پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۷۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در محتوای آموزشی این دانشگاه هرج و مرج وجود دارد، گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد کپی‌کاری است و این موضوع در شأن آموزش عالی نیست.

شعار سال: فرهاد رهبر در همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد گفت:‌ در دانشگاه آزاد باید برای تحول علوم انسانی برنامه ویژه تنظیم شود و در علوم دقیقه نیز باید پژوهش را برای تولید محتوای آموزشی و تولید علم نافع، محور قرار دهیم. تولید علم نافع یعنی اینکه بتوانیم نیازمندی‌های امروز کشور را در آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت و برنامه‌ریزی کرده و آن ها را رفع کنیم.

رهبر با بیان اینکه راهبرد ما در دانشگاه آزاد توسعه کیفی آموزش و پژوهش در همه عرصه‌های علوم انسانی و سایر علوم دقیقه است، گفت: برای این که توسعه کیفی آموزش و پژوهش صورت گیرد. اصل اول در دانشگاه آزاد سرمایه انسانی شامل استادان، دانشجویان و کارکنان است که باید به آن ها احترام گذاشت.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: یکی از محدودترین عوامل پیشرفت کشورهای دنیا کمبود سرمایه انسانی است که ما در کشور ما آن را به وفور در اختیار داریم. از این رو باید به این سرمایه احترام بگذاریم. حفظ حرمت اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان و صیانت از نظرات و رفتار آن ها، باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی برای محتوای آموزشی دومین مسئله مهم در دانشگاه آزاد اسلامی است. امروز محتوای آموزشی در مجموعه آموزش عالی کشور از شأن لازم برای تحصیلات عالیه برخوردار نیست.

محتوای آموزشی دانشگاه آزاد دچار هرج و مرج است

رهبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد حدوداً 50 درصد از آموزش عالی کشور را در اختیار دارد، گفت: ما نباید برای برنامه‌ریزی محتوای آموزشی منتظر دیگران بنشینیم. باید برای تحول محتوا، برنامه‌ریزی صورت گیرد. تحول محتوا با کمک سرمایه‌های دانشگاه انجام می‌شود و این امر نیازمند تعامل جدی با استادان و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: علاوه بر به‌کارگیری توان سرمایه انسانی، تحول آموزشی را باید آغاز کرد و آن را رونق بخشید که دیگران از آن تبعیت کنند.

رهبر با بیان این که در حال حاضر متاسفانه یک هرج و مرج در ارائه محتوای آموزشی در کلاس‌های دانشگاه وجود دارد، گفت: این هرج و مرج باید ساماندهی شود. یعنی باید بتوانیم محتوای آموزشی را به سرفصل دروس استاندارد تبدیل کنیم و بر اجرای سرفصل‌ها نظارت کنیم. همچنین باید در نظم و انضباط برگزاری کلاس، آزمون، نمره و فارغ‌التحصیلی دقت لازم را داشته باشیم. در واقع رعایت نظم و اجرای دقیق تقویم و محتوای آموزشی باید در دستورکار واحدهای سراسر کشور قرار گیرد.

او افزود: برای انجام این امور، دانشگاه نیاز به زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی دارد. اگر زیرساختی موجود است، باید آن را ارتقا داده و در غیر این صورت باید زیرساخت، ساخته شود. دانشگاه آزاد اسلامی باید از ملوک الطوایفی و اداره مجمع الجزایری نجات پیدا کند.

رهبر تاکید کرد: به جرأت می‌توان گفت امروز تعداد قابل اعتنایی از پایان نامه‌های دانشجویان کشور کپی کاری است که در شأن آموزش عالی کشور نیست. اگر بخواهیم محتوای آموزشی از پژوهش به وجود آید، باید پژوهش و پایان نامه‌های ما یک برنامه جدی پژوهشی داشته باشد. اگر در واحدهای دانشگاهی این برنامه وجود ندارد، باید این برنامه طراحی شده و هر گروهی موظف باشد یک مسئله از مسائل اساسی کشور را در دستورکار خود قرار داده و با تبدیل آن به یک برنامه پژوهشی بزرگ، از دانشجویان خواسته شود در مورد آن تحقیق و پژوهش کنند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اختیارات مدیران گروه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدیران گروه باید اختیارات لازم را داشته باشند و متناسب با این اختیارات باید مسئولیت پذیر باشند. مدیر گروه باید به درستی از بین بارزترین، ‌شاخص ترین، سرآمدترین و کارآمدترین و مدیرترین اساتید آن گروه انتخاب شود و برنامه پژوهشی را طراحی کند.

او افزود: اگر بتوانیم به مدیران گروه هویت داده و به ایشان اختیار و مسئولیت داده و برنامه بخواهیم، این امر تحقق پیدا می کند. در این زمینه باید تقسیم کار جدی و دقیق در واحدهای دانشگاهی طراحی شود.

اصلاح هرم هیات علمی دانشگاه آزاد

رهبر با بیان اینکه توجه به مقررات دوره دکتری و تحصیلات تکمیلی در جذب، آموزش و پژوهش باید مد نظر مسئولان واحدها قرار گیرد، گفت: یک دستورالعمل در هیات رئیسه دانشگاه توزیع و مقرر شده به همه واحدهای سراسر کشور ابلاغ شود تا بتوانیم در بهبود کیفیت دوره‌های آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظارت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر لزوم مشارکت اعضای هیات علمی در همه امور دانشگاه، گفت: عضو هیات علمی تمام‌وقت باید به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد. در این زمینه ابتدا حفظ حرمت استادان و استقرار یک فضای مناسب در واحدهای دانشگاهی باید برای آن ها مد نظر مسئولان واحدها قرار گیرد.

رهبر با بیان اینکه در حال حاضر رکود علمی به صورت جدی مورد توجه است، گفت: در این زمینه باید در دانشگاه آزاد اسلامی به اصلاح هرم اعضای هیات علمی با رعایت همه کیفیت‌های مد نظر بپردازیم. اعضای هیات علمی باید تمام تلاش را برای ارتقای رتبه علمی خود انجام دهند. کیفیت بخشیدن به آموزش و پژوهش از کیفیت بخشیدن به هرم هیات علمی آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه امروز یکی از معضلات جدی کشور ما بیکاری فارغ التحصیلان است، گفت: در حال حاضر 30درصد فارغ التحصیلان ما به خیل جامعه بیکاران اضافه می‌شوند. اگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی آموزش را صرفاً برای آموزش طراحی کنیم، نمی‌توانیم موفق باشیم و هر سال به خیل فارغ التحصیلان بیکار اضافه خواهد شد . اگر استراتژی آموزش برای آموزش را تغییر داده و آموزش و پژوهش را برای حل مسائل اساسی جامعه طراحی و عملیاتی کنیم، این مشکل حل خواهد شد.

رهبر افزود: در مقاطع کاردانی و کارشناسی، آموزش مهارتی و افزایش توان مهارتی به دانشجویان متناسب با مزیت‌های نسبی منطقه را در دستورکار قرار دهید. همچنین ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای متناسب با مزیت‌های منطقه و استآن ها، که برای حل مسائل مفید باشد نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر لزوم جذب نخبگان در واحدهای دانشگاه‌آزاد گفت: از این نخبگان برای امر پژوهش و حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنید. ما در دانشگاه آزاد از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده که ریسک ایده‌ها را پذیرفته تا ایده‌ها تبدیل به محصول شود و محصول به مرحله تجاری سازی شدن برسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 8 شهریور 96، کدمطلب: 530441:www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین