شود.

حجت فتاحی  سهم حمل‌ونقل هوایی از طریق فرودگاه اردبیل را تنها پنج درصد عنوان کرد و افزود: زیرساخت راه اهمیت ویژه در استان داشته و در واقع محورهای مواصلاتی استان اصلی‌ترین زیرساخت ارتباط با مناطق مختلف است.

از سویی نمایندگان استان بارها محور توسعه استان را راه عنوان کرده‌اند بطوریکه نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نباید انتظار داشت وقتی وضعیت راه‌ها به این شکل بوده و راه ریلی و دریایی نداریم، سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این منطقه بیاید.

صدیف بدری تأکید کرد: اردبیل توسعه نمی‌یابد مگر اینکه زیرساخت‌هایی از جمله راه در آن تقویت شود.

هر چند به اذعان مسئولان محور توسعه راه است اما نه تخصیص مطلوبی برای نگه داشت و ایمن‌سازی راه صورت گرفته و نه برنامه خاصی در این خصوص اعلام شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15شهریور1396، کدخبر: 4079737: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین