پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 05
کد خبر: ۸۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: توتال پنجمین شرکت فاسد دنیاست. این شرکت برای قرارداد نفتی با آمریکا هماهنگ کرده است. توتال قبلا 10 سال پروژه را رها کرد و رفت.

شعار سالعبدالمجید شیخی در مورد قرارداد نفتی با توتال گفت: توتال پنجمین شرکت فاسد دنیاست. این شرکت برای قرارداد نفتی با آمریکا هماهنگ کرده است. توتال قبلا 10 سال پروژه را رها کرد و رفت. چه کسی این عدم النفع را پرداخت می‌کند؟ چه کسی جبران این همه ضرر را خواهد کرد؟ متاسفانه در این قرارداد حاکمیت به دست توتال داده شده و فرماندار و سکاندار عملیات است. مالکیت از آن ایران است اما حاکمیت بدست توتال می‌باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دکترین شوک و اجرای آن در ایران، گفت: دکترینی به نام شوک وجود دارد که کتاب آن رانائومی کلاین نوشته است و بنده آن را ترجمه کرده ام. ماجرا از این قرار است که در چند دهه گذشته آمریکا هر کجا خواسته است تسلط ایجاد کند، یا خودش شوک ایجاد کرده است یا در شرایط شوکی که طبیعت در آن کشوربوجود آورده است، ورود کرده و بساط تسلط خود را آنجا گسترانیده است. بخشی از این کتاب در مورد عراق و قراردادهای نفتی است که آمریکا بر عراق تحمیل کرده است می‌باشد. شرایطی که در آن قراردادها توسط امریکا بر عراق تحمیل شده است، دقیقا همان شرایطی است که ما در آی پی سی با دست خودمان در حالتی بدون شوک تقدیم دشمن کرده‌ایم. مدیر نفتی از این ذلیل‌تر در دنیا نمی‌توان پیدا کرد که اینقدر ذلت در مقابل دشمن از خود نشان بدهد.

وی افزود: این در شرایطی است که رهبری می فرمایند اقتصاد نباید از پستان نفت شیر بخورد، اما افتحار این دولت این است که در این 4 سال توانست 1 میلیون نفت بیشتر بفروشد.

شیخی با اشاره به فرصت بودن تحریم‌ها برای ایران، گفت: اتفاقا تحریم فرصتی بود که می‌توانستیم نفت را فرآوری کنیم و فرآورده ها را صادر کنیم، فرآورده‌هایی که در صادراتش هم مشکلی نداریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اشتباه رفتن دولت در بحث نقدینگی خاطرنشان کرد: دولت می‌گوید ما نقدینگی نداریم. این درحالیست که حجم نقدینگی در این دولت سه برابر شده است. تولیدکننده‌ها هم که می‌گویند ما پول نداریم تولید کنیم. چرا دولت نمی‌تواند این حجم نقدینگی را مدیریت کند و به سمت سرمایه گذاری در صنعت نفت بیاورید؟ همین امتیازی که به توتال داده است چرا به مردم اعلام نمی‌شود تا بیایند اوراق مشارکت این میدان نفتی را به مردم بفروشند و مردم را در این سود شریک کنیم.

وی در نهایت به مشکل کسری بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: یک سنت حسنه این بود که پتروشیمی‌ها را تولیدکننده بنزین کردیم. اما امروز دولت ما را به واردات سالانه بیش از 2-3 میلیارد لیتر بنزین وابسته کرد. شما چه جوابی برای واردات این همه بنزین دارید؟ چرا پالایشگاه خلیج فارس به تولید بنزین نمی‌رسد؟ چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا مرتبا از پول ندادن وزارت نفت گلایه کند؟ بعد پالایشگاه را افتتاح هم می‌کنند تا رای جمع کنند. با اینکار کشور را به استعمار وابسته می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:۶۳۵۶۹۱، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین