پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۸۴۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل فرهنگی معتقد است امور فرهنگی در دانشگاه‌ها متولی ندارد و دانشجویان باید آتش به اختیار عمل کنند.

شعار سال: دکتر محمدصادق کوشکی درباره وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: «جبهه خودی فاقد ستاد، فرماندهی و طرح مشترکی برای کار فرهنگی در دانشگاه‌ها است. به دلیل نبود نقشه راه کلی و ستاد فرماندهی مشترک و حرکت شبکه‌ای، علی‌رغم حجم زیاد فعالیت‌های فرهنگی بازدهی ملموسی دیده نمی‌شود.»

او افزود: «جبهه مقابل برای ایجاد تردید در باورهای اعتقادی دانشجویان، تضعیف در واقع‌بینی آن ها و سوق‌دادن دانشجویان و حتی استادان به سمت نگرش‌ها و رفتارهای غیراخلاقی و غیر‌دینی هماهنگ هستند. به همین دلیل آسیب اصلی در فضای فرهنگی این است که جبهه مقابل به صورت منسجم عمل می‌کند و تلفات می‌گیرد اما جبهه مدافع با وجود همه تلاش‌ها به صورت منسجم عمل نمی‌کند و این عدم انسجام باعث می‌شود در دفاع موفق نباشیم و نتوانیم نیرو جذب کنیم و نه تنها به داشته‌هایمان اضافه نکردیم، بلکه نتوانستیم آن ها را حفظ کنیم.»

کوشکی با بیان اینکه متاسفانه کار فرهنگی در ایران متولی خاصی ندارد گفت:‌ «وقتی متولی نیست نهادها و دستگاه‌های مختلف فقط مشکلات را بیان و ابراز تاسف می‌کنند.»

او ادامه داد: «واقعا باید به این پرسش پاسخ داده شود که متولی مستقیم کار فرهنگی در دانشگاه‌ها چه کسی است؟ نهاد رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی؟ مشخص نیست. همه این‌ها داعیه‌دار هستند هر کدام هم مسیری را طی می‌کنند اما نتیجه منسجم و دقیقی ندارد چون متولی ندارد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه درباره نقش دانشجویان در نبود متولی فرهنگی گفت: «بهترین مدل برای دانشجویان و اساتیدی که دغدغه دارند، همان مدل آتش به اختیار است. در فقدان این فرماندهی و ستادی که گفته شد، فعالان فرهنگی ناگزیرند آتش به اختیار عمل کنند، اما بر‌اساس سرخط‌هایی که رهبری کلان نظام و دیدگاه‌هایی که در کلام حضرت امام متجلی است، اگر در این چارچوب حرکت کنند. می‌شود در فضای فعلی عدم انسجام را جبران کرد.»

او افزود: «هرکس در هر عرصه فرهنگی فعالیت می‌کند، رهنمودهای کلی انقلاب اسلامی را استخراج کند و خودش را با آن ها تطبیق دهد.»

کوشکی درباره شاخص‌های وزیر انتخابی علوم هم گفت: «ما آرزوهایمان را می‌گوییم چون دولت کار خودش را می‌کند و گزینه‌هایی هم که مطرح می‌شوند نشان می‌دهد صحبت در این زمینه فایده‌ای ندارد. اگر واقعا اهل عمل هستند حضرت امام و مقام معظم رهبری شاخص‌های دقیقی بیان فرمودند، همان‌ها را عمل کنند.»

او در پایان درباره پیامدهای ادامه این روند در وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: «این وضعیت باعث می‌شود جامعه در همه ابعاد تضعیف شود. وقتی دانشگاه دچار خمودگی، رکود، نا‌امیدی، بی‌اخلاقی، انحطاط دینی و اخلاقی و بی‌انگیزگی شود، کل جامعه آسیب جدی خواهد. دید به همین دلیل باید این مسئله به صورت جدی پیگیری شود.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 13 مهر 96، کد مطلب: 289389، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین