پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۱۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد علم به تنهایی و بدون ایمان ممکن است زیان‌آور باشد، وقتی از علم نافع صحبت می‌کنیم باید بتوانیم گرفتاری‌های مردم را برطرف کنیم.

شعار سال: دکتر فرهاد رهبر در نشست هم‌اندیشی مخترعان، مبتکران و استادان برتر بسیج علمی کشور گفت: امروز خبرهای خوبی شنیده‌ام که حکایت از کار منسجم بزرگ علمی دارد، شاید در آغاز راه باشید ولی راهتان بسیار امیدوار کننده است.

او به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و یاد سرداران و فرماندهان و بسیجیان را گرامی داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرماندهان و بسیجیان در دوران دفاع مقدس با تمام وجودشان جنگ را پیش بردند، امروز هم در مقام مدافعان حرم برای پیروزی انقلاب افتخارآفرینی می‌کنند. در زمان دفاع مقدس دنیا با تمام توانش با ما جنگ می‌کرد، همه می‌دانید که جنگ ما در آن زمان فقط با یک کشور نبود بلکه نظام سلطه و کفر در پوشش عراق با ایران مبارزه می‌کردند، هنوز هم با وجود تمام‌شدن جنگ کینه‌ها از بین نرفته است.

او گفت:‌ ما در دفاع مقدس با دست خالی در مقابل کفر ایستادیم و رمز موفقیت‌مان، الگوی بسیجی بود که امام(ره) ایجاد کرده بودند، با تفکر و علم بسیجیان جنگ را اداره کردیم، آن مدل امروز در دفاع از حرم بهره‌برداری شده است، خوشبختانه در عرصه نظامی صاحب مدل شده‌ایم، مدل ما تفکر بسیجی همراه علم، عقل و عمل است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: ما امروز دنیا را در عرصه نظامی ناامید کرده‌ایم و آنها نمی‌توانند از این طریق خدشه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند، حکومت استکبار در دنیای سلطه همچنان ادامه دارد و تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران باقی است، این روند تداوم خواهد داشت. آنها در یک جبهه شکست خورده‌اند به همین دلیل مبارزه خود را در جبهه دیگری آغاز کرده‌اند.

رهبر افزود: ‌امروز هدف تمامی تحولات منطقه، جمهوری اسلامی ایران است. تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران پابرجاست، خصومت و عداوت به رهبری امریکا همچنان پابرجاست، ولی ما با همان تفکر بسیجی رفتار خواهیم کرد و دشمن آرزوهایش را به گور می‌برد. دشمن در حوزه نظامی از ما شکست خورده است و تلاش می‌کند در عرصه‌های دیگر جبهه‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران باز کند تا به اهداف شومش برسد. وظیفه ما شناخت از طراحی دشمن است، در جنگ اگر پیروز میدان بودیم به خاطر این بود که در هر عملیاتی شناخت مناسبی از دشمن بدست می‌آوردیم. الان هم این‌گونه است، ابزار سلطه به دنبال انحصارطلبی علم است و از پیشرفت کشورهای در حال توسعه و جهان سوم جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ‌قدرت علمی پشتوانه همه ابزاری است که در اختیار نظام سلطه است، در انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مسلح به فناوری هسته‌ای شد، آیا محرمانه‌تر از دانش هسته‌ای سراغ دارید؟ جمهوری اسلامی ایران با تفکر بسیجی به این ابزار مجهز شده است، امروز ما محرمانه‌ترین دانش دنیا را در اختیار داریم و فراتر از مرز دانش حرکت کرده‌ایم و توانسته‌ایم به نقاط خوبی برسیم. آیا در عرصه‌های دیگر نمی‌توانیم مرزهای دانش را بشکنیم؟ دشمن به دنبال متوقف کردن ما است، اگر ما به علم دسترسی پیدا کنیم اقتدار جمهوری اسلامی ایران تثبیت می‌شود.

رهبر ادامه داد: خوشبختانه امروز شما بسیجیان راهبرد دشمن را به شکست کشانده‌اید، مقام معظم رهبری همیشه تاکید دارند نگذارید پیشرفت علمی متوقف شود چون می‌دانند دشمن همواره به دنبال راه جدید است. در این 40 سال، پیشرفت علمی ما متوقف نشده است اما پیشرفت علمی به تنهایی کافی نیست، شاخص تولید علم در کشور تولید مقاله است. خوشبختانه توانسته‌ایم در این زمینه رشد خوبی داشته باشیم ولی این رشد کافی نیست. نه تنها باید به پیشرفت علمی کشور سرعت دهیم بلکه باید علم نافع تولید کنیم، بهره‌گیری از این علم برای تولید ثروت و حل مشکلات امروز جامعه ضروری است، بیشترین مشکل امروز کشور ما فقر و محرومیت و بیکاری است، فقر و محرومیت با تولید ثروت و بیکاری با ایجاد اشتغال از بین می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سرزمین ایران، سرزمین ثروتمندی است؛ به خاطر اینکه ذخایر زیر‌زمینی و جوانان باهوش و با علمی دارد، چرا علی‌رغم این دو ثروت همچنان مردم ما فقیراند؟ دلیلش این است که ما نتوانستیم مدیریت کنیم و از این سرمایه‌ها بهره‌ گیریم. علم نافع یعنی علمی که به جامعه منفعت برساند، مردم توقع دارند با دست خالی بتوان مدیریت و ثروت را با علم تلفیق کرد. سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری باید بتواند در جهان اسلام فعال باشد. دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان جزئی از این مجموعه می‌تواند در این عرصه همراه و هم‌پیمان با بسیجیان کشور باشد.

او افزود: امروز پیشرفت دنیا به خاطر سرمایه انسانی متوقف شده است. کشورهای پیشرفته همه عوامل پیشرفت غیر از سرمایه انسانی را دارند، زمانی به بهانه آموزش و تحصیل جوانان ما را به سمت خود می‌کشاندند؛ خوشبختانه دانشگاه آزاد با ابتکار امام و آیت‌الله هاشمی و حمایت رهبری مشکل آموزش را در زمانی که عطش جوانان به آن زیاد بود، برطرف کرد. این اقدام بسیار ارزشمند بود و امروز هم این شجره طیبه ادامه دارد.

رهبر گفت: جمعیت دانشجویی رو به افول است، زمانی که مدارس ما سه شیفته بوده است امروز دیگر سه شیفته نیستند که دانشجو در پی آن زیاد باشد، ما اکنون از دانشگاه نسل اول عبور کرده‌ایم و به فکر ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. دانشگاه نسل اول به دنبال تولید کادر، نسل دوم به دنبال تولید علم و نسل سوم در پی ثروت است، دانشگاه آزاد اسلامی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از ایده نخبگان و تبدیل ایده به محصول فعال است و با بسیج علمی در این زمینه همکاری می‌کند. اگر ما همه با هم باشیم می‌توانیم نتایج موثری را بدست آوریم، به عقیده من در علم مرزی وجود ندارد باید بتوانیم با همکاری هم در جهت منویات رهبری برای پیشرفت علمی کشور تلاش کنیم.

او در پایان گفت: علم به تنهایی ممکن است زیان‌آور باشد. علم در کنار ایمان تبدیل به علم نافع می‌شود، بدون ایمان ممکن است علم مخرب باشد و به جهت نابودی نسل‌ها برود، کاری که امروز در میانمار می‌شود. بنابراین وقتی صحبت از علم نافع می‌کنیم باید بتوانیم گرفتاری‌های مردم را برطرف کنیم، در عرصه علم و فناوری بسیجیان به عنوان فرماندهان عملیات را طراحی کنند تا قله‌های هدف را فتح کنند. انشاءالله با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم پیشرفت علمی کشور را رقم بزنیم.

در ادامه این نشست دو طرح و اختراع در زمینه‌های ساخت دستگاه بازرسی فراصوت و آشکارساز تناسبی چندسیمه گازی رونمایی شد. این دو طرح و اختراع در نیروگاه‌ها و صنایع هسته‌ای و نظامی کاربرد دارند.

پس از این رونمایی، همچنین به مناسبت روز شعر و ادب فارسی مخترعان بسیجی شیرازی دیوان حافظ را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیم کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396، کدخبر: 285883. www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین