پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۳۲۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
باید برای نظم نوین اقتصاد جهان آماده شد. در آینده خبری از تک قطبی یا دوقطبی بودن اقتصاد جهان نخواهد بود. تا پانزده سال آینده، از سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان کاسته خواهد شد و چند بازار نوظهور به برتری خواهند رسید اما برخی از بزرگ ترین اقتصادهای اروپایی از قافله عقب خواهند ماند.

شعارسال: بر اساس تازه ترین پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا از وضعیت اقتصاد کلان کشورها، گرچه اقتصاد آمریکا در سال 2030 همچنان بزرگ ترین قدرت اقتصاد جهان خواهد ماند، اما فاصله زیاد خود با سایر اقتصادها را از دست خواهد داد و تولید ناخالص داخلی سالانه آن به تنها 8/ 24 تریلیون دلار بالغ خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بلومبرگ، این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سال 2015 بالغ بر 8/ 16 تریلیون دلار پیش بینی شده است. در نمودار پیش بینی جدید وزارت کشاورزی آمریکا از تولید ناخالص داخلی اقتصادهای عمده جهان در سال 2030 به نمایش درآمده است. در این نمودار نوار خاکستری نشان دهنده رقم پیش بینی شده برای تولید ناخالص داخلی در سال 2015 و نوار سبز نشان دهنده رقم پیش بینی شده برای تولید ناخالص داخلی در سال 2030 است. در واقع نوار سبز نشان می دهد که انتظار می رود اقتصاد مورد نظر طی 15 سال پیش رو تا چه حد بزرگ تر شود. نمودار نشان می دهد اقتصاد آمریکا که در سال 2006 تا 25 درصد از ارزش کل اقتصاد جهان و در سال 2015، 23 درصد از آن را به خود اختصاص داده است، در سال 2030 شاهد کاهش 20 درصدی سهم خود از اقتصاد جهان خواهد شد.

تولید ناخالص داخلی چین به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت و این موضوع به این موتور آسیایی اقتصاد جهان کمک خواهد کرد که فاصله خود با اقتصاد آمریکا را تا حدود زیادی از میان بردارد.

هندوستان که رتبه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان را در سال 2015 به خود اختصاص داده است، با پشت سر گذاشتن اقتصادهای برزیل، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ژاپن موفق خواهد شد که رتبه سومین اقتصاد بزرگ جهان را از آن خود کند. صندوق بین المللی پول، هندوستان را «نقطه ای روشن در چشم انداز جهان» توصیف کرده است. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، این کشور تا 15 سال آینده بزرگ ترین نیروی کار جهان را در اختیار خواهد داشت که در زمره جوان ترین نیرو های کار جهان نیز خواهد بود.

اما سایر اقتصادها، به ویژه اقتصادهای توسعه یافته، از بخت چندان خوبی برخوردار نخواهند بود. اقتصاد ژاپن که تا پیش از ترکیدن حباب دارایی ها در اوایل دهه 1990، اقتصادی دارای رشد قدرتمند محسوب می شد، هم اکنون گرفتار چندین دهه رکود شده است و پیش بینی جدید وزارت کشاورزی آمریکا حکایت از آن دارد که تا 15 سال آینده رشدی بسیار ضعیف را تجربه خواهد کرد. همین موضوع موجب می شود که در رتبه بندی سال 2030 جایگاه بسیار پایینی را به خود اختصاص دهد. بروس کاسمن، اقتصاددان ارشد موسسه جی پی مورگان می گوید: «ژاپن درس مهمی را در خود نهفته دارد و نشان می دهد که وضعیت ساختار یک اقتصاد با چه سرعتی ممکن است تغییر کند.» بر اساس این پیش بینی، اقتصاد فرانسه سه پله سقوط خواهد کرد و ایتالیا دو پله. در کل رتبه بندی، اقتصاد جامائیکا بیشترین سقوط را تجربه خواهد کرد و با 13 پله سقوط جایگاه صدوسی وششمین اقتصاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد. اغلب کشورهایی که بیشترین پیشرفت را تجربه خواهند کرد، مانند اوگاندا که 18 پله صعود می کند و به رتبه 91 می رسد، از آفریقا، آسیا و خاورمیانه خواهند بود.

در این پیش بینی آمده است که البته باید هر برآوردی را که تاکنون انجام شده است، فقط یک پیش بینی تلقی کرد و قطعیت ندارد. کاسمن می گوید: «تردیدهای بسیاری وجود دارد. اینکه آیا رشد اقتصادی چین چهار درصد خواهد بود یا شش درصد در پیش بینی جایگاه آن در اقتصاد جهانی اهمیت بسیار زیادی دارد. آیا رشد هندوستان سه درصد خواهد بود یا هشت درصد، تفاوت بسیار زیادی را در کل رتبه ها ایجاد خواهد کرد و در مجموعه ای از شرایط و در درازمدت مشخص خواهد شد.» رتبه بندی وزارت کشاورزی آمریکا تنها فهرستی از رتبه بندی رشد اقتصادهای جهان نیست، اما از مزیت چشم انداز درازمدت برخوردار است. پیش بینی صندوق بین المللی پول تنها چشم انداز دو ساله را پوشش می دهد. در رتبه بندی جدید وزارت کشاورزی آمریکا اصلاحاتی اعمال شده است و بر این اساس، نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2030 نیجریه خواهد بود و هلند در جایگاه بیستمین اقتصاد بزرگ جهان جای می گیرد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی نامه، تاریخ انتشار 4 مهر 96، کد مطلب: 323125، www. namehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین