پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۲۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
این روزها اگرچه خودروسازان داخلی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و فروش آن ها در مدار صعود قرار دارد ولی با این حال درآمدشان به همان نسبت رشد نداشته است. خودروسازان نتوانسته‌اند به همان اندازه که محصول فروخته‌اند، نقدینگی کسب کرده و میان فروش و درآمد خود تناسب برقرار کنند.

شعار سال: این روزها اگرچه خودروسازان داخلی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و فروش آن ها در مدار صعود قرار دارد ولی با این حال درآمدشان به همان نسبت رشد نداشته است. خودروسازان نتوانسته‌اند به همان اندازه که محصول فروخته‌اند، نقدینگی کسب کرده و میان فروش و درآمد خود تناسب برقرار کنند. شاهد مثال این ماجرا، روش‌های متعدد فروش خودروسازان به‌خصوص روش اعتباری و چکی است که نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص چند صد هزار محصول نسیه به مشتریان فروخته‌اند.

در این روش، خودروسازان بخشی از مبلغ خودروهای پیش‌فروشی را (تا مرز 50 درصد قیمت خودرو) از مشتریان دریافت و مابقی آن نیز با مدت زمان تحویل مختلف (از شش ماه تا چهار سال) تسویه می‌شود. بنابراین در حال حاضر میلیاردها تومان از پول خودروسازان در دست مشتریان قرار دارد و این یعنی، خزانه آن ها متناسب با حجم فروش شان پر نشده است. این موضوع از اوضاع مالی نامناسب خودروسازان و نیاز آن ها به جذب نقدینگی از سوی مشتریان، سرچشمه می‌گیرد. در واقع از آنجا که قدرت خرید عمومی پایین است، خودروسازان مجبورند بخش اعظم محصولات خود را به‌صورت قسطی بفروشند تا از این راه علاوه‌بر تضمین فروش خود، نقدینگی هرچند حداقلی را از بازار کسب کنند. این نقدینگی آنقدر کم است که کفاف پرداخت بدهی حدودا نه هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان را نمی‌دهد و این موضوع روی تولید آن ها اثر منفی گذاشته است. در حال حاضر تقاضا برای محصولات قسطی، افزایش یافته، اما خودروسازان توان پاسخگویی به آن را ندارند و از همین رو حتی مجبور به تخلف از قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو نیز شده‌اند. طبق این قانون، خودروسازان باید محصولاتی را که به روش فروش فوری عرضه می‌کنند، 30 روزه تحویل مشتریان دهند، با این حال، عملا زمان تحویل 60 روزه هم در برنامه‌های فروش خودروسازان دیده می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 20 آذر 95، کد مطلب: DEN-1082502، www. donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین